باشگاه خبرنگاران/ رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران از آخرين آمار جانباختگان کارکنان حمل و نقل عمومي به دليل کرونا در تهران خبر داد.
محمد عليخاني، رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با تاکيد بر اين نکته که با وجود خطرات ناشي از ويروس کرونا کارکنان ناوگان حمل و نقل عمومي همچنان در حال خدمات رساني به مردم هستند، گفت: بر اساس آمار بدست آماده تا اين لحظه در بخش ناوگان تاکسيراني شهر تهران تعداد ۳۵ راننده مشکوک و يا مبتلا به کرونا ويروس بودند که از اين تعداد متاسفانه ۴ راننده جان خود را از دست دادند که به تفکيک ميتوان گفت يکي از جانباختگان راننده تاکسي فرودگاه امام خميني، يکي ديگر از آنها راننده تاکسي فرودگاه مهرآباد و دو تن ديگر از فوت شدگان از رانندگان تاکسي خطوط داخل شهري بودند.
رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران افزود: در بخش اتوبوسراني تا ساعت ۱۲ تاريخ نهم فروردين ماه، ۱۱ تن از رانندگان، ۲ تن از پرسنل فني و ۱۸ تن از کارکنان بخش اداري-مالي و پشتيباني به ويروس کرونا مبتلا شدند که از اين تعداد متاسفانه دو تن از رانندگان جان خود را از دست دادند. (يکي از جانباختگان راننده سامانه خط ۲ و ديگري راننده خط ۴)
عليخاني ادامه داد: در بخش مترو تا تاريخ هشتم فروردين ماه تعداد ۳۰ نفر از پرسنل مترو (پرسنل، پليس مترو و پيمانکار) کرونا مثبت تشخيص داده شدند که به تفکيک خطوط، ۹نفر از مبتلايان در خط ۱ (۳۰درصد)، ۶ نفر از خط ۲ (۲۰درصد)، ۶نفر از خط ۳ (۲۰درصد)، ۱ نفر خط ۴ (۳ درصد)، ۵ نفر خط ۵ (۱۷درصد)، ۱ نفر خط ۷ (۳درصد) و در کالج نيز ۲ نفر (۷ درصد) بودند.
او ادامه داد: از تعداد ۳۰ مبتلا خطوط مترو تعداد ۲۶ نفر آنها از پرسنل (۸۰ درصد)، ۳نفر پليس مترو (۱۰ درصد) و يک نفر ديگر از پيمانکاران (۳درصد) بود.
رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران تصريح کرد: به طور حتم تعطيل کردن مطلق ناوگان حمل و نقل عمومي در شرايط کنوني که بخشي از خدمات و مراکز در شهر مشغول کار هستند اقدام درستي نيست و اصرار برخي از افراد به تعطيلي مطلق ناوگان حمل و نقل اصرار به جايي نيست، زيرا تا زماني که در اين شهر ادارات باز باشد و مردم به واسطه شغل خود مجبور به تردد باشند نياز به ناوگان حمل و نقل عمومي امري اجتناب ناپذير است.
عليخاني ادامه داد: در اين شرايط بايد به موضوع ضدعفوني کردن و خود مراقبتي بيشتر اهميت داده شود و تجربيات نشان ميدهد که در برخي از کشورهاي درگير اين ويروس به مسافران حمل و نقل عمومي بدون داشتن ماسک اجازه ورود نميدهند.
او ادامه داد: بايد از تجربه ديگر کشورها استفاده کرد و با فاصله گذاري بين افراد در مکانهاي عمومي و ناوگان حمل و نقل زنجيره انتقال کرونا ويروس را قطع کرد، زيرا تمام افراد جامعه وسيله شخصي ندارند که بخواهند با آن در محل کار خود حاضر شوند و چارهاي جزء استفاده کردن از ناوگانحمل و نقل عمومي براي مشاغل ضروري نيست.
رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران تصريح کرد: شرايط به گونهاي است که نميتوان پيش بيني کرد ويروس کرونا تا چه زماني در کشور وجود دارد و بر همين اساس نميتوان تا دراز مدت، شهر و کشور و به خصوص خدمات را تعطيل کرد، از اين رو توجه بايد به سمت خود مراقبتي، نظافت عمومي، بهداشت شخصي و رعايت فاصله براي مقابله با ويروس کرونا باشد.
عليخاني در پاسخ به اين سوال که آيا کاهش ظرفيت خدمت رساني ناوگان حمل و نقل عمومي موجب افزايش تراکم جمعيت نميشود ،گفت: به طور حتم همين طور است، زيرا اگر ما بخواهيم سر فاصله رسيدن قطار به ايستگاه را به ۴۰ دقيقه افزايش دهيم مسافران تجمع ميکنند و همين تجمع آنها باعث شيوع بيشتر ويروس کرونا مي شود، اما ميتوانيم با به کارگيري تمهيداتي مانند فاصله گذاري و افزايش فاصله حداقل يک متري مسافران از يک ديگر زنجيره ويروس کرونا را قطع کنيم.
بازار