کاهش ۳۵ درصدی فاصله باسوادی بین مردان و زنان قبل و بعد از انقلاب

ايسنا/ رئيس سازمان نهضت سوادآموزي با اشاره به کاهش ۳۵ درصدي فاصله باسوادي در بين مردان و زنان گفت: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، مردان باسواد ۳۸ درصد بيشتر از زنان با سواد بودند ولي اکنون اين آمار به ۳ درصد کاهش پيدا کرده است. شاپور محمدزاده در برنامه رويداد با اشاره به شروع فعاليت نهضت سوادآموزي از هفتم دي ماه ۱۳۵۸ در کشور، عملکرد اين سازمان را در راستاي کاهش نرخ بي سوادي در نقاط شهري و روستايي قابل توجه دانست و اظهارکرد: از زمان پيروزي انقلاب اسلامي تا ۱۳۶۵، حدود ۱۱ميليون نفر به نرخ باسوادان کشور افزوده شده و نرخ سواد در کشور از ۴۷,۵به ۶۱.۸درصد رسيد . رئيس سازمان نهضت سوادآموزي، افزود: براساس آخرين آمار سرشماري کشوري که در سال ۱۳۹۵صورت گرفت رقم افراد باسواد در کشور به ۸۷.۶ درصد رسيده بود و براساس آماري که از طريق سازمان نهضت سوادآموزي در سال ۱۳۹۸استخراج شد اين رقم در فاصله سني بالاي ۶سال به ۸۹درصد رسيده است . وي با بيان اينکه اکنون در برخي استانها مانند تهران، مازندران، اصفهان نرخ افراد باسواد بالاي ۹۸درصد است و ما بايد بگرديم تا افراد بيسواد را پيدا کنيم، تصريح کرد: قبل از پيروزي انقلاب اسلامي مردان، ۳۸درصد بيشتر از زنان سواد داشتند ولي اين رقم اکنون در فاصله سني ۱۰تا ۴۹سال به ۳درصد کاهش پيدا کرده است و خوشبختانه در راستاي عدالت بخشي بين زنان و مردان در حوزه سوادآموزي اقدامات قابل توجهي انجام شده است . محمدزاده با بيان اينکه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ميزان سواد در بين روستاييان ۳۰درصد بود ولي اين رقم تا سال ۹۵به ۷۸.۵ درصد رسيده است،افزود: فاصله سواد در مناطق شهري و روستايي نيز از ۳۵درصد به ۱۲درصد کاهش پيدا کرده است. وي با اشاره به اينکه در استانهاي محروم که نرخ سواد آنها پايين تر از ميانگين کشوري است، طرح «شتاب بخشي» را اجرا کرده ايم، گفت: براساس اين طرح علاوه بر اعتبارات سالانه، اعتبارات ويژهاي در نظر گرفته شده تا نرخ سواد در اين مناطق افزايش پيدا کند و در استانهايي که نرخ ميانگين سواد بالاتر از ميانگين کشوري است، اقداماتي را در راستاي تعميق سواد انجام داده ايم. به گزارش مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش،محمدزاده همچنين با بيان اينکه مراکز يادگيري محلي را در برخي از استان ها به منظور آموزش مهارت زندگي، حقوق شهروندي و افزايش مهارت، ايجاد شده است،گفت تلاش داريم تعداد مراکز يادگيري محلي مان را توسعه دهيم تا افراد هم مهارت و هم سواد را در کنار يکديگر ياد بگيرند.