تسنیم/ بیش از 500 نفر در کشور در چهار ماه نخست سال بر اثر غرق‌شدگی جان باختند به طوریکه رودخانه‌ها چهار برابر دریا در مدت مذکور قربانی گرفته است.

بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار تلفات غرق‌شدگی در کشور، در چهار ماهه نخست سال جاری با کاهش مواجه بوده و به استثنای ماه خرداد، در دیگر ماه‌های سال رشد منفی داشته است.
بر اساس این گزارش در چهار ماهه ابتدایی سال جاری 513 نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان باختند، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با آمار تلفات 607 نفر، 15.5 درصد کاهش یافته است.
تعداد مردان فوت شده بر اثر غرق‌شدگی در چهار ماهه امسال 427 و تعداد زنان 86 نفر ثبت شده است.
در این مدت استانهای خوزستان با 49، فارس با 48 و مازندران با 44 فوتی بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی را داشته‌اند.
همچنین ​در نخستین ماه از فصل تابستان، آمار تلفات غرق‌شدگی با کاهش 16.3 درصدی، به 201 نفر رسید. این آمار در مدت مشابه سال قبل 240 نفر گزارش شده بود و از کل تلفات غرق‌شدگی تیر امسال 172 نفر مرد و 29 نفر زن بودند.

مرگ در رودخانه‌ها چهار برابر دریا
رودخانه‌ها همواره در صدر آمار تلفات غرق‌شدگی قرار دارند و در آمارهای پزشکی قانونی بیشترین مرگ بر اثر غرق‌شدگی در روخانه‌ها روی می‌دهد. در چهار ماهه نخست امسال نیز بیشترین تلفات مربوط به رودخانه‌ها است، در این مدت 199 نفر در روخانه‌ها جان باخته‌اند که این آمار حدود چهار برابر تلفات غرق‌شدگی در دریا با رقم 50 فوتی (11 نفر محدوده مجاز و 39 نفر در مناطق خارج طرح) است.
مطابق آمارهای موجود، در چهار ماهه ابتدایی امسال بعد از رودخانه‌ها بیشترین آمار غرق‌شدگی به ترتیب مربوط به استخر کشاورزی با 61، کانالها با 52، دریاچه‌های مصنوعی و سدها با 51، دریا با 50، استخرهای شنا با 32، دریاچه طبیعی با 21، حوض و حوضچه‌ها با 13 و چاه‌ها با هفت فوتی است، 27 نفر نیز در سایر مکانهای آبی جان خود را از دست داده‌اند.

توصیه هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی در رودخانه‌ها، کانالها و آبهای کم عمق
از آنجا که بر اساس آمارهای موجود تعداد قابل توجهی از موارد غرق‌شدگی در رودخانه‌ها و آبهای کم عمق روی می‌دهد، سازمان پزشکی قانونی کشور ضمن درخواست از هموطنان برای اجتناب از سفرهای غیرضروری در شرایط کرونایی، توصیه‌هایی را برای پیشگیری از غرق‌شدگی در رودخانه‌ها ارائه می‌کند:

* آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیتها و رعایت آنها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا است.
* اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است؛ چرا که شیرجه در آبهای کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد همچنین ورود به آبهای عمیق برای مبتدیان، خطر غرق‌شدگی را افزایش می‌دهد.
* بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده‌اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.
* به هیچ وجه تنها و در محیطهایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.
* در آب و در موقع شنا از شوخی‌های خطرناک بپرهیزید.
* پس از مصرف داروهایی که موجب خواب‌آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شوند، شنا نکنید.
* به هیچ وجه تشتهای آب و لگنها یا حوضچه‌های کوچک آب را در مکانی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.
* در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.
* توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید؛ یک سوم قربانی‌های غرق‌شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده‌اند.
* در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.
* برای نجات یک غریق، نخست امنیت خود را در نظر بگیرید؛ از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.
* پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.
* بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحویکه فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می‌شود بنابراین توصیه می‌کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید. به یاد داشته باشیم بیشترین غرق‌شدگی در رودخانه‌های کشور اتفاق افتاده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar