مقصر خودکشی جوان 19 ساله پس از کنکور کیست؟
آنا/ خبر خودکشي يک جوان ۱۹ ساله به خاطر کنکور خبري نيست که بتوان به سادگي از کنار آن رد شد و ميبايست همه مسببان مستقيم و غير مستقيم اين حادثه مشخص و متناسب با ميزان مشارکت در جرم مجازات شوند.
متاسفانه برخي از ماراتنها براي عدهاي عاقبت خوبي ندارد. برخي با وجود تلاشهاي زياد نميتوانند نتيجه مورد انتظار خود را به دست آورند و چون طاقت اين نتيجه برايشان سخت است دست به کارهايي ميزنند که موجب تأسف همگان ميشود.
يکي از اين افراد پسر ۱۹ ساله کنکور گروه علوم رياضي است. اين داوطلب پس از اين که نتوانست آزمون را بهخوبي پشت سر بگذارد به زندگي خود پايان داد و خود را از ساختمان چهار طبقه به پايين انداخت و جان باخت.
بايد گفت در ماجراهاي اينچنيني از والدين تا مسئولان آموزشوپرورش و وزارت علوم همه مقصر هستند. کساني که بر آتش کنکور دميدند و دايره رقابت را گستردهتر کردند. آنهايي که براي درآوردن پول بيشتر، تنها راه پيشرفت و موفقيت در کنکور خلاصه کردند. آنهايي که ۵۷ سال کنکور برگزار کردهاند و هنوز ميگويند هيچ راه جايگزيني براي کنکور ندارند و نميدانند که چگونه پذيرش در رشتهها و دانشگاههاي پرمتقاضي را مديريت کنند.
به گفته منصور غلامي وزير علوم؛ جايگزيني براي حذف کنکور در رشتههاي پرطرفدار وجود ندارد. وي معتقد است آموزشوپرورش براي حذف کنکور بايد سه سال آخر تحصيلي دانشآموز را به صورت امتحان نهايي و با ارزيابي يکسان برگزار کند تا دانشگاهها بتوانند نتيجه تحصيل سه سال دانشآموزان را کنار هم قرار دهند و با دقت بيشتري انتخاب کنند.
والدين هم در اين ميان مقصرند. آنهايي که فرزندانشان را يا ديگر فرزندان فاميل، دوست و آشنا مقايسه کردند و گفتند که فلاني را ببين چگونه به موفقيت رسيده؟ ببين که چقدر درسخوان بوده و توانسته به نتيجه مورد انتظار خود برسد. فلاني را ببين پزشک شده، آن يکي را ببين مهندس شده و ديگر به همه آرزوهايش ميرسد.
غافل از اينکه شايد فرزندانشان دوست داشته باشد حتي پول توجيبي خود را درآورد و زودتر به نتيجه برسد. اين فرد حتي شايد علاقه زيادي به درس خواندن نداشته باشد تا بخواهد ۴ سال ديگر براي رسيدن به آرزوهايش صبر کند.
متاسفانه کسي به اين موضوعات اهميت نميدهد که اساساً اين مدل پذيرش دانشجو در بسياري از کشورهاي جهان منسوخ شده است. دانشآموزي که توانسته در رشته رياضي معدل ۱۹ کسب کند يعني حداقل قوه استدلالي خوبي دارد چراکه اغلب دروس اين گروه رياضي هستند.
پس حل مسئله را ميداند ولي شايد نميتواند مسئله ديفرانسيل يا معادلات چندمجهولي يا انتگرال را در دو دقيقه حل کند و نياز به زمان بيشتري داشته باشد؟ شايد در درس ديفرانسل خوب باشد ولي در رياضيات گسسته و احتمالات ضعيف باشد؟
دانشآموزاني که معمولاً مسئله را خوب حل ميکنند علاقهشان به دروس خواندني و محفوظاتي کمتر است. شايد اين دانشآموز نميتوانسته در آزمون تستي خوب عمل کند ولي عملکرد علمي مناسبي داشته باشد.
کسي چه ميداند که دقيقاً چگونه سرنوشت اين فرزند ايرانزمين در اوج جواني به سياهي رسيده است؟
نتيجه همه اين راههاي اشتباه امروز باعث شده افراد زيادي در شغلهايي غير از رشتهاي که درس خواندهاند مشغول به کار شوند و روياي خود را از صفر در راه ديگري دنبال کنند.
پس اين نگاهها بايد يک روز عوض شود؛ بايد راههاي جايگزين براي آنهايي که رويايشان درس خواندن و حل مسئله است انديشيده شود آنها به رشتههاي کم مخاطب بدون آزمون هم راضي نميشوند بايد جايگزيني براي کسانيکه استعدادهاي لازم را دارند وجود داشته باشد تا بتوان از استعداد اين افراد استفاده شود.