نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

تاثیر لغو طرح ترافیک در تعداد مسافران مترو طی دوران کرونا

منبع
مهر
بروزرسانی
تاثیر لغو طرح ترافیک در تعداد مسافران مترو طی دوران کرونا

مهر/ رئيس مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافيک پليس راهور تهران بزرگ درباره تاثير لغو طرح ترافيک در تعداد مسافران مترو گفت: عدم اجراي طرح ترافيک به مدت ۳ هفته در تهران تنها ۵ درصد به مسافران مترو اضافه کرد در صورتي که ۶۰ درصد افزايش ترافيک داشتيم.

به پيشنهاد کميته ملي مقابله با کرونا حدود ۳ هفته در پايتخت طرح ترافيک اجرا نشد، اين پيشنهاد به اين دليل ارائه شد تا کارمندان و شاغلان به جاي استفاده از وسايل نقليه عمومي از وسايل نقليه شخصي استفاده کنند تا روند صعودي شيوع کرونا در پايتخت مهار شود.

چند روز قبل بود که بنا به گفته مديران مرتبط با ستاد ملي مقابله با کرونا روند صعودي بيماري در پايتخت مهار و اعلام شد که از اين هفته در تهران مجدد طرح ترافيک اجرا مي‌شود، اما آيا لغو طرح ترافيک از صعود روند شيوع کرونا در پايتخت جلوگيري کرد يا دعوت مردم به استفاده از ماسک و ديگر مسائلي همچون به کارگيري يک سوم کارمندان در محيط کار و غيره. در همين راستا با سرهنگ محمد رازقي رئيس مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافيک پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت‌وگو کرديم که در ادامه مي‌توانيد اين گفت‌وگو را بخوانيد.

حدود سه هفته طرح ترافيک در تهران اجرا نشد، آيا لغو يا اجراي مجدد طرح ترافيک تأثيري بر روي ترافيک داشت؟
از هفته دوم مرداد طرح ترافيک با هدف فاصله گذاري اجتماعي که ستاد ملي کرونا تصويب کرده بود، اجرا نشد تا مردم کمتر از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده کنند و بيشتر وسايل شخصي را مورد استفاده قرار دهند. براي بررسي تأثير اين سه هفته بر ميزان بار ترافيکي نياز به شاخص ترافيک داريم؛ ما شاخص سه هفته قبل از اجراي طرح را در نظر گرفتيم يعني ميانگين ترافيک شنبه‌هاي سه هفته قبل از اجراي طرح را استخراج کرديم و براي همه ايام هفته اين روند را ادامه داديم تا بتوانيم اين موضوع را بررسي کنيم و ببينيم در سه هفته‌اي که طرح اجرا نشد شاخص در چه وضعيتي است.
بعد از بررسي‌هاي انجام شده در هفته اول، شاخص ترافيک شهر تهران ۲۶ درصد بود در واقع هفته اول مرداد ۲۶ درصد افزايش ترافيک داشتيم، هفته دوم ۳۴ درصد و هفته سوم ۶۰ درصد ترافيک افزايش يافت و در بين روزهاي هفته بيشترين افزايش ترافيک مربوط به روزهاي سه شنبه و چهارشنبه است که شاهد بيشترين افزايش ترافيک در سطح شهر بوديم.
اگر اين آمار را فقط براي مرکز تهران در نظر بگيريم، خيابان‌هاي محدوده مرکزي شهر تهران براي ترافيک صبح تغييري نداشت، سنگيني ترافيک هم به همان صورت بود اما براي محدوده مرکزي بعد از ظهرها ترافيک سنگين شد.
در هفته اول ۳۶ درصد افزايش بار ترافيکي را شاهد بوديم، براي هفته دوم و سوم ۷۰ درصد ترافيک بعدازظهر محدوده مرکزي را عدم اجراي طرح ترافيک افزايش داد، در ماه فروردين و ارديبهشت هم که طرح ترافيک اجرا نشد افزايش ميزان تصادفات محدوده مرکزي را داشتيم.

آيا اين موضوع (لغو طرح ترافيک) تأثيري هم بر تصادفات داشته است؟
بله؛ در اين سه هفته ۱۲ درصد تصادفات خسارتي و جرحي محدوده مرکزي افزايش يافته و اين موضوع طبيعي است که وقتي تردد مخصوصاً موتورسيکلت تصادفات افزايش مي‌يابد چنين حوادثي را شاهد باشيم. البته اين افزايش بار ترافيکي توجيهي ندارد چراکه اغلب ترافيک بعد از ظهرها افزايش پيدا کرده و نشان مي‌دهد اين افزايش غير مرتبط بوده است.
پليس راهور از ابتداي لغو طرح نيروي مرکزي را تقويت و از نيروي بيشتري براي روان‌سازي ترافيک استفاده کرد ولي با اين وجود به دليل اينکه همه مي‌توانند به اين منطقه (نقاط مرکزي شهر) بيايند و گنجايش و پارکينگ براي اين حجم از خودرو وجود ندارد و داراي ظرفيت محدودي است موجب بي نظمي ترافيکي شد که اين نيز بايد قابل بررسي باشد، همچنين عدم اجراي طرح در محدوده مرکز تهران فايده‌اي نداشت.

چه طرح اجرا شود چه اجرا نشود براي محدوده مرکزي فايده‌اي ندارد؟
اجرا شدن طرح ترافيک از سفرهاي غير ضروري جلوگيري مي‌کند همچنين سنگيني ترافيک و بار تصادفات را کم مي‌کند. بنده آماري از مترو ديدم که در اين بازه ۳ هفته‌اي عدم اجراي طرح ترافيک در پايتخت تنها ۵ درصد به مسافران مترو اضافه کرده است! در واقع ترافيک براي کل شهر تهران در هفته اول اجرا ۲۶ درصد، هفته دوم ۳۴ درصد و هفته سوم ۶۰ درصد ترافيک افزايش يافت ولي تنها ۵ درصد به مسافران مترو افزوده شد و اين جاي تأمل دارد.

در اوايل سال نيز چند هفته طرح ترافيک اجرا نشد. آماري داريد که در آن ايام چند درصد به مسافران مترو اضافه شده بود؟
خير من آماري ندارم. آن زمان مسئله فاصله گذاري اجتماعي بيشتر مطرح بود، ضمن آنکه تعطيلي ادارات را هم شاهد بوديم ولي در اين سه هفته که طرح ترافيک اجرايي شد من فکر مي‌کنم توجيهي براي اجرايي نکردن طرح نداشتيم؛ ضررهايي که براي شهر از نظر بار ترافيک، انضباط ترافيکي و… شاهدش بوديم بيشتر از منافعش بود و همين باعث افزايش سفرهاي غير ضروري شد.
نمي‌توان گفت افزايش ترافيک تأثير مثبت روي لغو طرح دارد چراکه تنها ۵ درصد به مسافران مترو اضافه شده و اين ۵ درصد نمي‌تواند بر آمار کل تأثير داشته باشد. وقتي مي‌گوئيم هفته سوم ۶۰ درصد افزايش ترافيک نسبت به شاخص داريم قطعاً دليل محکم‌تري بايد وجود داشته باشد.

به عنوان يک کارشناس مسائل ترافيکي براي اينکه در اين وضعيت شرايطي رقم بخورد که کارمندان و شاغلان بتوانند بدون مشکل وارد طرح شوند و از سفرهاي غيرضروري جلوگيري شود؟
فکر مي‌کنم اجراي طرح ترافيک بايد به صورت هوشمند انجام شود به نحوي که اجراي آن جلوي سفرهاي غير ضروري مردم را بگيرد، کارمندي که مجبور به تردد با خودرو شخصي است بايد بتواند بدون دغدغه و محدوديت استفاده کنند. بايد به نحوي ساز و کار را بچينيم که امکان ترددهاي غير ضروري را کاهش دهيم. همين ساز و کار که ۸:۳۰ تا ۱۶ خروج آزاد باشد تا حجم بالايي از کارمندان بتوانند به راحتي تردد کنند، هدف ما محقق مي‌شود.
در کنار اين، افزايش وسايل حمل و نقل عمومي مانند اتوبوس‌ها بايد براي افزايش فاصله گذاري اجتماعي مورد توجه قرار گيرد؛ محدوده مرکزي تهران گنجايش اين حجم خودرو را براي ساعات پيک سفر ندارد و اگر تعداد زيادي خودرو تردد کنند جاي پارک وجود نداشته و مسير مسدود و مشکلات دو چندان مي‌شود.
مسئله دوم اين است که معابر مرکزي ما براي عبور خودروهاي درون شهري از شمال به جنوب و غرب به شرق است که اگر طرح ترافيک اجرا نشود با محدوديت ترافيکي که براي اين بخش به وجود مي‌آيد سفرهاي درون شهري و عبور از اين محدوده مشکل ساز خواهد شد همچنين باعث پايين آمدن سرعت متوسط و افزايش طول زمان سفر مي‌شود.

آيا زير ساخت و امکان استفاده هدفمند از طرح ترافيک را داريم؟
کسي براي خريد ۸:۳۰ صبح در محدوده طرح نمي‌آيد، کسي هم که ۷:۳۰ وارد محدوده مرکزي مي‌شود کارمند است و شغل او آنجاست علاوه بر آن کسي که براي خريد مي‌آيد دير تر وارد طرح مي‌شود. چون مغازه‌ها باز نيستند و ما اختصاص سفر در دستانمان است.
توزيع سفر را بررسي کرده‌ايم و به اين نتيجه رسيده‌ايم اگر درست زمان طرح ترافيک را تعريف کنيم با توجه به اين موضوع که مديريت ترافيک را بر عهده داشته‌ايم و آگاه هستيم، زمان خروج کارمندها مشخص است و ما براي آنها تسهيلاتي در نظر مي‌گيريم که بعد از ساعت کاري تا يک بار از يک محور خارج شوند البته ورود را تا ۴ بعدازظهر ممنوع نگه داريم بعد از آن نيز براي سفر غير ضروري امکان ورود وجود ندارد چون مراکز خريد تعطيل مي‌شوند و براي مردم جاذبه‌اي ندارد که به صورت غير ضروري به طرح بيايند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar