نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

ماجرای روستای ابوالفضل اهواز و بنیاد مستضعفان

منبع
فارس
بروزرسانی
ماجرای روستای ابوالفضل اهواز و بنیاد مستضعفان

فارس/ اهالي منطقه ابوالفضل اهواز مي‌گويند که سابقه سکونت در اين منطقه به چند دهه قبل برمي‌گردد اما بنياد مستضعفان خود را مالک اين اراضي مي‌داند و دستگاه‌هاي مسؤول نيز آن را به عنوان روستا قبول ندارند.

روز گذشته خبري درخصوص تخريب خانه‌هاي غيرمجاز تعدادي از ساکنان اراضي‌ زردشت اهواز موسوم به روستاي ابوالفضل منتشر شد.

اهالي منطقه ابوالفضل اهواز در اين باره مي‌گويند: اکنون با گذشت چند دهه از سکونت آن‌ها در اين مکان بنياد مستضعفان با ادعاي تملک و حق مالکيت اراضي اين منطقه اهالي آن را مجبور به تخليه خانه‌هاي خود و ترک آن کرده است. ساکنان اين منطقه چند سالي است با اضطراب ماندن و يا تخليه کردن خانه‌هاي خود دست و پنجه نرم مي‌کنند، دستورات دولتي صحبت از مالکيت اين اراضي توسط بنياد مستضعفان مي‌کنند.
اما دستگاه‌هاي مسؤول مي‌گويند: اين زمين‌ها تصرفي است و دو، سه سالي بيشتر نيست که اهالي در اين منطقه سکونت کردند، اينجا روستا نيست و در گذشته يک موسسه کشاورزي بوده است.

توضيحات بنياد مستضعفان درباره اتفاقات روستاي ابوالفضل اهواز

به گزارش روابط عمومي بنياد مستضعفان، بنياد مستضعفان بدنبال انتشار اخباري درخصوص تخريب خانه‌هاي غيرمجاز تعدادي از ساکنان اراضي‌ زردشت اهواز موسوم به روستاي ابوالفضل، توضيحاتي را ارائه داد.
متن اين توضيحات به شرح زير است:
با توجه به تصرفات صورت گرفته طي ساليان گذشته در اراضي زردشت اهواز که باعث سوءاستفاده‌هايي از خانواده‌هاي نيازمند و محروم ساکن در اين اراضي شد، مراجع قضايي براي جلوگيري از سودجويي‌ها و زمين‌خواري در اين اراضي، حکم به رفع تصرف اين زمين‌ها را صادر کردند.
بر همين اساس اقدام روز گذشته، گرچه در جهت جلوگيري از توسعه ساخت و سازهاي غيرمجاز و با هماهنگي کامل استاندار، دادستان، شهرداري و ساير مسئولان مربوطه انجام شد ولي بنياد مستضعفان به محض اطلاع از موضوع، درخواست توقف اجراي احکام صادره را خواستار شد.
لذا به دنبال توقف اجراي احکام صادره مقرر شد با همکاري کميته امداد امام خميني (ره) طي 2 هفته، خانواده‌هاي محروم ساکن اين اراضي شناسايي شوند و پس از فراهم شدن زمينه انتقال اين خانوارها به منطقه‌اي مسکوني و تامين هزينه پيش پرداخت مسکن اين خانوارها توسط بنياد مستضعفان، اجراي احکام قانوني درخصوص اين اراضي، انجام شود.


فرماندار اهواز چه مي‌گويد؟
جمال عالمي نيسي، فرماندار اهواز در رابطه با حضور نماينده دادستان و فرمانداري اهواز در روستاي ابوالفضل، اظهارکرد: به منظور تخريب اهالي در اين منطقه حاضر نشديم و تخريب منازل جزو برنامه‌هاي ما نيست.
وي با تاکيد بر اينکه حضور ما به منظور تخريب تصرفات غير قانوني است، افزود: عده‌اي فرصت طلب زمين‌هاي اطراف اين منازل را تصرف و اقدام به ديوار چيني و کرسي چيني کردند که ابعاد اين زمين‌ها بين 500 تا يک هزار هکتار است.
فرماندار اهواز گفت: برخي به غلط بين مردم شايعه کردند که براي تخريب منازل به منطقه آمده‌ايم به همين دليل بين مردم و نيرو انتظامي درگيري به وجود آمد که اين قضيه ختم به خير شد.
عالمي نيسي در در رابطه با اين سوال مبني بر اينکه اگر دستور براي تخريب زمين‌هاي اطراف منازل مردم است پس تکليف خانه‌هاي مردم که بنياد مستضعفان خود را مالک آن‌ها مي‌داند چيست؟ بيان کرد:  از آنجايي که مالک اصلي اراضي اين منطقه بنياد مستضعفان است مردم بايد با بنياد به توافق برسند.
وي افزود: با امام جماعت منطقه جلسه‌اي داشتيم و از وي خواستيم اهالي را توجيه کند که فعلاً برنامه‌اي براي تخريب منازل اهالي منطقه وجود ندارد.
عالمي نيسي در رابطه با استفاده از عنوان روستا در مکاتبات اداري، گفت: در مکاتبات ممکن است به اشتباه نام روستا قيد شود اما اين منطقه جزو روستاهاي مصوب ما نيست.
وي در پاسخ به پرسشي ديگر مبني براينکه برخي مکاتبات مسئوولان در سالهاي گذشته خطاب به بنياد مستضعفان حضور اين اهالي در اين منطقه در زمان قبل از انقلاب را تاييد کرده‌اند، عنوان کرد: چنانچه تصاوير گوگل را مشاهده کنيد تصاوير مربوط به اين منطقه مربوط به سال 2005 است.

ناجا چه مي‌گويد؟
سرهنگ محسن دالوند فرمانده انتظامي اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: ساعت ۱۷ ديروز با توجه به مصوبات استانداري  مبني برجلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز درمناطق حاشيه‌اي کلانشهر اهواز مراتب در دستورکار دستگاه قضايي، اجرائيات شهرداري با همراهي عوامل انتظامي  قرار گرفت.
اين مقام انتظامي افزود: فرماندار اهواز، معاون دادستان، عوامل اجرائيات شهرداري اهواز وعوامل انتظامي امروز به محل عزيمت، با توجه به تحريک ساکنين منطقه توسط اشخاصي به هويت معلوم، از ورود عوامل به زمين هاي بنياد مستضعفان جلوگيري شد.
وي بيان کرد: اين افراد با حمله به عوامل اجرائيات شهرداري، سنگ پراني و بستن جاده از ورود خودروهاي شهرداري و ساير عوامل جلوگيري کردند و به سمت ماموران انتظامي حمله ور شدند.
دالوند گفت: علي‌رغم خويشتن‌داري ماموران انتظامي متاسفانه به حمله خود ادامه داده که دراين رابطه يک نفر مامور اجرائيات شهرداري و ۴نفرعوامل انتظامي زخمي و ماموران جهت جلوگيري از ادامه درگيري، جمعيت را متفرق  نمودند و با انجام اقدامات ايجابي موضوع خاتمه پيدا کرد.
وي با بيان اين مطلب  افزود: متاسفانه برخي افراد فرصت طلب وسودجو باهدف جريجه دار کردن احساسات مردم اقدام به انتشار تصاويرساختگي مبني بر زخمي نمودن اهالي روستاي ابوالفضل(ع) نموده  اين مطلب خبري درفضاي مجازي کاملا تکذيب مي گردد.
دالوند در پايان به انتشار دهنده اين تصاوير هشدار داد: از هرگونه اخبار و شايعه پراکني که موجب برهم زدن آرامش و امنيت عمومي و تشويش اذهان عمومي مي شود جدا خودداري نمايند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar