برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

محسن هاشمی: بیش از ۹۰ کیلومتر مترو تجهیز نشده در پایتخت داریم

منبع
ايرنا
بروزرسانی
محسن هاشمی: بیش از ۹۰ کیلومتر مترو تجهیز نشده در پایتخت داریم

ايرنا/ رييس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينکه بيش از ۹۰ کيلومتر مترو تجهيز نشده در پايتخت داريم اضافه کرد: علاوه بر اين در حالي که بايد سالانه ۱۵ کيلومتر مترو ميساختيم اما فقط ۵ کيلومتر ساختيم.

«محسن هاشمي» روز سه شنبه در آيين آغاز ساخت خط ۱۰ مترو تهران با بيان اينکه با خود مي انديشيدم چگونه مي توانيم از اعتبارات دولتي بيشتر استفاده کنيم؛ گفت: اولين خط ريلي ايران بين پير بازار و بندر انزلي زده شد و هنوز بخشي از لوکوموتيو آن در اداره کل راه به نمايش گذاشته شده است.
وي گفت: وقتي آقاي روحاني رييس جمهور شد، گفت:  دولت من دولت ريلي است و اولويت ما در حمل و نقل، ريل است اما اگر آمار ريل را در کشور ببينيم ريل در کشور وضعيت خوبي ندارد.
وي با بيان اينکه ۱۰ هزار و ۳۰۰ کيلومتر ريل از ۱۱۲۷ تا ۱۴۰۰ نزديک ۱۷۰ سال، در ايران بوده گفت: با اين سابقه، اهميت ريل از خودرو بيشتر است.
وي با بيان اينکه وضعيت جمهوري اسلامي در حوزه ساخت ريل نسبت به گذشته، بهتر است، افزود: نزديک ۴ هزار کيلومتر ريل ساخته شد و ۱۴۰۰ کيلومتر ‌نيز دوخطه شده است.
هاشمي در ادامه سخنان خود با بيان اينکه قوانين مرتبط با حمل و نقل ريلي و توسعه ‌آن بخوبي اجرا نمي شود  افزود: در مورد حمايت از مترو از سال ۱۳۵۴ بيش از ۴۵ سال است کمتر از پنج کيلومتر در سال مترو ساختيم که بايد ۱۵ کيلومتر مي ساختيم.
وي گفت: اکنون بايد بايد ۴۳۰ کيلومتر بزرگراه داشته باشيم اما ۵۰۰ کيلومتر داريم، که نشان مي دهد، به سمت حمل و نقل خصوصي رفته ايم.
رييس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينکه حمل و نقل  ريلي مزيت هايي دارد و هيچ مسأله منفي براي سرمايه گذاري در اين حوزه وجود ندارد، گفت: اين موضوع بر کسي پوشيده نيست و همه قدرتمندان و تصميم گيران آن را قبول دارند اما پول به سمت ريل، نمي آيد و قوانيني که در اين حوزه تصويب مي شود عملياتي نمي شود.  
وي با اشاره به تصويب طرح تات (تونل، ايستگاه، تجهيزات) در سال هاي گذشته گفت:  شهرداري تهران چون خيابان و بزرگراه مي سازد مي تواند کريدور مترو بسازد، چرا که يک‌ کريدرو مترو معادل يک اتوبان ۵۰  بانده است.  
هاشمي ادامه داد: در طرح تات قرار بود تجهيزات را هم دولت پرداخت کند، همين سياست انجام شد، اما بيش از ۹۰ کيلومتر مترو تجهيز نشده داريم.
وي افزود: براي خط ۶ مترو هنوز تجهيزات ثابت و متحرک نداريم و خط هفت هم بدون تجهيزات کارش پيش مي رود، در حاليکه بر اساس قانون حمايت از حمل و نقل ريلي، دولت بايد کمک مي کرد.

دولت براي توسعه و تجهيز مترو وقت گذاشته و اقدام کند
هاشمي عنوان کرد: نمي‌گويم دولت نخواست کمک کند، دو هزار ميليارد هم کمک کرديد و دو ميليارد يورو هم چهار سال است که در وزارت کشور عملياتي نشده است.
وي خطاب به نوبخت تاکيد کرد که لازم است وقت بگذاريد و در همين دولت، اعتبار اسنادي محقق نشده را محقق کنيد.
هاشمي با اشاره به اينکه محقق شدن اين مصوبه موجب رونق کارخانه هاي واگن سازي مي شود، افزود:  واگن سازي تهران، پارس، کوثر و زرند، که دو هزار کارگر بيکار دارد، در صورت آغاز واگن سازي، فعال مي شوند.
وي عنوان کرد: چند جلسه ويژه در وزارت کشور بگذاريد، تا وزير کشور به اين مصوبه توجه کنند.
رييس شوراي تهران خاطر نشان کرد: درباره اتوبوس هم ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار ميني بوس که از محل صرفه جويي سوخت قرار بود ساخته شود، اين مصوبه هم، اجرا نشده است.
هاشمي با بيان اينکه بايد ديد اين مصوبه ها کجا مي مانند که اجرا نمي شود، افزود: از سال ۹۵ نتوانستيم واگن تامين کنيم؛ اولين واگن هاي ما متعلق به ۲۵ سال پيش است و بايد اوورهال شوند.

وي با اشاره به حادثه در مترو در روزهاي گذشته، گفت: واگن قديمي روز گذشته به دليلي فرسودگي از ريل خارج شد که خوشبختانه خسارت جاني نداشت.
هاشمي گفت: اگر توليدات اساسي را پيگيري نکنيم، توليدات جزيي چه فايده دارد، توليد که فقط توليد ماسک نيست.
وي با اشاره به درآمد ايستگاههاي مترو گفت: مرکز نمايشگاههاي تهران سال‌ها پيش قرار بود بحث tod(درآمد پايدار با استفاده از ظرفيت بخش خصوصي) و درآمد براي ساخت مترو را پيگيري کند، به اين صورت که دو برج نمايشگاهي بگيرند در همين محل و از محل درآمد آن ساخت مترو آغاز شود.
وي تاکيد کرد: هزينه تونل و ايستگاه بايد از طريق tod تامين شود و بايد از اين خط طوري درآمد ايجاد کنيم که ساير خطوط را هم تامين اعتبار کنيم.
وي از شهردار تهران خواست تا موضوع پروانه ساختماني اطراف ايستگاه‌ها با تراکم در ارتفاع مورد توجه قرار گيرد.

براي واگذاري خط هفت به قرار گاه خاتم الانبياء دادگاهي شديم
هاشمي با اشاره به اينکه قرار است خط ۱۰ مترو هم توسط قرار گاه خاتم الانبيا ساخته شود، گفت: براي واگذاري خط هفت به خاتم الانبيا دادگاهي شديم.
هاشمي در ادامه خطاب به رييس قرارگاه خاتم توضيح داد که دفعه قبل خط هفت مترو را به اصرار قاليباف به شما داديم و بعد بازرسي کل کشور براي ما پرنده درست کرد که چرا خط هفت را به سپاه داديد و الان دادگاهي داريم.


وي افزود: اميدوارم دادن خط ۱۰ مترو به خاتم الانبيا مورد اتهام واقع نشويم.
عمليات ساخت خط ۱۰ مترو و توسعه شمالي خط ٧ مترو پايتخت عصر امروز سه شنبه با حضور محمدباقر نوبخت معاون رييس جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه، پيروز حناچي شهردار و محسن هاشمي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران آغاز شد.
به گزارش ايرنا، احداث خط ۱۰ مترو به ۳ فاز تقسيم بندي مي‌شود که فاز يک آن با پيمانکاري قرارگاه خاتم الانبياء اجرايي خواهد شد. 
براساس اين گزارش، خط ۱۰ مترو بطول ۴۳ کيلومتر و ۳۵ ايستگاه در شرقي‌ترين نقطه از مترو تهران (قنات کوثر) آغاز شده و در مسير غربي‌ترين نقطه از پايتخت (وردآورد) امتداد خواهد داشت و فاز نخست اين خط از نمايشگاه بين‌المللي آغاز خواهد شد. 
همچنين آغاز پروژه توسعه شمالي خط ۷ متروي تهران از ميدان کتاب به سمت جنت آباد مي رود و اين مسير شامل ۵ کيلومتر و ۳ ايستگاه با نام‌هاي اشرفي اصفهاني، دانشگاه آزاد و جنت‌آباد شمالي خواهد داشت و در انتهاي آن نيز پارکينگ شمالي خط ۷ قرار گرفته است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره