نماد آخرین خبر

پروتکل جدید وزارت بهداشت برای بیماران سرطانی در دوران کرونا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پروتکل جدید وزارت بهداشت برای بیماران سرطانی در دوران کرونا

ايسنا/ رئيس اداره پيشگيري از سرطان وزارت بهداشت با اشاره به خطر مضاعف کرونا براي مبتلايان سرطان، از ابلاغ پروتکل جديد درمان اين بيماران خبر داد.

دکتر علي قنبري مطبق با اشاره به اينکه در سطح شبکه بهداشتي دو دسته خدمات در حوزه سرطان ارائه مي‌شود، گفت: دسته اول خدماتي که براي افراد مشکوک به سرطان ارائه مي‌شود که در خلال پيک اول و دوم کرونا اين مراجعات کاهش يافت و بخشي از کاهش مراجعات به دليل آينده نامعلوم بيماري و اطلاعات کم همه در مورد آن بود. از مرداد ماه و شهريورماه برنامه فراخوان فعال بيماران مجددا آغاز شده است تا به تدريج برنامه‌هاي تشخيصي سرطان به حالت قبل بازگردد.

پروتکل جديد وزارت بهداشت براي درمان سرطان در دوران کرونا

وي درباره دسته دوم ارائه خدمات به اين بيماران، بيان کرد: اين خدمات مربوط به مبتلايان به سرطان است که پروتکلي به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که تا حد امکان بتوانيم خدمات تخصصي درماني سرطان را تغيير دهيم؛ به شکلي که مواجهه بيمار با نظام بهداشتي درماني کاهش يابد تا احتمال ابتلا به کوويد۱۹ هم در آنها کاهش يابد.

افزايش فواصل درمان، تبديل شيمي‌درماني از حالت تزريقي به حالت خوراکي تا حد امکان، استفاده از درمان‌هايي که کمتر سبب کاهش ايمني بدن مي‌شود، استفاده از راديوتراپي‌هايي با مدت زمان کمتر و... همگي از پروتکل‌هاي ابلاغي در اين زمينه بود و به اين طريق تلاش کرديم مراجعات حضوري درمان را کاهش دهيم.
 
پاسخگويي تلفني به سوالات مبتلايان سرطان از سامانه 4030

مطلق ادامه داد: اخيرا نيز در تلاش براي راه اندازي سيستم پاسخگويي تلفني از طريق سامانه ۴۰۳۰ هستيم تا مشکلات بيماران را ابتدا به شکل تلفني پاسخ دهد و سپس اقدامات درماني لازم ديگر انجام شود که اطلاعات تکميلي آن متعاقبا اعلام خواهد شد. فعلا از مهرماه به شکل آزمايشي اين پاسخگويي‌ها آغاز مي‌شود.

خطر کرونا براي مبتلايان سرطان

وي با بيان اينکه احتمال مرگ در افراد مبتلا به سرطان که به کوويد۱۹ مبتلا مي‌شوند نزديک به دو برابر است، اظهار کرد: اين يعني کوويد۱۹ توانسته در مرگ و مير مبتلايان سرطان موثر باشد.

وي درباره مراکز تشخيص زودرس سرطان نيز گفت: همچنان همان ۷۵ مرکزي که افتتاح شدند فعال هستند و هنوز مرکز جديدي افتتاح نشده است، اما برنامه‌هاي ما متوقف نشده است و اميدواريم تا هفته اول بهمن ماه گزارش اوليه‌اي درباره تاثيرگذاري فعاليت مراکز تشخيص زودهنگام سرطان، ارائه دهيم. اين برنامه‌ها اندکي با بروز کرونا متوقف شد اما دوباره با قوت از سر گرفته شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar