برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

رحيم‌پور ازغدي: حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌هاي ما رضوي نيست/ ظهور عقل جمعي الفباي تمدن‌سازي

منبع
فارس
بروزرسانی
رحيم‌پور ازغدي: حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌هاي ما رضوي نيست/ ظهور عقل جمعي الفباي تمدن‌سازي
فارس/ رحيم‌پور ازغدي با اشاره به اينکه عرفان امام رضا(ع) در حوزه‌هاي علميه و در دانشگاه‌هاي ما موجود نيست، گفت: بدون تخصصي‌شدن و مشورتي‌شدن و ظهور عقل جمعي در عرصه‌هاي مختلف امکان ندارد بتوانيم با همه مکاتب و اديان رقابت کرده و تمدن‌سازي کنيم. به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، حسن رحيم‌پورازغدي امروز در دانشگاه علوم اسلامي رضوي در رابطه با غربت آزادانديشي در کرسي‌هاي آزادانديشي اظهار کرد: در رواياتي که پيرامون زيارت ائمه(ع) وجود دارد آمده که بهشت به زائر اهل بيت(ع) واجب است که حق ائمه اطهار را به درستي بشناسد. وي افزود: متأسفانه ما از اين روايات فقط زيارت را شرط ورود به بهشت تلقي مي‌کنيم و به بعد معرفت به حق ائمه اطهار(ع) توجهي نداريم. رحيم‌پور ازغدي با اشاره به يکي از حسنات اخلاقي امام رضا(ع) در مناظرات ايشان گفت: امام رضا(ع) در مناظرات خود با نظريه‌پردازان مخالف در اوج آزادي و اخلاق مي‌فرمودند هر کس با هر عقيده و انديشه که خود اراده مي‌کند مي‌تواند به هر جاي اسلام پرسشگري و نقد بدون هيچ نگراني و اضطراب داشته باشد و پاسخ خود را دريافت کند. وي ادامه داد: حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌هاي ما تا کنون نتوانسته‌اند به لحاظ عملي به اين قدرت برسند و به لحاظ بياني و نظري شاهد کرسي‌هاي خالي آزادانديشي هستيم و اين نشانگر اين است که حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌هاي ما رضوي نيستند. وي تصريح کرد: هنگامي حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌هاي ما رضوي مي‌شوند که مانند امام رضا(ع) در فلسفه، کلام، حديث، اقتصاد، سياست، مديريت، انسان‌شناسي، هستي‌شناسي و در تمام مباحث عملي و نظري با تمام مکاتب و نظام‌هاي شرق و غرب حاضر به گفت‌وگو با رعايت آزادي و اخلاق باشند و در آن زمان مي‌توان گفت زيارت امام رضا(ع) با معرفت‌شناسي آن امام همام شفاعت بهشت را براي ما به همراه دارد. وي با اشاره به رعايت ادب، منطق، اخلاق، آزادي و آزادانديشي در مناظرات امام رضا(ع) افزود: بيماري که در حوزه و دانشگاه‌هاي ما وجود دارد اين است که هيچ‌گاه احساس نکرده‌ايم به معرفت‌شناختي امام رضا(ع) نيازمند هستيم. اين استاد در ادامه بيان کرد: بدون تخصصي‌شدن و مشورتي‌شدن و ظهور عقل جمعي در عرصه‌هاي مختلف امکان ندارد بتوانيم با همه مکاتب و اديان رقابت کرده و تمدن‌سازي کنيم. وي تصريح کرد: بدون مناظره‌هاي سالم امکان توليد علم به طرز موثر و سرنوشت‌ساز نيست و اگر مدعي علم، اصول، فقه، کلام و... هستيم بايد به قواعد علمي توجه کرده و به آن عمل کنيم. رحيم‌پور با اشاره به اينکه عمل نکردن ما به قواعد موانع فکري و فرهنگي دارد گفت: اگر جلسات مناظره برگزار نشود رکود حاکم شده و قدرت علمي و نظري کاهش مي‌يابد و اين فقط به نفع مديريت‌هاي راحت‌طلب و منفعت‌طلب است. وي با اشاره به اينکه برخي از ملت‌ها پس از اشغال کشورشان توسط دشمن باز هم فرهنگ خود را از دست نمي‌دهند و پس از چند زماني قدرت خود را مي‌يابند؛ گفت: وقتي قدرت خلاقيت و فرهنگ در جامعه‌اي نباشد دشمن به راحتي مي‌تواند نفوذ کند. وي در ادامه به انسان‌هايي که به لحاظ محفوظات با نخستين تماس با ديگر مکاتب ديني يا سواري مي‌دهند و يا متوجه سواري‌دادن خويش نمي‌شوند، اشاره کرد و افزود: بارها مشاهده کرده‌ايم فاضلاني که پس از 40 سال تحصيل به بازي گرفته‌ مي‌شوند و اين به دليل سوال نکردن از ذهن و پويايي تعقل در آنان به وجود مي‌آيد. اين استاد افزود: در دانشگاه‌ و حوزه‌هاي علميه ما بايد افراد ريشه‌دار و عميق که محدود نيز هستند اما خود يک امت به شمار مي‌روند افزايش يابند. وي در ادامه به تعبد به عنوان يکي ديگر از موانع نام برد و گفت: تعبدي که با تعقل و گفت‌وگو و اختلاف نظر منافات دارد اهل بيتي نيست چرا که قرآن يعني علم‌محوري و علم با پاسخ به سوالات پيدا مي‌شود. وي تصريح کرد: ايمان قبل از علم ايمان نيست و پس از آگاهي انسان‌ها تبديل به مومن، کافر و يا منافق مي‌شوند و لازمه آگاهي بحث و گفت‌وگو است. رحيم‌پور ادامه داد: علت اصلي مخاطب يافتن گفتمان‌هاي غيرديني در جامعه‌اي ديني، رکود توليد علم و فکر در حوزه‌ها است. وي تصريح کرد: اگر سبک زندگي ديگران در جامعه ما وجود دارد به دليل عرضه نشدن به موقع و يا به قدر کافي نبودن سبک زندگي شيعي و عملي است که توليد نشده و يا اگر توليد شده توزيع نشده و اين نشان از ضعيف بودن نظام تفکر جمعي و عرضه جمعي ما دارد. وي با اشاره به اينکه تعبد محصول تعقل است و اهل بيت (ع) براي مناظره شاگرد تربيت مي‌کردند گفت: عقايد ما بسيار خام است و بايد در فهم مفاهيم قرآن و اسلام، با هم به بحث و گفت‌وگو بپردازيم تا درياي عميق قرآن و زندگي اهل بيت (ع) را دريابيم. رحيم‌پور اضافه کرد: نتيجه عدم برگزاري مناظرات در حوزه‌ها با وجود 100 تا 150 هزار طلبه، خالي بودن 80 درصدي عرصه‌هاي علمي حوزوي است. وي در ادامه با بيان اينکه ما مشکل مدرک نداريم، گفت: از معضلات اجتماعي حکومتي ما مورد بررسي قرار ندادن سبک زندگي مردم است و بحث و مناظره و مطالعه انتقادي در ميان ما وجود ندارد. وي تصريح کرد: بايد در تنگناي مخالفان قرار گيريد تا عقل به پويايي برسد و حوزه بايد در هر تخصصي در برابر هر دين و مکتبي داراي متخصصان بي‌شمار و درجه يک در فقه‌هاي اقتصادي، حقوقي، جزايي، بانکداري، خانوداه، هنر و رسانه و...باشد. رحيم‌پور گفت: حب اهل‌بيت(ع) صرف سينه‌زني و عزادراي و ... نيست و وظيفه علما تربيت متخصص علوم اسلامي است و اکنون متأسفانه دانشگاه‌هاي ما دارالترجمه بوده و حوزه‌هاي ما کارآمد نيستند و سنگرهاي خالي مشهود است. وي تصريح کرد: حوزه مشهد هنگامي رضوي مي‌شود که هفته‌اي يک مناظره در عرصه‌هاي مختلف علوم اسلامي و اجتماعي و سياسي و ... در آن برگزار شود تا تبادل نظر و نقد در راستاي پيشرفت حاصل شود. وي با اشاره به اينکه حضرت علي(ع) فرمودند: بدون هم‌فکري و نقد يکديگر نمي‌توانيد به حقيقت برسيد افزود: در آداب مناظره بايد رعايت اخلاق صورت گيرد و تخريب افراد در مناظره صورت نگيرد و آمادگي تأثيرپذيري در مناظره‌کنندگان وجود داشته باشد. وي با بيان اينکه يکي از آفات ما حس حسد و برتري است، گفت: در مناظرات با لجاجت وارد نشويد و انتقادپذير باشيد. وي با بيان اينکه يکي از اهداف مناظره روشن شدن باطل به روش استدلالي است افزود: مناظره اسلامي مناظره‌اي است که پس از تمام شدن آن يکي از مشکلات امت اسلامي حل شود. رحيم‌پور از به روز نبودن سبک رساله‌نويسي در جامعه خبر داد و گفت: در رساله‌هاي ما حتي به لحاظ نگارش کاري براي به روز شدن انجام نشده تا نوجوانان ما در مدارس متوجه مطالب شوند.