جوانان تحصیلکرده ای که در انتظار کار سماق میمکنند

باشگاه خبرنگاران/ متاسفانه يکي از مشکلات کنوني کشور بيکاري جوانان فارغ التحصيل دانشگاهي است چرا که در دانشگاه مهارت و کارآفريني آموزش داده نميشود.
جهان امروز با پيشرفت فناوريها و تغييرات گسترده ناشي از آن منابع به سمت دانش و مهارت در حرکت است، به همين علت سه محور نوآوري، فناوري و پيشرفت کشورها از اهميت زيادي برخوردار است.
اهميت داشتن فناوري در جهت توسعه همه جانبه باعث شده است تا موسسات آموزش عالي و دانشگاههاي موجود در کشورهاي پيشرفته و در حال توسعه به مهارت آموزي و تربيت نيروي انساني ماهر اقدام کنند.
در کشورهاي پيشرفته سياستها با استفاده از تجربيات و با به کار گيري نيروهاي انساني ماهر در برنامه ريزيهاي خود به خوبي توانسته اند باعث حرکت کشور در مسير سوددهي مالي و توسعه اقتصادي شوند، در واقع رشد فزاينده جمعيت، تعداد زياد فارغ التحصيلان بيکاري و مشارکت روزافزون در فعاليتهاي اقتصادي، تقاضاهاي جديدي را براي تربيت نيروي انساني ماهر ايجاد کرده است.
در حال حاضر جامعه ما نتوانسته است اهميت و جايگاه واقعي آموزشهاي فني و حرفهاي و استفاده از تربيت نيروهاي انساني ماهر را دريابد، در واقع يکي از مهمترين چالشهاي پيش رو در کشور ايران عدم استفاده از مهارت فارغ التحصيلان است در حالي که بها دادن به اين افراد باعث رشد و توسعه همه جانبه کشور خواهد شد.
به عقيده متخصصان يکي از راههاي جلوگيري يا کاهش فقر استفاده از نيروهاي مهارتي است که با فعاليت و عملکرد مثبت خود ميتوانند در جهت گسترش کشور نقش موثري داشته باشند. دانشگاه فني و حرفهاي به خوبي توانسته است در اين مسير دستاوردهاي موفق آميزي کسب کند، يعني با تربيت مهارت نيروي انساني ماهر فرآيند اشتغال زايي فارغ التحصيلان را به خوبي تضمين خواهد کرد.
در حال حاضر بزرگترين مشکل کشور مربوط به اشتغال فارغ التحصيلان است و به علت نبود برنامه ريزي مناسب، مسئولان دولت و سياست مداران، دانشجويان بعد از اتمام تحصيل خود جذب مشاغل غير مرتبط با رشته تحصيلي در دانشگاه ميشوند و همين عامل ميتواند باعث ضربه شديد به اقتصاد کشور شود، در واقع نبود مهارت مورد نياز بازار در افراد جوياي کار باعث افزايش بيکاري خواهد شد متخصصان مدعي هستند که يکي از برنامه ريزيهاي دولت بايستي توجه به اشتغال و مهارت دانشجويان باشد و دانشجويان علاوه بر مهارتهاي فني مهارتهاي غير فني مانند کارآفريني را هم فرا بگيرند.
تنها ۳۰ درصد از آموزشهاي دانشگاهي کشور به صورت عملي است
حال بايد به اين نکته اشاره شود که در کشورهاي پيشرفته جهان ۳۰ درصد از آموزشها به صورت آکادميک و تئوري و ۷۰ درصد به شيوه عملي و مهارتي انجام ميشود که همين موضوع نشان دهنده آموزشهاي مهارتي و نقش اين آموزشها در توسعه و پيشرفت کشور خواهد بود و اين کشورها با بها دادن به نيروهاي انساني خود مسير قابل توجهي را براي توسعه اقتصادي ترسيم ميکنند اما اين روند به شکلي معکوس در کشور ما عملي ميشود، يعني بيش از ۷۰ درصد آموزشها به شکل تئوريک و ۳۰ درصد به شکل عملي است و همين عامل باعث نزول روز افزون اقتصاد کشور شده است، چرا که دانشجويان آنطور که بايد و شايد آموزش مهارتي نميبيند و به همين علت نميتوانند در بازار کار موفق شوند.
يکي ديگر از بزرگترين مشکلات جامعه ما مدرک گرايي است، در واقع بيش از آنکه به تخصص گرايي توجه شود به گرفتن مدرک دانشگاهي بها داده ميشود، اولويت دانشجويان امروزي تنها پيشرفت در مرحله آکادميک است يعني آنان تنها به گرفتن مدرک راضي هستند، اين درحالي است که دانشجويان بايد در کنار دروس تئوري از دروس عملي هم بهره ببرند تا بتوانند استعدادهاي درخشان خود را در بازار کار نشان دهند.
طبق مطالعات اخير افراد فارغ التحصيل به علت نداشتن مهارت کافي نتوانسته اند به خوبي در بازار کار فعاليت داشته باشند و به علت وجود چنين ضعفي دچار بيکاري و خانه نشيني شده اند. متاسفانه واژه کارگر به خوبي در جامعه ما جا نيفتاده است و به محض شنيدن اسم آن تمام افکار ما به سمت و سوي کارگر ساختماني يا خدماتي سوق پيدا ميکند در حالي که در کشورهاي ديگر از فرد به عنوان نيروي تکنسين استفاده ميشود.
در چند سال اخير اهميت و جايگاه مهارت آموزي در کشور ما به منظور توسعه آموزشهاي فني مورد توجه قرار گرفته است و وزارت کار در تلاش است تا بتواند مهارت و استفاده از نيروي انساني را ارتقا ببخشد و براي تحقق آن سازماني را راه اندازي کند، اما بايد ببينيم که اين مشکل کي، چه زماني و به دست چه کساني حل خواهد شد؟ در واقع انجام اين کار هم باعث جذب فارغ التحصيلان دانشگاهي به بازار کار ميشود و هم ميتواند رشد اقتصادي جامعه را به همراه داشته باشد.
رشد سي درصدي اشتغال نيروهاي انساني
رئيس جهاد دانشگاهي کشور با اشاره به تعريف مهم فعاليتهاي دانشگاهها اظهار کرد: فعاليت مهم دانشگاهها در سراسر دنيا تربيت نيروي انساني با کيفيت در دورههاي کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري است، همچنين توليد نسل آينده فناوريها يکي ديگر از فعاليتهاي جهاد دانشگاهي است؛ چرا که مراکز فناوري ما بايد خودشان داراي مراکز R&D باشند تا بتوانند بخشهاي مختلف فناوري را به اساتيد علاقهمند در دانشگاهها واگذار کنند.
طيبي ادامه داد: يکي از وظايف مهم مراکزي مانند مرکز جهاد دانشگاهي ارتقاي مرتب مرزهاي تکنولوژي، خودباوري وغرور است، بايد طراحي برنامه پيشرفت را به گونهاي انجام دهيم که رقابت هميشه وجود داشته باشد و صنايع بزرگ با واحدهاي R&D هميشه دنبال محصولات جديد با دانشگاهها باشند.