برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ماجرای پنبه در کنسرو ماهی چه بود؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ماجرای پنبه در کنسرو ماهی چه بود؟

ايسنا/اخيرا در فضاي مجازي فيلمي منتشر شده که در آن فردي با شستن بخشي از ماهي داخل کنسرو در زير آب ادعا مي کند که در کنسرو به جاي ماهي از پنبه استفاده شده است. فيلمي که به سرعت دست به دست شد و اين سوال را در اذهان عمومي ايجاد کرد که آيا واقعا در توليد کنسرو ماهي از پنبه استفاده مي شود و نظارتي هم بر واحدهاي توليدي صورت نمي گيرد؟.

بانتشار اين فيلم و سوالات مطرح شده در فضاي مجازي باعث شد تا روز گذشته سازمان استاندارد توضيحاتي در خصوص آن ارائه دهد و اين سازمان طي اطلاعيه اي اعلام کرد محصولي که در اين ويدئو مشاهده مي شود، کنسرو ماهي مارلين در روغن مطابق با استاندارد ملي ايران شماره 7634"کنسرو نيزه ماهي در روغن (کنسرو ماهي بادبان و مارلين ماهي در روغن)- ويژگي ها و روش هاي آزمون" بوده و داراي پروانه کاربرد علامت استاندارد به شماره 7475981981 است که تا تاريخ 15/2/1401 اعتبار دارد. 

اين سازمان در بخش ديگري از اطلاعيه نيز گفته بود که پروتئينهاي ساختماني ميوزين، اکتين و اکتوميوزين در حدود سه چهارم کل پروتئين عضله ماهي را تشکيل مي دهند. اکتوميوزين ماهي کاملا ناپايدار بوده و به آساني با فرآيند و نگهداري تغيير مي يابد. در فرآيند شستشوي پروتئين با آب، معمولاً پروتئين ها که حدود ۸۰ درصد از گوشت ماهي را تشکيل مي دهند از ارزش تغذيه اي بالايي نيز برخوردارند و ضخامت پروتئين ميوفيبريلار براساس گونه و سايز ماهي متفاوت است و در برخي گونه ها مانند ماهي مارلين بسيار ضخيم بوده که در اثر شستشو با آب به صورت رشته هايي با بافتي شبيه پنبه مشاهده مي شود و هر مقدار که پروتيين هاي ماهي بيشتر در معرض تماس با آب قرار گيرند رشته‌هاي عضلاني شفاف‌تر ‌ و سفيدتر مي‌شوند و همچنين بو و طعم ماهي از بين مي رود.

ويديوي منتشر شده بهانه اي شد تا از مديرکل دفتر بهبود کيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزيان شيلات ايران اين سوال را بپرسيم که اساسا چه نظارتهايي بر فرآيند توليد کنسرو ماهي مي شود و آيا با واحدهاي توليد کنسرو ماهي که مرتکب تخلف مي شوند برخوردي صورت مي گيرد يا خير؟.

عيسي گلشاهي با بيان اينکه چندين نوع نظارت بر فرآيند توليد کنسرو ماهي انجام مي شود، اظهار کرد: يک بخش از نظارت توسط سازمان دامپزشکي از اسکله تا کارخانه ها انجام مي شود تا ماده خام براساس ضوابط تعيين شده بهداشتي به کارخانه برسد. در کنار آن نيز پايش فني و گونه اي سازمان شيلات در اسکله و محل تخليه صيد انجام مي شود تا گونه ماهي مورد استفاده تاييد و اطلاعاتي که قرار است در گواهي حمل براي کارخانه ها صادر شود، درست باشد.

وي ادامه داد: در داخل کارخانه ها  نيز نظارت هاي فني و بهداشتي  توسط سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو انجام مي شود. علاوه براين کارخانه ها داراي مسئول فني هستند که به طور مستمر بر فرآيند توليد نظارت مي کنند. از طرفي به هنگام عرضه به بازار نيز  دستگاههاي مربوطه اقدامات نظارتي انجام مي دهند و از توليدات نمونه برداري مي شود. در اين پايش ها اگر به مواردي برخورد شود که انحراف کيفيتي، بهداشتي و کم فروشي نباشد صرفا به کارخانه تذکر داده مي شود و اگر تخلفات محرز و در زمينه کيفيت و بهداشت يا مصاديق کم فروشي باشد کارخانه به مراجع ذي ربط يعني سازمان استاندارد، غذا و دارو و سازمان تعزيرات معرفي مي شوند.

مديرکل دفتر بهبود کيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزيان شيلات ايران با اشاره به فيلمي که اخيرا در فضاي مجازي منتشر شده و در آن فردي نشان مي دهد که در تن ماهي از پنبه به جاي ماهي استفاده شده است، گفت: بايستي مندرجات روي قوطي با محتويات آن مطابقت داشته باشد. کنسروي که در تصوير ديده مي شود کنسرو ماهي مارلين( بادبان ماهي) است که به درستي نام مارلين بر روي آن درج شده  و از اين نظر تخلفي صورت نگرفته است.از طرفي گوشت و عضله همه جانوران از پروتئين ها و رشته هاي بهم پيوسته پروتئيني بنام ميو فيبريل تشکيل شده اند. در گوشت قرمز به هم پيوستگي اين الياف بيشتر و درگوشت سفيد وماهي به مراتب کمتر است.

وي با بيان اينکه وقتي گوشت قرمز يا مرغ را بپزيد و رشته رشته کنيد اين بافت ها به راحتي مشخص مي شوند، گفت: ما معمولا ماهي را رشته رشته نمي کنيم و گوشت ماهي نيز رشته الياف طويلي مانند ساير موجودات جانوري ندارد. کسي که فيلم را گرفته، مي گويد چرا گوشت در آب حل نمي شود؟ هيچ گوشتي يا به عبارتي رشته عضلاني در آب حل نمي شود و وقتي آن را زير آب بگيريد صرفا مواد و پروتئين هاي محلول در آب شسته و رشته هاي اليافي عضلاني  آن باقي مي ماند.

گلشاهي در پايان گفت: در فيلم يا نگاه اول اينطور تصور مي شود که بافت پنبه اي دارد اما با دقت متوجه مي شويم که اينها در واقع رشته هاي پروتئيني يا به عبارتي بافت گوشت هستند. هيچ تکنولوژي اي وجود ندارد که بتواند به پنبه ظاهري مانند گوشت بدهد. با اطمينان کامل مي توان گفت که در هيچ کنسروي از الياف پنبه استفاده نمي شود و با اين فرد يا افراد متخلف که به صورت هدفمند در مسير تخريب اعتماد مردم به صنايع شيلاتي و غذايي قدم برداشته اند، بايد برخورد شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره