logo

رحمانی فضلی: روند ابتلا به کرونا در ۱۶۰ شهر نزولی شده است

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
رحمانی فضلی: روند ابتلا به کرونا در ۱۶۰ شهر نزولی شده است

باشگاه خبرنگاران/فرمانده قرارگاه عملياتي ستاد مبارزه با کرونا گفت: در ۱۶۰ شهر که طرح محدوديت‌هاي تردد و فعاليت صنوف اجرا مي‌شود روند ابتلاي بيماري کرونا رو به پايين است.

عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور شامگاه شنبه هشتم آذرماه در برنامه تيتر امشب شبکه خبر ضمن تسليت شهادت شهيد فخري زاده، در مورد اجراي طرح محدوديت کرونايي گفت: عملکرد و هماهنگي بيش از ۳۳ دستگاه اجرايي در هفته اول محدوديت ها خوب بوده است. طرح محدوديت هاي دوهفته اي ۷حلقه اجرايي دارد لذا روند بستري بيماران کرونايي رو به کم شدن است.

او با اشاره به اينکه اتفاقات خوبي در کشور افتاده است اظهار کرد: هماهنگي مورد نياز براي اجراي طرح در سطح وسيع ملي نيز اجرا شده است و همه دستگاه‌ها به وظايف خودشان آشنا هستند و مسير براي همه کاملا مشخص است و اين موضوع باعث هم افزايي و همکاري‌هاي بسيار خوب شده که نتايج آن خود را نشان مي‌دهد.

رحماني فضلي با اشاره به اينکه بحث ممنوعيت فعاليت‌ها و تردد خودرو‌ها يکي از هفت قسمت طرح است، افزود: در ۱۶۰ شهر که اين طرح محدوديت تردد و فعاليت صنوف اجرا مي‌شود روند ابتلاي بيماري کرونا رو به پايين است و در استان بوشهر فوتي‌ها به صفر رسيده، در خراسان جنوبي از ۱۶ تا ۱۷ فوتي در روز به ۶ و ۷ نفر رسيده ايم و روند خوبي در حال اجرا است.

وي ادامه داد: مردم به خوبي در اجراي اين طرح کمک کردند و ۸۰ درصد خودشان ممنوعيت فعاليت صنوف و تردد‌ها را رعايت کردند.

وزير کشور با تاکيد بر اينکه موضوع تعطيلي ادارات تهران مطرح نيست، خاطر نشان کرد: امروز در جلسه ستاد تصريح شد که روساي ادارات مي‌توانند کمتر از يک سوم هم از کارمندان خود استفاده کنند.

فرمانده قرارگاه ستاد ملي مبارزه با کرونا با بيان اينکه طي ماه‌هاي گذشته نقاط ضعف و آسيب‌ها مشخص شد گفت: در ۳۸ جلسه ستاد بيش از ۳۴۰يا ۳۵۰ مصوبه به ۳۳ دستگاه اجرايي ارائه شد و همه دستگاه‌ها گزارشات، ايرادات و اشکالات را دادند و متناسب با آن برنامه‌ريزي انجام شد.

وي ادامه داد: براي ۴۳ شهر و ۴۶ شهري که در دو مقطع ۵ آبان و ۱۴ آبان محدوديت‌ها اتفاق افتاد، گزارشات نشان دهنده اين است که بيش از ۶۰ درصد شهر‌ها مسير خودشان را از طرف قرمز به سمت نارنجي سوق دادند لذا بستري‌ها رو به کاهش است.

رحماني فضلي با اشاره به اينکه چنانچه ۲ درصد مردم به بيماري مبتلا باشند جان ۹۸ درصد ديگر به خطر مي‌افتد، خاطرنشان کرد: از مردم درخواست مي‌کنم با مشاهده کوچکترين نشانه‌هاي ابتلا به بيماري کرونا به مراکز درماني مراجعه کنند.

وزير کشور در مورد نظارت بر اجراي طرح محدوديت‌هاي جديد کرونايي گفت: بيش از ۵۰۰ هزار بازديد تنها توسط نيروي انتظامي گزارش شده است و ۲۳۲ هزار و ۷۵۰ مورد تذکر داده شده است و بيش از ۱۲ هزار مورد پلمب انجام شده است.

وي با اشاره به برگزاري برخي جلسات مجلس شوراي اسلامي با حضور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود، اظهار کرد: ما هر کجا که ببينيم دستورالعمل‌ها رعايت نمي‌شود تذکر مي‌دهيم. آقاي نمکي به هيأت رئيسه نامه نوشتند، اما دوستان استدلالشان اين بود سقف مجلس شوراي اسلامي بلند است و فضاي بزرگي دارد و با استفاده از اتاق‌هاي جانبي اين جلسات برگزار مي‌شود.

وزير کشور  گفت: در پيش بيني‌ها فکر مي‌کرديم که در مرحلۀ نخست بعد از اعلام، مردم خودشان حدود ۶۰ درصد رعايت کنند، اما واقعا خود مردم بيش از ۸۰ درصد رعايت کردند.
 رحماني فضلي با اشاره به اينکه  روند بيماري در خيلي جا‌ها نزولي است  ادامه  داد:  ۸۵ درصد مردم خودشان خطر و اهميت موضوع را درک و تعطيل کرده اند، البته از مشکلات اصناف خبر داريم و تا جايي هم دولت توانسته کمک کرده است و مي‌کند، اما موضوع سلامت و جان همه مردم است.

 رحماني فضلي شناسايي ۱ يا ۲ درصد مبتلايان و ناقلان بيماري را بسيار مهم بر شمرد و افزود: اگر نتوانيم اين ۲ يا ۳ درصد مبتلا و ناقلان را که بيماري را منتشر مي‌کنند شناسايي و مديريت کنيم جان بقيه مردم که۹۷ درصد است به خطر مي‌افتد.

او  با اشاره به افزايش تست‌هاي پي سي آر و تست‌هاي سريع  براي شناسايي زودتر بيماران گفت: روزانه حدود ۴۰ هزار تست پي سي آر انجام مي‌شود که روزانه ۵۰ هزار تست به آن اضافه خواهد شد که اين اقدام بسيار بزرگي است.

وزير کشور  به رهگيري بيماران با کد ملي آن‌ها اشاره کرد و افزود: اين کار از اقدام‌هاي بسيار خوبي است که با همکاري وزارت ارتباطات، وزارت بهداشت و راه و شهرسازي اتفاق افتاده است و بيماران را از طريق شماره ملي در پايانه‌ها و فرودگاه‌ها شناسايي مي‌کنند و مقرر شد که اين کار تسري پيدا کند.

او با اشاره به اينکه همه کساني که به اداره‌ها مراجعه مي‌کنند براي دريافت خدمات، کارت ملي همراه داشته باشند که موجب مي‌شود بيماران، شناسايي و خدمت به آن‌ها ارائه نشود اظهار کرد: 

 دستگاه‌ها باز و فعال هستند منتهي تعداد کارمندانشان کمتر شده است ، بنا بر تعطيلي اداره‌ها نيست و بعد از اين دو هفته، اختياراتي به دستگاه‌هاي اجرايي داده شده است تا ساعات حضور و کار کارمندان را مديريت کنند.

وزير کشور عنوان کرد:  اگر نتوانيم در اين دو هفته طرح را به جاي مناسب برسانيم بايد آن را ادامه دهيم، با شناسايي بيماران و قرنطينه و درمان آن‌ها مي‌توانيم موفق شويم و به هدف اصلي که کنترل و مديريت بيماري و ويروس است برسيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar