برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

گمانه‌زنی‌های جدید در خصوص منشأ بوی نامطبوع تهران

منبع
مهر
بروزرسانی
 گمانه‌زنی‌های جدید در خصوص منشأ بوی نامطبوع تهران

مهر/ مديرکل محيط زيست شهرداري تهران درباره بوي نامطبوع تهران گفت: هنوز منبع دقيقي براي بوي نامطبوع تهران شناخته نشده است اما انباشت زهاب در لايه هاي زير سطحي پس از بارش باران و يا افرايش بار فاضلاب مي تواند موثر باشد.

روز گذشته در بخشي از شهر تهران براي بار سوم، باز هم بوي نامطبوعي به مشام رسيد. حسين شهيدزاده با تائيد اين خبر از افزايش غلظت آلاينده دي‌اکسيد گوگرد در برخي از ايستگاه‌هاي سنجش کيفيت هواي شهر تهران، خبر داد و گفته است: اين آلاينده در برخي ايستگاه‌ها حدود سه تا چهار برابر افزايش پيدا کرده بود، اين افزايش ابتدا از سمت ايستگاه‌هاي جنوب‌غرب تهران آغاز شد. براي مثال بين ساعات ۸ تا ۹ صبح غلظت آلاينده دي‌اکسيد گوگرد در ايستگاه شادآباد تهران افزايش يافت.

وي ادامه داد: سرعت باد در تهران نيز بسيار کم (حدود ۲ متر بر ثانيه) گزارش شده است. از اين‌رو بر اساس پيش‌بيني‌ها منشأ بوي نامطبوع از سمت جنوب‌غرب بوده که به‌تدريج به ساير نقاط رسيده است.

منشأ يابي بوي نامطبوع تهران نيازمند برخورد مسئولانه و جدي
آرش حسيني ميلاني، رئيس کميته محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر نيز در جلسه صبح امروز شوراي شهر در تذکر پيش از دستور خود به اين نکته اشاره کرد و با تاکيد بر اينکه لازم است يک برخورد جدي و مسئولانه با اين موضوع انجام شود، عنوان کرد: انتشار بوي نامطبوع در تهران ناشي از يک معضل محيط زيستي است که مي‌توان آن را به يک اژدهاي چند سر تشبيه کرد که هر سال سر جديدي به آن اضافه مي‌شود. از فاضلاب و مازوت سوزي گرفته تا عوامل ديگر نيز در اين اتفاق دخيل هستند اما هنوز قوانين شهر موفق به هدف گرفتن قلب اژدها نشده‌اند.
ميلاني با اشاره به وظيفه ذاتي دستگاه‌ها در اين زمينه، گفت: اين موضوع بايد به صورت جدي از طرف سازمان محيط زيست و استانداري پيگيري شود.
وي در ادامه در اين خصوص به شهردار تهران تذکر داد و اظهار داشت: که يکي از معاونت‌هاي شهرداري براي اين امر مشخص شود و نتايج اقدامات به صورت شفاف در اختيار افکار عمومي قرار گيرد. سازمان مديريت پسماند نيز بايد ايستگاه‌هاي پايش کيفيت هوا و بو را ايجاد و گزارشات رسمي را جهت بهبود فرايند پردازش منتشر کند.
عضو هيئت رئيسه شوراي شهر از عوامل مؤثر در بروز اين پديده را ورود فاضلاب به کانال‌هاي سطحي در شهر دانست و گفت: که در اين خصوص به شرکت آب و فاضلاب استان تهران تذکر مي‌دهم در اسرع وقت براي رفع مشکل اتصال ۴۰۰ نقطه به شبکه فاضلاب اقدام کند.

از انباشت زهاب در لايه‌هاي زير سطحي پس از بارش باران تا تغييرات SO2 در هوا رطوبت هوا
شينا انصاري مدير کل محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران در واکنش به بازگشت بوي نامطبوع تهران و تذکر شوراي شهر در اين خصوص گفت: اداره کل محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران پروژه‌اي تحت عنوان «شناسايي عوامل بوي نامطبوع شهر تهران و ارائه راهکارهاي اجرايي و مديريتي جهت رفع آن» در دست انجام دارد تا بتوان علل ايجاد انتشار بوي‌هاي ناگهاني در شهر تهران شناسايي و رفع شود.
وي اظهار داشت: هنوز منبع يا منابع دقيقي براي بوي نامطبوع تهران شناخته نشده است ولي انباشت زهاب در لايه‌هاي زير سطحي پس از بارش باران، افرايش بار فاضلاب در شبکه زير سطحي، آلودگي ناشي از سوخت فسيلي و تغييرات گوگرد دي اکسيد در هوا رطوبت هوا در اين موضوع بي تأثير نيستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar