برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

جان باختن دختر 18ساله بر اثر مارگزیدگی

منبع
روزنامه شهروند
بروزرسانی
جان باختن دختر 18ساله بر اثر مارگزیدگی

روزنامه شهروند/ دختر ۱۸ساله پس از مارگزيدگي، به دليل صعب‌العبور بودن منطقه محل سکونتش و نرسيدن نيروهاي اورژانس جان خود را از دست داد.

مار او را نيش زده بود. هر لحظه حالش بدتر مي‌شد. نياز به اقدامات درماني به صورت اورژانسي داشت، اما هوا بد و منطقه صعب العبور بود. لحظه‌ها و ثانيه‌ها به اندازه يک‌سال مي‌گذشت. دخترک نفس‌هاي آخرش را هم کشيد. نيروهاي اورژانس بالاخره خودشان را رساندند ولي ديگر کاري از دست هيچ‌کس بر نمي‌آمد.

محل زندگي آنها صعب‌العبور بود. امکانات نداشت. براي همين دختر ۱۸ساله قرباني شد. نتوانست دوام بياورد. تا زمان رسيدن نيروهاي درماني جان خود را از دست داد و به ليست قربانيان مارگزيدگي اضافه شد.

نيروهاي اورژانس لرستان تمام تلاش خود را کردند تا به محل برسند، اما نتوانستند به موقع خود را به آنجا برسانند. اين دختر در منطقه‌اي در شهرستان اليگودرز زندگي مي‌کرد که نه اورژانس هوايي و نه زميني نمي‌توانست خود را سريع به محل حادثه برساند. زمان طلايي از دست رفته بود. سم تمام بدن دختر را گرفته بود.

امدادگران از آن طرف درحال تلاش بودند. ولي تا وقتي بتوانند در آن منطقه سخت به بيمار برسند، او جان خود را از دست داد. براي همين اين ماجرا مردم را تحت‌تأثير قرار داد.

ماجراي مرگ اين دختر ۱۸ساله اليگودرزي واکنش‌هاي مختلفي را در پي داشت. افکار عمومي جريحه‌دار شده بود. براي همين اين ماجرا از سوي مسئولان سازمان اورژانس کشور مورد بررسي قرار گرفت.

کم‌کاري احتمالي
گفته مي‌شد که مرگ تلخ اين دختر ۱۸ساله به علت مارگزيدگي در مناطق صعب‌العبور شهرستان اليگودرز به خاطر کم‌کاري در امدادرساني بوده است، اما کمبود امکانات و خدمات پزشکي در مناطق محروم لرستان، در نظر گرفته نشد. اين اتفاق منجر به واکنش‌هاي متعددي در فضاي مجازي و در بين افکار عمومي شد.

بنابراين صبح ديروز مسئولان سازمان اورژانس کشور در اين‌باره واکنش نشان دادند. به دنبال اين ماجرا چندين جلسه در اورژانس لرستان برگزار شد. مسئولان اورژانس در اين خصوص به بررسي دقيق مسأله و شناسايي مقصران احتمالي پرداختند.

مشکلات منطقه‌اي

رضا دهقان‌پور، رئيس بازرسي سازمان اورژانس کشور در اين‌باره مي‌گويد: به دنبال مرگ يکي از شهروندان به‌عنوان يک وظيفه سازماني و انساني در محيط حضور پيدا کرديم. موضوع را مورد ارزيابي و بررسي قرار داديم و شواهد و مستندات را بررسي کرديم. درواقع در جلساتي با حضور رئيس دانشگاه لرستان، مسئولان فوريت‌هاي پزشکي دانشگاه و ديگر مسئولان، اين موضوع ارزيابي شد.

دهقان‌پور مي‌گويد: درحال حاضر لرستان به لحاظ اقليمي در شرايطي قرار گرفته که کوه‌هاي متعدد و مناطق عشايرنشين بسياري دارد. متاسفانه گاهي اوقات مشکل زيرساخت‌هاي مخابراتي و جاده‌هاي دسترسي که بايد طراحي مي‌شده است موجب مي‌شود يک مقداري در بحث امدادرساني و خدمات‌رساني، رعايت زمان‌هاي استاندارد به لحاظ دسترسي فراهم نشود.

وضعيت جوي در آن لحظه بسيار بد بود. امداد هوايي درحال رسيدن به اين دختر و امدادرساني به او بودند. ولي اجازه فرود صادر نشد. شرايط آب و هوايي آن‌قدر بد بود که بالگرد اورژانس نتوانست در محل حادثه فرود بيايد.

شرايط جوي نامناسب
رئيس بازرسي سازمان اورژانس کشور ادامه مي دهد: وضعيت جوي در آن لحظه بسيار بد بود. امداد هوايي درحال رسيدن به اين دختر و امدادرساني به او بودند. ولي اجازه فرود صادر نشد. شرايط آب و هوايي آن‌قدر بد بود که بالگرد اورژانس نتوانست در محل حادثه فرود بيايد.

براي همين نيروهاي زميني دست به کار شدند: «در رابطه با اين اتفاق هيچ‌کدام از عوامل فوريت‌هاي پزشکي چه عوامل فوريت‌هاي پزشکي هوايي و چه زميني قصور نکرده‌اند. تمام اقدامات صورت گرفت، اما شرايط جوي اجازه فرود بالگرد را نداد. همچنين دسترسي مخابراتي هم با مشکل مواجه شد. همين باعث از دست رفتن زمان شد. با اتلاف زمان و به دليل اينکه راه مناسب نبود بعد از رسيدن بيمار به بيمارستان، او جان خود را از دست داد.»

شرايط سخت در «مرگ سر»
ساعت ۱۲و۴۰ دقيقه بود که اولين تماس با نيروهاي اورژانس گرفته شد. بعد از تماس با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه، مجموعه فوريت‌هاي پزشکي درخواست اعزام بالگرد مي‌کند، اما خلبان اعلام مي‌کند از لحاظ موانع پروازي امکان پرواز ندارد. ساعتي بعد که شرايط بهتر شد، پرواز هم انجام مي‌شود، اما آنها دير به منطقه مي‌رسند. چون وقتي رسيدند، بيمار از آن منطقه جابه‌جا شده‌ بود.

محمدرضا نيکبخت، رئيس دانشگاه علوم پزشکي لرستان نيز درباره اين ماجرا توضيحاتي ارايه کرد: «با توجه به برخي اظهارات در فضاي مجازي و با توجه به بعضي نگراني‌ها در ارتباط با مرگ اين دختر ۱۸ساله در کوه‌هاي مربوط به منطقه «مرگ سر»، چندين جلسه ارزيابي و بررسي مسأله تشکيل شد. ابتدا مکالمات بررسي شد که چه ساعتي اولين تماس تلفني راجع به اين دختر گرفته شده است. بعد از اين بالگرد با توجه به شرايط جوي بهتر راهي محل شد، بيمار را آنجا نيافت. خلبان هم چند بار منطقه را دور زد اما افراد را نديد.»

تماس‌هاي ناموفق
بيمار سر جاده مي‌رسد. شايد بتواند به نيروهاي امدادي نزديک‌تر شود. گويا از دو ساعت قبل از آن آمبولانس ۱۱۵ در آن نقطه مستقر و منتظر مصدوم بوده است. وقتي بيمار به آنجا رسيد، او را به بيمارستان منتقل کردند. درنهايت اين دختر به بيمارستان مي‌رسد ولي زمان طلايي از دست رفته بود. او ديگر نتوانست تاب بياورد و جان خود را از دست داد.

نيکبخت، رئيس دانشگاه علوم پزشکي لرستان مي گويد: وقتي رسيدند، بيمار را به بيمارستان منتقل مي‌کنند اما کار از کار گذشته بود. مهم‌ترين چيزي که به انجام اقدامات امدادرساني کمک مي‌کند بحث تقويت سيستم‌هاي مخابراتي است. در بررسي موضوع مرگ اين دختر ۱۸ ساله معلوم شد که افراد بارها مي‌خواسته‌اند با فوريت‌هاي پزشکي تماس بگيرند، اما تلفن قطع مي‌شده و نمي‌توانسته‌اند تماس بگيرند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره