برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آغاز فرآیند بازگشت به زندگی عادی از بهار 2021

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آغاز فرآیند بازگشت به زندگی عادی از بهار 2021

ايسنا/ ستاد زيست شناسي سلولي و بيماري هاي عفوني در کالج امپريال لندن گفت: در حالي که واکسن کوويد هم اکنون يک واقعيت است اما به معناي بازگشت فوري به زندگي عادي و آن‌طوري که فکر مي کنيم نخواهد بود و قطعا اين بازگشت به عوامل مختلفي و جانبي زيادي بستگي دارد. در ابتداي کار هستيم و قطعا راه اين سفر بازگشت به زندگي عادي کمي طولاني خواهد بود اما به نظر مي رسد فرآيند بازگشت به زندگي قبل از کرونايي از پايان بهار ۲۰۲۱ آغاز شود.
پروفسور"جيک باوم" درباره آغاز فرآيند توزيع گسترده واکسن فايزر در کشور انگلستان و اينکه چه افرادي در اولويت واکسن کوويد ۱۹ هستند؟ گفت: به دنبال خبر تاثيرپذيري واکسن فايزر، دولت انگليس سفارش و تهيه اين واکسن به اندازه کافي را در دستور کار قرار داده است تا بتواند يک سوم مردم اين کشور را در برابر ويروس کرونا ايمن سازي کند.

احتمال آغاز واکسيناسيون تا قبل از کريسمس

وي با بيان اينکه قطعا بخش خاصي از مردم نسبت به بقيه اولويت دريافت واکسن را خواهند داشت اظهار کرد: آنچه که به نظر مي رسد اين است که اکثريت مردم انگليس و در ادامه ساير کشورهاي دنيا، بايد تا سال ۲۰۲۱ منتظر واکسن بمانند اما برخي ها نيز اميدوارند که تا قبل از کريسمس بتوانند اين واکسن را دريافت کنند.

باوم در پاسخ به اين سوال که چه کساني اولين واکسن هاي کرونا در دنيا را دريافت خواهند کرد؟ گفت: کميته مشترک واکسيناسيون و ايمن سازي انگليس (JCVI) در اطلاعيه اي ترتيب واکسن زدن به بخش هاي مختلف جامعه را ذکر کرده است که در اين ليست افراد مسن و همچنين گروه هاي آسيب پذير جامعه در اولويت دريافت واکسن قرار دارند.

اين استاد تمام بيماري هاي عفوني در کالج امپريال لندن با اشاره به اينکه کميته مشترک واکسيناسيون و ايمن سازي همچنين عنوان کرده است که  ساکنين خانه هاي مراقبت نيز در اولويت دريافت واکسن قرار دارند اظهار کرد: اين کميته داده ها را در مورد اينکه چه کساني از ويروس رنج مي برند و چه کساني بيشتر در معرض خطر مرگ ناشي از اين بيماري قرار دارند را مورد بررسي قرار داده است و براساس آن دستورالعمل هاي موقتي را که در ابتداي سال منتشر کرده بود را تا حدودي اصلاح کرده به طوري که در راهنماي جديد، افرادي که از نظر باليني بسيار آسيب پذير شناخته مي شوند در بالاترين ليست اولويت هاي دريافت واکسن کرونا قرار گرفته اند.

اولويت دريافت واکسن با چه کساني است؟

اين استاد زيست شناسي سلولي درباره ليست اولويت مرحله يک برنامه واکسيناسيون کوويد ۱۹ گفت: در اين ليست افراد ساکن در خانه هاي مراقبت از افراد مسن و مراقبان آنها، تمامي افراد ۸۰ سال به بالا و مددکاران بهداشت و مراقبت هاي اجتماعي در خط مقدم، تماي افراد ۷۵ سال سن و بالاتر، تمامي افراد ۷۰ ساله و بالاتر و افرادي که از نظر باليني بسيار آسيب پذير هستند، تمامي افراد ۶۵ سال به بالا، تمامي افراد ۱۶ ساله تا ۶۴ ساله با شرايط بيماري زمينه اي که آنها را در معرض خطر بيشتري از بيماري و مرگ و مير قرار مي دهد،  تمامي افراد داراي ۶۰ سال سن و بالاتر و تمامي افراد داراي ۵۵ سال سن و بيشتر قرار دارند.

باوم در پاسخ به اين سوال که واکسيناسيون چه زماني آغاز خواهد شد؟ گفت: براي انجام مراحل واکسيناسيون هيچ زمان مشخصي هنوز وجود ندارد اما اميد مي رود واکسيناسيون تا قبل از کريسمس در کشور انگليس شروع شود.

وي ادامه داد: تصور مي شود از ۴۰ ميليون دوز سفارش شده توسط دولت انگليس، ۱۰ ميليون دوز تا قبل از پايان سال به اين کشور برسد تا در اختيار افراد مسن و آسيب پذير قرار گيرد.

تاثيرپذيري واکسن کرونا ۱۰ تا ۱۴ روز پس از تزريق دوز دوم

اين استاد زيست شناسي سلولي و بيماري هاي عفونتي در کالج امپريال لندن با اشاره به اينکه براي واکسيناسيون، افراد ملزم به دريافت دو دوز واکسن با فاصله ۲۱ روزه هستند، در پاسخ به اين سوال آيا فقط با يک دوز واکسن مي توان در برابر کوويد محافظت کرد؟ به ايسنا گفت: هر سه واکسن فايزر، مودرنا و دانشگاه آکسفورد به دو دوز تزريق نياز دارند و همه افراد بايد هر دو دوز را دريافت کنند و احتمالا ۱۰ تا ۱۴ روز پس از دوز دوم اين افراد از محافظت کامل در برابر بيماري برخوردار خواهند شد.

باوم درباره اينکه چه کساني فعلا در اولويت دريافت واکسن کرونا نيستند، گفت: ليست اولويت بندي براي مرحله اول از عرضه واکسيناسيون کوويد ۱۹ شامل کساني که زير ۵۰ سال هستند، بيماري زمينه اي ندارند و کارکنان بهداشت و مراقبت هاي اجتماعي در خط مقدم؛ نيست و اين افراد بايد در انتظار ليست مرحله دوم باشند اما در مورد افرادي عنوان شده است که به هيچ وجه نمي توانند واکسن بزنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar