خبرآنلاين/ روز گذشته يکي از شرکت‌هاي تاکسي اينترنتي فايلي صوتي‌اي از يکي از رانندگان خود منتشر کرد که در اين فايل راننده که آقاي مکوندي نام دارد، از پشتيباني درخواست مي‌کند که هزينه سفر را به حساب مسافر بازگرداند چرا که او پرستار بخش کرونا بوده است.

صفحه يکي از اپليکيشن‌هاي خودروي اينترنتي شب گذشته در صفحات مجازي خود، صوتي را به اشتراک گذاشت که در اين فايل صوتي يکي از رانندگان اين شرکت با بخش پشتيباني تماس مي‌گيرد و خطاب به اپراتور مي‌گويد هزينه سفر را به حساب مسافر برگرداند چرا که مسافر پرستار بخش کروناست و من از پرستاران هزينه‌اي دريافت نمي‌کنم. اين فايل صوتي در فضاي مجازي بارها به اشتراک گذاشته شده و واکنش‌هاي زيادي را برانگيخت. ما در همين رابطه تلاش کرد تا با اين راننده نيکوکار صحبت کند اما روابط عمومي شرکت گفت که راننده ديگر تمايلي به مصاحبه ندارد چرا که معتقد است کار مهمي انجام نداده و قصد ريا کردن ندارد.

با اين وجود بعد از چند تماس موفق شديم با «فرخ مددي مکوندي» صحبت کنيم. مددي ۴۸ ساله و ساکن اهواز است و مي‌گويد که فايل منتشر شده متعلق به يکي دوماه قبل است اما از زمان شيوع کرونا تلاش کرده که با پول نگرفتن از پرستاران بخش کرونا تلاشي در راستاي جبران زحمات آنها داشته باشد.

فايلي که از شما منتشر شد، واکنش‌هاي مثبت زيادي را در فضاي مجازي برانگيخت. چرا که از طرفي با کار شما کادر درمان دلگرم مي‌شوند و از طرف ديگر بازنشر اقدامات اين چنيني مردم را به تکرار آنها دعوت مي‌کند؛ چرا تمايلي به مصاحبه نداريد؟

اينطور نيست؛ بحث من اين است که من حرکت کوچکي انجام دادم که حالا دارد خيلي بزرگ مي‌شود. من کامنت‌هاي مردم را مي‌خوانم که خيلي از افراد گفته بودند ماجرا دروغ است و شرکت قصد تبليغ خودش را دارد. من اين کار را دو ماه پيش انجام دادم و مربوط به روز گذشته نيست هرچند من اين کار را از عيد تا به حال انجام مي‌دهم. اگر قصد داشته باشند نقد بپردازند نمي‌گيرم و خيلي‌هايشان اصرار مي‌کردند که اين پول حق شماست و اينترنتي پرداخت مي‌کردند که با ناچار با تپسي حرف مي‌زدم.

يک بار پرستاري را ديدم که توان پرداخت حتي ۹ هزار تومان کرايه را نداشت؛ من اين کار را انجام مي‌دهم به اميد اينکه زحمات کادر درمان که پيش قدم مبارزه‌اند، جبران شود. در دوران جنگ افرادي بودند که پيش قدم خط نبرد بودند و براي باز کردن راه‌ها از روي مين رد مي‌شدند، الان هم کادر درمان همين وضعيت را دارند.

من در مقطعي از زندگي‌ام تاکسي داشتم. آن زمان هم از جانباز و سرباز کرايه نمي‌گرفتم اما در اين شرايط احساس مي‌کنم پرستاران تحت فشار مالي و روحي هستند. پرستاري دو ماه است که بچه‌اش را نديده، چطور مي‌شود اين را با هفت هزار تومان جبران کرد؟ همين پرستاري که او را رساندم و فايل صوتي آن منتشر شد، سه بار کرونا گرفته بود و بار آخر خودش مي‌دانست که بچه‌اي که به سمتش مي‌دود که او را در آغوش بگيرد مبتلا به کرونا است اما باز هم بخاطر حس مادرانه بچه را بغل کرده بود؛ اين پرستار حقش نيست سه ماه حقوق نگرفته باشد.

خيلي از رانندگان ممکن است از قبول درخواست کادر درمان بترسند و اجتناب کنند، شما ترسي نداشتيد؟

خود پرستارها هم اين موضوع را مي‌دانند؛ خيلي از راننده‌ها در خواست سفر را لغو مي‌کنند. به هر حال  اين کار شغل  من است و به آن نياز مالي دارم و مدام هم در حال کارم. من با خيلي از مسافرهاي پرستارم در ارتباط هستم و حتي فاميلي‌هايشان را مي‌دانم.

با توجه به اينکه اين راه، منبع درآمد شماست، واکنش خانواده و همکارانتان به موضوع چه بود؟

اگر بخواهم رک بگويم، دوستانم به من مي‌گويند اين کارها از کم عقلي تو است. بعضي دوستان قبول مي‌کنند و برخي نمي‌پسندند و حتي بيمارستان نمي‌روند اما من مشتاقانه قبول مي‌کنم. خانواده‌ام حمايتم مي‌کنند. همسرم خيلي مشتاق است که اين کار را انجام بدهم و حتي بعضي اوقات چند ماسک در ماشينم مي‌گذارد که اگر کسي ماسک نداشت و به آن نيازمند بود، بدهم. ما قشر ضعيف جامعه نيستيم اما در حد وسعمان چنين کارهايي را که در توان‌مان است، انجام مي‌دهيم.

من کساني را در اين جامعه مي‌بينم که مشکلات خيلي وسيع‌تري دارند چنان که مشکلات من در کنار آنها هيچ است. الهي شکر. من کار مي‌کنم، غني نيستيم ولي در حد توانمان شکر. امرار معاش اين روزها براي همه سخت است. با اين بيماري و تحريم و... روي همه مردم فشار است اما مي‌توان انعطاف بيشتري داشت؛ خصوصا چنين کارهايي که ريالي هستند و انعطاف داشتن در اين کارها هم باعث دلگرمي شود و هم فشاري به ادم نمي‌آورد. خدا شاهد است که هر زماني من چنين حرکتي انجام دادم تا دو سه ساعت از ماشين پياده نشدم و نتيجه‌اش را ديدم و رزق من زياد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar