برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

پدر علم ژنتیک ایران:‌ کرونا تا دو سال دیگر هست

منبع
روزنامه شهروند
بروزرسانی
پدر علم ژنتیک ایران:‌ کرونا تا دو سال دیگر هست

روزنامه شهروند/ کرونا تا دو سال ديگر هم در دنيا وجود دارد: اين گفته پروفسور فرهود است. او را همه به‌عنوان پدر علم ژنتيک ايران مي‌شناسند، اما فقط پدر علم ژنتيک ايران نيست و همين حالا پدر معنوي ۸۰هزار کودک است که طي اين سال‌ها با تشخيص و تأييد مهر سلامت او به اين دنيا آمده‌اند.

آمارها بايد درست مشخص شود
اينکه مي‌گويند فلان کشور فلان آمار ابتلا و مرگ‌ومير را دارد، دقيق نيست، زيرا آمارها بايد براساس ميزان جمعيت محاسبه شود، به عنوان مثال جمعيت کشور بحرين نسبت به هند بسيار کمتر است، بايد بر اساس جمعيت آن کشورها سنجيده شود.
در واقع ما نمي‌توانيم عدد محض بدهيم و بايد اين عدد تقسيم بر ميليون شود، بعد مي‌گوييم چند نفر از آنها فوت کرده‌اند. اين فوت‌کرده‌ها دو علت مي‌تواند داشته باشد، اول آنکه خدمات درماني بيمارستان‌ها چه ميزان است و آيا خودشان به بيمارستان مراجعه کرده‌اند يا نه.

جهش کرونا در هر کشوري متفاوت است
جهش‌هايي که ويروس کرونا داشته، بر اساس شرايط هر کشوي متفاوت بوده است. جهش‌هاي اين ويروس در هندوستان يا کشوري مانند سيبري کاملا متفاوت است، به همين جهت به دفعات و کرات اين داستان جهش کرونا ادامه خواهد داشت. به هر صورت وقتي صحبت از ژنتيک مي‌شود نبايد علم به ژنتيک ما را به اين اشتباه بيندازد که ما ژنتيک خوبي داريم و به اين بيماري دچار نمي‌شويم. نکته مهم اين است که تنها خود فرد مهم نيست و سلامت همه اقشار جامعه بايد مد نظر قرار گيرد، زيرا اين ويروس به گونه‌اي خودش را نشان مي‌دهد که ممکن است از فردي که درگير اين ويروس شده و علايمي ندارد، به افراد ديگر منتقل شود.

تأثير ژن‌ها بر ميزان ابتلا به کرونا
هر انساني يک ژن به خصوص دارد و به اين معناست که کرونا در همه افراد به يک شيوه خودش را نشان نمي‌دهد و در هر فردي نوع بروزش متفاوت است.
فرهود مي‌گويد که زيرساخت‌هاي بدني افراد به گونه‌اي است که نوع بروز بيماري در هر فردي متفاوت است، در واقع ويروس در هر فردي عکس‌العمل متفاوتي نشان مي‌دهد، البته خود ويروس نيز مدام در حال موتاسيون و تغيير است  و جهش‌هاي جديدي ايجاد مي‌کند.
اين ويروس تا به حال جهش‌هاي متفاوتي از خود نشان داده و  سبب شده علايم باليني اين بيماري‌ها متفاوت باشد. در ايران نيز وضع به همين صورت بوده و از قاعده کلي جهاني مستثني نبوده و شاهد جهش‌هاي متفاوتي از اين ويروس بوده‌ايم.

واکسيناسيون چقدر اثر دارد
واکسن کرونا به يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي جامعه پزشکي در کل دنيا تبديل شده است.  مکانيزم واکسيناسيون به اين صورت است که يک ويروس را ضعيف و داخل بدن مي‌کند، بدن اين بيماري را به صورت خفيف مي‌گيرد، اما در عوض توليد پادتن مي‌کند و آنتي‌بادي در بدن بالا مي‌رود.
اما نکته اينجاست که کرونا ما را در برابر کدام جهش مصون مي‌دارد و به واکسيناسيون در برابر ويروسي که مدام در حال تغيير و جهش است، نمي‌توان زياد دل خوش کرد.

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره