برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آخرین جزئیات از برقراری سفرهای زیارتی در دوران شیوع کرونا

منبع
مهر
بروزرسانی
آخرین جزئیات از برقراری سفرهای زیارتی در دوران شیوع کرونا

مهر/ رييس سازمان حج و زيارت آخرين جزئيات برقراري سفرهاي زيارتي در دوران شيوع کرونا را تشريح کرد.

عليرضا رشيديان ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيد سليماني ابراز اميدواري کرد: راه اين شهيد بزرگوار همواره در کشور ادامه داشته باشد. وي با اشاره به فداکاري کادر درمان و مديريت سلامت در شرايط موجود که با تحريم‌هاي غيرقانوني و ظالمانه رو به رو هستيم، مطرح کرد: اميدوارم در مسيري که در آن قرار داريد خداوند به شما قوت داده و از ادامه راه خسته نشويد تا اين ويروس منحوس از کشورمان ريشه کن شود.

رشيديان با بيان اينکه تمام سفرهاي زيارتي از ابتداي شيوع اين بيماري در کشور لغو شدند، گفت: به دنبال لغو سفرها، روال کاري بيش از ۲۵۰۰ دفتر زيارتي و ۶۰ هزار کارگزار با محدوديت‌هايي همراه شد.

رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد: ما در راستاي کمک به بهبود شرايط موجود هرچه در توان داشتيم را به کار گرفتيم تا به مردم خدمت کنيم. تلاش کرديم در قالب کميته اماکن متبرکه مجموعه وظايفي را که بر عهده داشتيم را منطبق با سياست‌هاي ستاد ملي مقابله با کرونا انجام دهيم.

وي به مجموعه اقداماتي که توسط نهادهاي مردمي با کمک خيران انجام شده است، اشاره و بيان کرد: در قالب طرح مواسات مومنانه بسته‌هاي غذايي تهيه و در مناطق محروم توزيع مي‌شود؛ توزيع کپسول‌هاي اکسيژن، ماسک، مواد ضدعفوني از ديگر اقداماتي بوده که توسط اين نهادها انجام شده است.

رشيديان در ادامه نشست با اشاره به آخرين جزئيات از برگزاري حج در سال جاري با بيان اينکه حج سال گذشته با توجه به سياست عربستان به صورت محدود و تنها با حضور اتباع عربستاني و اتباع مقيم اين کشور برگزار شد، تصريح کرد: حج عمره هم به صورت محدود برگزار شد؛ و براساس شواهد و برنامه ريزي هايي که انجام داده‌اند، حج امسال برگزار خواهد شد.

رئيس سازمان حج و زيارت اعلام کرد: براساس اعلام وزارت حج عربستان مذاکرات حج امسال در دومرحله ويدئو کنفرانسي و حضوري براي امضاي قرارداد برگزار خواهد شد. وي ادامه داد: با ارسال نامه‌اي رسمي براي وزير حج عربستان خواستار ارائه توضيحاتي درباره دستورالعمل‌هاي بهداشتي اين کشور شديم.

رشيديان به سه سناريوي عربستان در خصوص حج اشاره و عنوان کرد: عدم برگزاري، برگزاري با ۵۰ و يا ۳۰ درصد سهميه هرساله، سناريوهاي پيش روي عربستان است. رئيس سازمان حج و زيارت در ادامه با بيان اينکه هنوز مشخص نيست که واکسيناسيون جزو شروط حج است يا خير، به مجموعه شروطي که براي حج عمره مطرح شده بود اشاره و تصريح کرد: در عمره شروطي همچون منفي بودن تست کرونا، قرنطينه سه روز پيش از ورود و خروج به کشور، ميانگين سني زائر از ۱۸ تا ۵۰ سال و نداشتن بيماري زمينه‌اي مطرح شده بود.

وي ادامه داد: هر که وارد عربستان مي‌شد يک طواف عمره مي‌توانست انجام دهد و تعداد نفرات براي حضور در نماز جمعه مسجدالنبي و مسجدالحرام را ۶۰ هزار نفر پيش بيني کرده بودند که متقاضيان بايد ابتدا در سامانه مربوطه ثبت نام مي‌کردند؛ ممکن است براي حج امسال هم همين محدوديت‌ها را در نظر گرفته باشند.

رشيديان واکسيناسيون را از ديگر شروط احتمالي عربستان براي ورود زائران در حج امسال عنوان کرد. رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به ورود مردم عراق به ايران طي ماه‌هاي اخير، خاطرنشان کرد: در ماه‌هاي تابستان ورود عراقي‌ها به کشور ما ملموس بود؛ در شهريور ماه از ۲ فرودگاه امام خميني (ره) و شهيد هاشمي نژاد بيش از ۷ هزار عراقي وارد کشور شده‌اند. بر اساس اظهارات مسجدي سفير ايران در عراق اين افراد زائر نبوده و با ويزاي درماني و يا به بهانه بازديد اقوامشان به ايران آماده‌اند.

وي ادامه داد: در همان برهه زماني تلاش کرديم محدوديت‌هايي براي تردد آنها در سطح شهرها در نظر گرفته شود که متأسفانه اين موضوع محقق نشد. رشيديان با بيان اينکه ماه گذشته حدود ۳ هزار ايراني از مرزهاي زميني و ۱۲۰۰ نفر از مرزهاي هوايي به عراق سفر کرده‌اند، بيان کرد: براساس اخبار غير رسمي متوجه شديم ويزاهاي زيارتي توسط دلال‌ها خريد و فروش مي‌شود که اين موضوع رو به افزايش است.

رئيس سازمان حج و زيارت در ادامه از برگزاري کميسيون مشترک ايران و عراق با محوريت وزير نيرو و با موضوع بررسي ورود و خروج غيرقانوني به کشور که سبب انتقال بيماري خواهد شد، خبر داد. وي ادامه داد: در نظر داشته باشيم ويروس کرونا وجود دارد و بايد بتوانيم با شرايط کنوني زندگي کنيم؛ براي همين در بحث زيارت هم با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي کار را دنبال مي‌کنيم.

رشيديان همچنين با بيان اينکه سفر به سوريه هم با رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي بايد انجام شود، اظهار کرد: ما پروتکل سلامت را که وزارت بهداشت تهيه کرده است از طريق وزارت امور خارجه براي آنها ارسال کرده و اعلام آمادگي کرده‌اند.

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره