برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فعالان سواد رسانه‌ای تنظیم‌گر تعاملات اجتماعی هستند

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
فعالان سواد رسانه‌ای تنظیم‌گر تعاملات اجتماعی هستند

آخرين خبر/ بهمني، رييس مرکز  توسعه فرهنگ و هنر در فضاي مجازي وزارت فرهنگ ‌و ارشاد گفت: فعالان سواد رسانه‌اي تنظيم‌گر تعاملات اجتماعي به شمار مي‌روند.

صدا و سيما بايد حلقه انحصار توليد و پخش را کم کرده و فضا را براي ظرفيت هاي بخش مردمي و جوانان باز کند.
به گزارش روابط عمومي خانه مطبوعات استان البرز بهمني رييس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضاي مجازي در دومين رويداد تجربه نگاري فعالان سواد رسانه اي کشور که در سالن جلسات دهکده ورزشي چهارباغ در حال برگزاري است گفت: از تلاش هاي هاي بي وقفه که براي برگزاري اين نشست فاخر انجام گرديده تشکر ميکنم .

وي اظهار کرد: با توجه به رويکرد وزير محترم فرهنگ و ارشاد مبني بر اين که «ايران فقط تهران نيست» تلاش ما اين بوده برگزاري اين گونه برنامه ها در استان هاي مختلف کشور رقم بخورد که در اين زمينه از همکاران محترم خود در اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامي البرز و نيز خانه مطبوعات استان البرز براي برگزاري اين برنامه که با کيفيت مناسب در شرايط محدوديت‌هاي کرونايي برگزار  تشکر مي کنم .

اين مسوول در تبيين اهميت سواد رسانه اي در تمامي برهه ها تصريح کرد: اگرچه رسانه ها در تمام ادوار زيست بشري يک عنصر موثر در تحولات زيست اجتماعي بوده ولي نقش رسانه در سير تطور حياط بشري، روند تکاملي داشته و پررنگ تر از ادوار گذشته شده است. بهمني اضافه کرد: در عصر امروز با توجه به رشد فن آورانه و تحولات فضاي مجازي، رسانه ويژگي هاي متمايزي پيدا کرده است، به طوري که رسانه‌ در دوره حاضر از «يک عنصر موثر» به «رکن کليدي تحولات اجتماعي» تبديل شده است. همچنين رسانه در عصر حاضر، «همه‌گيري» پيدا کرده است. هم از حيث بازيگران، هم از حيث کارکردها و هم از حيث مخاطب. در مجموع بايد گفت، رسانه عصر امروز، «عنصر سيطره تمدني» شده است.

عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، در ادامه با اشاره به ماهيت تمدني گام دوم انقلاب، بيان کرد، اگر در گام دوم انقلاب، به برتري رسانه‌اي فکر نکنيم و آن را محقق نکنيم، بايد بدون تعارف بگوييم تحقق تمدن نوين اسلامي حتما دچار اختلال خواهد شد. 
اما قطعاً يکي از الزامات برتري رسانه اي رشد و تقويت مستمر سواد رسانه اي در سطوح و لايه‌هاي مختلف است. يعني هم سطح مخاطبان و مردم (به عنوان کاربران رسانه‌اي) و هم سطح گروه هاي مرجع و خود اهالي رسانه نيازمند رشد سواد رسانه اي هستند. با اين توصيف، فعالان سواد رسانه‌اي را بايد در واقع فعالان تعالي تمدني دانست. چون سواد رسانه‌اي تاثير مستقيم در شکل‌گيري مناسبات انساني و تمدني دارد.

بهمني در ادامه با اشاره به اين که در دوره هاي شکل گيري تحولات سياسي و اجتماعي، پديده انتخابات بسيار مهم و قابل توجه است. چون اين مقاطع شکل گيري دولت ها و الگوهاي حکومتي را در پي دارند. براين اساس، ما در سال هاي اخير شاهد تأثيرپذيري جدي اين گونه تحولات از رسانه‌ها و فعالان رسانه اي هستيم. 
وي با اشاره به اين که هم اکنون کشور ما نيز در حال آماده شدن براي يکي ديگر از تحولات سياسي و مديريتي  هست. و قطعاً در کارنامه درخشان حضور مردم در انتخابات ها براي رسيدن به تراز خوبي از مردم سالاري ديني، شاهد يک برگ ديگري از اين حضور خواهيم بود.  اما با توجه به حساسيت بالاي فعاليت بسترهاي نوين رسانه‌اي و پيام رسان هاي اجتماعي، بايد به نقش فعالان توليد و نشر محصولات سواد رسانه اي به صورت جدي تر و پررنگ تري توجه شود. و روشن است که اين عزيزان که امروز در اين نشست تجارب و ايده هاي خود را مطرح خواهند کرد، بسيار کليدي است. و اينان ياريگران سلامت انتخابات مي توانند باشند. از اين زاويه، مي توان گفت، مهمترين دستاورد اين رويداد يک هم آوايي و هم افزايي براي نقش آفريني مثبت در فرآيند انتخابات پيش رو است.

بهمني گفت: بحمدالله در سالهاي اخير تجارب و فعاليتهاي خوبي در عرصه توليد محتواهاي سواد رسانه اي توسط بخش خصوصي و به خصوص خلاقان جوان کشور انجام شده است. اما به نظر مي رسد همه ظرفيت کشور براي عرضه و انتشار توليدات سواد رسانه اي به کار گرفته نشده است. در اين زمينه به خصوص نقش و ظرفيت شبکه هاي ملي و استاني رسانه  ملي و صدا و سيماي جمهوري اسلامي تعيين کننده است. بايد به اين ظرفيت، ظرفيت بسترهاي نوين توليد و نشر صوت و تصوير را هم افزود. بنابراين به نظر ميرسد اگر شبکه مديريتي صدا و سيما، حلقه انحصار توليد و پخش را قدري کم کرده و فضا را براي ظرفيت غني رسانه اي بخش خصوصي و به خصوص جوانان کشور باز کند، حتما ما شاهد توليد و پخش آثار و محصولات موثر در زمينه سواد رسانه اي و تعاملات مجازي در دوره انتخابات پيش رو خواهيم بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره