برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بلاتکلیفی حج ۱۴۰۰

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بلاتکلیفی حج ۱۴۰۰

ايسنا/ مذاکرات حج هر سال همين موقع در عربستان انجام مي‌شود اما حالا سازمان حج و زيارت ايران مي‌گويد از عربستان هيچ خبري نيست و تکليف حج ۱۴۰۰ نامشخص است.

 ويروس کرونا حج گذشته را محدود کرد و عربستان با ۱۰ هزار زائر مقيم اين کشور مراسم حج واجب را برگزار کرد. با کاهش شمار مبتلايان کرونا در اين کشور، عمره پس از يک سال تعليق از سر گرفته شد. عربستان قصد داشت به تدريج مرزها را به روي زائران خارجي باز کند، اما شناسايي نوع جهش‌يافته ويروس کرونا، مرزهاي اين کشور را بار ديگر به روي اتباع خارجي بست.

هرچند با آغاز واکسيناسيون کرونا در اين کشور احتمال مي‌رود حج امسال با حضور زائران خارجي داراي کارت واکسن کرونا برگزار شود، سازمان حج و زيارت ايران هم از وزير بهداشت قول گرفته واکسن زائران ايراني را تامين کند. با اين همه هنوز از مذاکرات حج بين عربستان و ديگر کشورها خبري نيست.

در آذرماه سال ۹۹، سازمان حج و زيارت از آغاز برنامه‌ريزي حج ۱۴۰۰ خبر داد. مسؤولان اين سازمان و بعثه حتي با مراجع عظام جلسه‌اي برگزار کردند تا تاييد و نظر آن‌ها را درباره حج در شرايط اضطراري دريافت کنند. زائراني هم که از حج ۹۹ باز مانده بودند هزينه سفرشان از قبل پرداخت شده و نزديک به يک سال است که در بانک مرکزي مانده است.

سازمان حج و زيارت مذاکراتي هم با کشور ترکيه داشته تا شايد از اين طريق تکليف حج ۱۴۰۰ زودتر مشخص شود. علي‌رضا رشيديان که قبلا از احتمال انجام مذاکره مجازي با عربستان خبر داده بود، در زمان گفت‌وگو با رييس سازمان امور ديني و بعثه حج ترکيه، از رفتار عربستان در حج گذشته و اعلام ديرهنگام برگزار نشدن اين مراسم گله کرد و گفت که طرف عربستاني تاکنون به صورت رسمي زمان برگزاري مذاکرات حج آينده را چه به صورت حضوري و چه غيرحضوري مشخص نکرده است.

اين رفتار عربستان سابقه‌دار است؛ دولت سعودي حدود يک ماه مانده به برگزاري حج ۹۹ اعلام کرد که اين مراسم را بدون حضور زائران خارجي برگزار مي‌کند، در حالي که از ماه‌ها قبل در واکنش به تاخير عربستان در اعلام اين تصميم، بسياري از کشورها از شرکت در مناسک واجب حج انصراف داده بودند. اين رفتار دولت عربستان بعدها با اعتراض و واکنش تند برخي کشورها از جمله ايران مواجه شد.

وضعيت مبهم ويروس کرونا عربستان را بار ديگر به وقت‌کشي انداخته است، بسياري از کشورها منتظر تعيين زمان مذاکره حج هستند. معاون سازمان حج و زيارت ايران نيز مي‌گويد تا وقتي مذاکره‌اي انجام نشود و تفاهم‌نامه حج را امضا نکنيم نمي‌توان درباره حج آينده تصميم روشني را اعلام کرد.

اکبر رضايي تاکيد مي‌کند: انتظار مي‌رود عربستان هرچه زودتر تاريخ مذاکرات حج تمتع سال آينده کشورهاي اسلامي را اعلام کند.

او يادآوري مي‌کند: سازمان حج و زيارت به عنوان متولي اعزام زائران به حج تمتع بايد آمادگي لازم را براي تشرف زائران به حج ۱۴۰۰ داشته باشد. هرچند که برنامه‌ريزي‌هاي لازم در حوزه مسائل اجرايي را آغاز کرده‌ايم و آمادگي لازم براي برگزاري حج ۱۴۰۰ را داريم.

رضايي ادامه مي‌دهد: با توجه به اين‌که هنوز تفاهم‌نامه حج ۱۴۰۰ با عربستان به امضا نرسيده است، نمي‌توانيم وضعيت روشني درباره حج سال آينده ترسيم کنيم. البته نه تنها ايران، بلکه ساير کشورهاي اسلامي هم تا زمان بستن تفاهم‌نامه نمي‌توانند به درستي تصميم‌گيري کنند.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زيارت با تاکيد بر اين‌که برنامه‌ريزي دقيق براي اعزام زائران به حج تمتع منوط به نهايي شدن مذاکرات و امضاي تفاهم‌نامه حج ۱۴۰۰ است، مي‌گويد: هر سال در اين روزها، مذاکرات حج تمتع نهايي مي‌شد، بنابراين انتظار مي‌رود عربستان هرچه زودتر مذاکرات را نهايي و تفاهم‌نامه حج تمتع را ببندد تا کشورها در زمان مناسب و کافي به برنامه‌ريزي پرداخته و زائران نيز با آمادگي به اين سفر معنوي بروند.

رضايي در گفت‌وگويي که پايگاه اطلاع‌رساني حج و زيارت منتشر کرده، با اشاره به اين‌که ويروس کرونا همه دنيا را تحت‌الشعاع قرار داده است، مهم‌ترين مسأله در حج تمتع را سلامت زائران مي‌داند و اضافه مي‌کند: به همين دليل مباحث اجرايي حج متناسب با اين امر پيگيري خواهد شد تا زائران بدون دغدغه به حج تمتع مشرف شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar