نماد آخرین خبر

سرطان‌های شایع مردان و زنان در ایران

منبع
مهر
بروزرسانی
سرطان‌های شایع مردان و زنان در ایران

مهر/ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران، ضمن تاکيد بر قابل پيشگيري بودن بيش از يک سوم سرطان ها، به معرفي شايع ترين سرطان ها در کشور پرداخت.

عليرضا دلاوري، از سرطان‌ها به عنوان يکي از مهم‌ترين بيماري‌هاي غير واگير در قرن حاضر نام برد و گفت: در حال حاضر، سرطان پس از بيماري‌هاي قلبي و عروقي دومين عامل مرگ در کشورهاي توسعه يافته و سومين عامل مرگ در کشورهاي کمتر توسعه يافته است. وي افزود: به طور کلي سرطان در جهان ۱۲ درصد مرگ‌ها و در ايران ۱۰ درصد مرگ و ميرها را به خود اختصاص مي‌دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران، تاکيد کرد: با افزايش اميد به زندگي و افزايش جمعيت سالمندي در کشور انتظار مي‌رود موارد بروز سرطان در دهه آينده به دو برابر وضعيت فعلي افزايش يابد. وي افزود: تا سال ۲۰۳۰ ميلادي بروز سرطان در جهان دو برابر خواهد شد و از ۱۴ ميليون نفر ابتلاي ساليانه به ۲۷ ميليون نفر خواهد رسيد.

دلاوري گفت: بيش از ۷۰ درصد موارد افزايش بروز و مرگ و مير ناشي از سرطان‌ها در کشورهاي در حال‌توسعه رخ مي‌دهد که ايران نيز در زمره اين کشورها است. وي با عنوان اين مطلب که ساليانه در کشور بيش از ۹۰ هزار نفر دچار سرطان مي‌شوند، افزود: آنچه مسلم است اينکه بيش از يک سوم موارد سرطان‌ها قابل پيشگيري و يک سوم ديگر به شرط تشخيص زودهنگام، درمان‌پذير است.

دلاوري با عنوان اين مطلب که برنامه‌ريزي براي کنترل و پيشگيري از سرطان يک ضرورت بهداشتي است، به مهم‌ترين عوامل خطرساز قابل پيشگيري از سرطان اشاره کرد و گفت: عوامل خطرساز مربوط به سبک زندگي شامل چاقي، افزايش وزن، رژيم غذايي نادرست، مصرف زياد نمک و گوشت قرمز و چربي و مصرف کم ميوه و سبزي‌ها، کم‌تحرکي، استعمال سيگار و الکل، است.

وي، سرطان‌هاي شايع در ايران را به ترتيب سرطان پوست، پستان و معده دانست و افزود: در مردان به ترتيب شامل سرطان‌هاي پوست، معده و پروستات و در زنان، سرطان‌هاي پستان، پوست و کولون است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره