نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

مذاکره ایران با ۳ کشور برای خرید واکسن کرونا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مذاکره ایران با ۳ کشور برای خرید واکسن کرونا

ايسنا/ معاون بهداشت وزارت بهداشت از مذاکره با کشورهاي هند، روسيه و چين براي تامين واکسن مورد نياز کشور خبر داد و در پايان با بيان اينکه واکسن کرونا تنها از طريق شبکه بهداشت و درمان توزيع خواهد شد و هيچ راه دومي وجود ندارد، تاکيد کرد: اينکه تصور شود واکسن در اختيار داروخانه ها قرار مي گيرد صحيح نيست.

ممنوعيت تردد از ساعت 21 الي 4 در سراسر کشور

دکتر عليرضا رئيسي با اشاره به وضعيت شيوع کرونا در کشور، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به رعايت پروتکل ها حدود ۸۰ درصد مرگ و ميرها و بيش از ۷۵ درصد بستري ها کاهش پيدا کرده است. اکنون هيچ شهر قرمزي نداريم و تنها ۳ شهر درگيلان و ۱۵ شهر در مازندارن در وضعيت نارنجي قرار دارند و ممنوعيت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد در همه شهرهاي کشور به قوت خود باقي است.

وضعيت آبي شهرها منجر به عادي انگاري نشود
وي تعداد شهرهاي آبي در کشور را ۳۰۶ اعلام کرد و افزود: وضعيت آبي شهرها نبايد منجر به عادي انگاري شود و همچنان پروتکل ها بايد اجرا شوند؛ با توجه به اينکه نياز داريم از خيز بعدي بيماري جلوگيري کنيم، محدوديت هاي تردد در نظر گرفته شده براي شهرهاي نارنجي در شهرهاي زرد هم اعمال مي شود.
رئيسي با بيان اينکه براساس رده بندي که از قبل انجام داده بوديم محدوديتهاي اعمالي در شهرهاي زرد و نارنجي پابرجا ماند، درباره تغيير ساعت ممنوعيت تردد شبانه در همه شهرها خاطرنشان کرد: تردد از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد در همه شهرهاي کشور ممنوع است. همچنين در شهرهاي آبي حداکثر تعداد حاضران در جلسات ۵۰ نفر و در شهرهاي زرد ۳۰ نفر است.
سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا در ادامه درباره برگزاري جشنواره فجر گفت: بنابر تمهيدات صورت گرفته قرار است حداکثر از ۳۰درصد ظرفيت سالن استفاده شود که کارشناسان ما آخر هفته گزارشي از شيوه برگزاري تهيه خواهند کرد و اگر مشاهده شود پروتکل ها رعايت نشده اند از برگزاري جشنواره در هر مرحله اي که باشد، جلوگيري مي کنيم.

سازمان غذا و دارو وظيفه تاييد واکسن را دارد
وي همچنين در ادامه با تاکيد بر اينکه سازمان غذا و دارو وظيفه تاييد واکسن چه داخلي و چه خارجي را دارد، بيان کرد: هر واکسني که اين سازمان تاييد کند براي ما مرجع است و ما از آن در سطح شبکه بهداشت و درمان کشور استفاده خواهيم کرد.

اتمام فاز نخست تست انساني واکسن ايراني کرونا تا ۱۰ روز ديگر
بنابر اعلام وبدا، رئيسي به مسيرهاي تهيه واکسن هم اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه فاز نخست واکسن داخلي برکت تا ۱۰روز ديگر به اتمام خواهد رسيد و بعد از آن تيمي مستقل در غذا و دارو مستندات را بررسي خواهد کرد  و چنانچه تاييديه دريافت کند از نيمه دوم اسفندماه و در فاز دوم به ۵۰۰ نفر تزريق خواهد شد. از آنجايي که فاز دو و سه واکسن ادغام شده است حدود ۴۵ روز بعد هم همان تيم مجدد نتيجه را بررسي خواهند کرد و درصورت تاييد براساس پيش بيني ها اواخر ارديبهشت به فاز توليد دست خواهيم يافت.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اينکه واکسن رازي هم تاييديه اجراي فاز انساني را  اخذ کرده است به سومين واکسن داخلي اشاره و عنوان کرد: واکسن سوم، پاستور است که با انتقال تکنولوژي از کوبا صورت گرفته و فازهاي اوليه آن در کوبا طي شده است و ان شاءالله فازهاي بعدي آن در کشور آغاز خواهد شد. 

مذاکره با هند، روسيه و چين براي خريد واکسن کرونا
وي از مذاکره با کشورهاي هند، روسيه و چين براي تامين واکسن مورد نياز کشور خبر داد و در پايان  با بيان اينکه واکسن کرونا تنها از طريق شبکه بهداشت و درمان توزيع خواهد شد و هيچ راه دومي وجود ندارد، تاکيد کرد: اينکه تصور شود واکسن در اختيار داروخانه ها قرار مي گيرد صحيح نيست.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره