برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آخرین قیمت انسولین اعلام شد

منبع
فارس
بروزرسانی
آخرین قیمت انسولین اعلام شد

فارس/ قيمت ريالي انسولين در بازار بين ۱۴ تا ۲۹ هزار تومان و قيمت ارزي آن ۶ و نيم يورو است.
 
سيد حيدر محمدي مديرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره موجودي انسولين در کشور گفت: باتوجه به نياز مردم، زماني که تمامي داروها حداقل به اندازه ۳ ماه در کشور موجود باشند؛ وضعيت پايدار نيز زماني است که موجودي آن براي ۳ الي۶ ماه باشد.

وي با اشاره به اينکه درحال حاضر شرايط ما عادي نيست، مطرح کرد: تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا و متحدينش، راه‌هاي انتقال مواد اوليه، دارو و ارز را به شدت محدود و تامين برخي از اقلام دارويي را با مشکل مواجه کرده‌ است. 

محمدي با تاکيد بر لزوم گسترش توليد و خودکفايي بيشتر در حوزه دارو، گفت: دولت امريکا عليرغم شعارهاي عوام‌فريبانه حوزه سلامت را از تحريم مستثني نکرد، مسئولين بي‌اخلاق دولت آمريکا اجازه ورود بسياري از داروها را به ايران ندادند و جمعي از بيماران را با چالش دارو مواجه کردند، اما دانشمندان  ايراني با ورود به حوزه توليد بسياري از اقلام  دارويي توانستند اين چالش‌ها را خنثي کنند.

وي با بيان اينکه در برهه‌اي از زمان، تامين انسولين به شدت با چالش روبه‌رو بود، عنوان کرد:  در حال حاضر با تمهيدات انديشه شده توسط سازمان غذا و دارو، موجودي انسولين را به يک ماه رسانديم، هرچند اين شرايط، مطلوب ما اين نيست و موجودي ايده‌آل ما بايد به  ۳ ماه برسد.

*مشکلات توزيع انسولين

وي با اشاره به اينکه براي رفع مشکل توزيع دارو، سامانه تيتک در اين حوزه فعال شده‌است، تصريح کرد: براي رفع اين مشکل بخشي از سامانه تيتک را براي رديابي و رهگيري دارو و کالاهاي سلامت‌محور فعال کرده‌ايم. باتوجه به اين امر، زماني که دارو توسط توليد‌کننده و يا واردکننده، توليد يا وارد شود موظف است جزئيات آن در سامانه تيتک ثبت نمايد.

محمدي ادامه داد: توزيع‌کنندگان و شرکت‌هاي پخش همچنين موظف هستند تعداد انسولين توليدي يا وارداتي را در سامانه تيتک ثبت کنند. در ادامه داروخانه نيز، هنگام تحويل بايد دارو را با ثبت کد ملي بيمار و شناسه دارو در اين سامانه عرضه کند. اگر اين مسير به درستي طي شود مشخص خواهد شد که انسولين توليد شده يا وارد شده چه سرانجامي داشته است.

مديرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: فعاليت سامانه تيتک با توزيع انسولين آغاز شده و رمدسيوير، IVIG و فاويپيراوير که بايد با نظارت بيشتري عرضه شوند، نيز با همين الگو صورت مي‌گيرد؛ با اجراي اين روش مصرف انسولين کاهش ۱۰ درصدي داشته است.

وي با اشاره به اينکه پيشرفت روش‌هاي تشخيصي در دنيا باعث تسهيل روند شناسايي بيماران ديابتي شده است، گفت:  براين اساس تعداد بيماران ديابتي هرسال رو به افزايش و به تبع آن ميزان مصرف انسولين نيز افزايش يافته است.

محمدي درباره کاهش مصرف انسولين ويال در کشور بيان کرد: درمورد تامين انسولين ويالي هيچگاه مشکلي وجود ندارد، متاسفانه برخي از پزشکان مستقيما به سوي مصرف انسولين قلمي مي‌روند زيرا مصرف اين نوع انسولين آسان است. بنابراين مصرف انسولين ويالي به شدت کاهش يافته و مصرف انسولين قلمي افزايش يافته است.

*توليد محدود انسولين قلمي

محمدي درباره انسولين توليد داخل مطرح کرد: در سال جاري توليد انسولين داخلي را در کشور آعاز کرديم اما مقدار آن محدود بود. اميدواريم تا اوايل يا اواسط سال آينده تعداد توليدکنندگان انسولين قلمي به ۴ شرکت برسد و بخش گسترده‌اي از نياز کشور را تامين کند.

مديرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو شرايط موجود و وضعيت فعلي انسولين در کشور را پايدار دانست، عنوان کرد: اگرچه در نيمه دوم سال با بحران کمبود انسولين مواجه شديم، شرايط فعلي پايدارست. ما روزهايي را گذرانده‌ايم که براي يک روز هم موجودي انسولين نداشتيم ولي در حال حاضر انسولين موجود است.


وي توضيح داد: بيماران ديابتي با نصب اپليکيشن تيتک و استعلام نوع انسولين مصرفي از طريق اين سامانه به راحتي ميتوانند داروي خود را از نزديک ترين داروخانه عرضه کننده انسولين تهيه کنند.

مديرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: تاکيد ما اين است مردم هر دارويي را که از داروخانه تهيه مي‌کنند از طريق سامانه يا اپليکيشن TTAC  استعلام بگيرند تا اگر دارو عوارضي را در پي داشت به بيمار اطلاع‌رساني‌شوند.

*کاهش قيمت انسولين

محمدي درباره قيمت انسولين گفت: قيمت ريالي انسولين ۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان و قيمت ارزي آن ۶ و نيم يورو بود که درحال حاضر آن را در بازار بين ۱۴ تا ۲۹ هزار تومان رسانده‌ايم و به رغم افزايش قيمت آن در بازار جهاني ما قيمت انواع انسولين قلمي را در کشور بسيار کاهش داده‌ايم. به اين ترتيب که قيمت انواع انسولين‌هاي قلمي  حداقل ۱۵ درصد و حداکثر ۵۰ درصد کاهش داشته است.
 
مديرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اينکه اگر توليد انسولين داخلي افزايش يابد به تدريج به سوي قيمت ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان پيش خواهيم رفت، تصريح کرد: نرخ انسولين در کشورهاي همسايه حدود ۱۰ دلار معادل ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است، تفاوت فاحش نرخ انسولين در داخل و کشورهاي همسايه باعث جذابيت قاچاق معکوس اين دارو شده است که بهترين راه  کنترل موجودي و نظارت بر توزيع داروهاي مشمول دريافت ارز دولتي ثبت در سامانه تيتک است.

*پوشش بيمه‌اي انسولين

وي با بيان اينکه يکي از پوشش هاي حمايتي دولت، سازمان‌هاي بيمه‌گر هستند، گفت: درحال حاضر سازمان‌هاي بيمه‌گر بين ۷۰ تا ۹۰ درصد قيمت انسولين را پوشش مي‌دهند، مثلا اگر نرخ انسولين ۳۰ هزار تومان ۹۰ درصد را بيمه پرداخت مي کند و به صورت ميانگين بيمار تقريبا ۱۰ درصد يعني ۳ هزار تومان را مي‌پردازد.

مديرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بيان اينکه ما براي ذخيره انسولين، مشکلي نداريم، تصريح کرد: در حال حاضر ما براي تامين ارز با مشکلاتي مواجه هستيم، اگر مشکل انتقال ارز وجود نداشته باشد، قطعا ماده اوليه انسولين را باسهولت بيشتر از منابع معتبر خارجي تهيه مي‌کنيم. از طرفي خوشبختانه منابع داخلي انسولين در دسترس هستند و برنامه توليد و موجودي مواد اوليه را در سيستم رولينگ براي ۶ ماه آينده به ما اعلام مي کنند، اما در زمينه واردات اينطور نيست و مشکل ارز، تحريم و تامين دارو وجود دارد؛ به عنوان مثال ممکن است ارز دارو و ريال آن براي انتقال دارو تامين شود اما دارو از کشور مبدا به کشور ما ارسال نشود؛ کمااينکه اين مشکل براي ما در زمينه واکسن آنفلوآنزا رخ داد و عليرغم تامين ارز و ريال آن،مبالغ را به سختي حواله کرديم اما واکسن آنفلوآنزا به ميزان سفارش ما ارسال نشد. 

مديرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره مشکل انتقال ارز عنوان کرد: براي تامين ارز بايد مسير انتقال ارز فعال باشد که متاسفانه به دليل تحريم ها اکثر مسيرهاي انتقال مسدود شده و دليل عمده تاخير در تامين برخي داروها اين مسئله است.

*۹۷ درصد از داروهاي ما توليد داخل است

محمدي با بيان اينکه ۹۷ درصد از داروهاي کشور توليد داخل است، بيان کرد: علت اينکه بخشي از داروها همچنان وارداتي است اين است که ميزان مصرف اين داروها در کشور محدود و توليد آن فاقد صرفه اقتصادي براي توليدکنندگان است، زماني توليد داراي صرفه اقتصادي است که توليدکننده بازار صادراتي ايجاد کرده و محصولات خود را به ساير کشورها عرضه کند.

*مشکلات تأمين ارز

محمدي در ادامه گفت: مشکل اساسي ما در حوزه تامين برخي داروها تحريم است، که در اين خصوص سازمان غذا و دارو مذاکراتي را با تامين‌کنندگان انسولين داشته است ضمن اينکه گفته‌ شده در مسير تامين انسولين به ما کمک مي‌کنند اما مشکل انتقال ارز همچنان باقيست که اميدواريم با ورود ۴ شرکت به حوزه توليد انسولين نگراني و مشکلاتي در تامين اين داروي اساسي نداشته باشيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره