برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نظر آموزش و پرورش درباره وضعیت تحصیل دانش آموزان در دوران کرونا

منبع
ايلنا
بروزرسانی
نظر آموزش و پرورش درباره وضعیت تحصیل دانش آموزان در دوران کرونا

ايلنا/ مدير کل دفتر متوسطه نظري وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اين سوال که آيا افت ميزان يادگيري دانش آموزان در شرايط کرونايي را تاييد مي‌کنيد؟ گفت: همه نظام‌هاي آموزشي در شرايط شيوع کرونا افت آموزشي داشتند و اين اصلا قابل کتمان کردن نيست.

"سعيد سلطانيان" مدير کلِ دفتر متوسطه نظري وزارت آموزش و پرورش  درباره عملکرد اين دفتر در سالي که گذشت، بيان کرد: در خرداد ۹۹ بخش‌نامه‌اي را به تمام استان‌هاي کشور ارسال کرديم که شامل برنامه‌هاي معاونت متوسطه در راستاي تحقق سند تحول بنيادين و فرادرسي بود و در حقيقت تکاليفي بود که ما در راستاي اهداف دوره‌هاي تحصيلي تنظيم کرديم و با امضاي وزيرآموزش و پرورش ابلاغ شد.

وي ادامه داد: در حوزه متوسطه‌ي نظري برنامه‌هاي ما ۲۳ محور اصلي داشت که شامل ۶۰ فعاليت مي‌شد، اين فعاليت‌ها در حوزه‌هاي مختلفي است که ما مسئوليت آن را داريم. در سال تحصيلي فعلي برنامه‌هايمان را در پايان شهريور گذشته ارزيابي و سپس براي استان‌ها کارنامه عملکرد صادر کرديم تا ميزان توفيق‌شان را در دستيابي به اهداف مشاهده کنند.

سلطانيان با اشاره به چالش برانگيزترين موضوع دفتر متوسطه نظري خاطرنشان کرد: تمام هدف‌مان اين بود که با توجه به شرايط مالي و مسئله کرونا با تبديل کلاس حضوري به مجازي بتوانيم با تمام توان به دانش‌آموزان خدمت کنيم که مشکلي براي‌شان ايجاد نشود، آن هم در حالي که کارمان سخت و دشوار شده بود.

وي افزود: بسياري از برنامه‌هاي ما به علت شيوع کرونا تحت تاثير قرار گرفت، چون دغدغه اصلي ما بخش يادگيري دانش آموزان بود. براي امسال ما پيش نويس برنامه‌ها را آماده کرديم و انشاءالله تا پايان ارديبهشت برنامه‌هاي سال ۱۴۰۰ را به صورت قطعي براي سال تحصيلي آينده به استان‌ها ابلاغ خواهيم کرد و بر اساس همان برنامه طرح و برنامه‌هاي‌مان را پيش خواهيم برد.

مدير کل دفتر متوسطه نظري وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اين سوال که با توجه به دغدغه تان نسبت به يادگيري دانش آموزان، چقدر ميزان يادگيري‌ها مطلوب بوده است؟ گفت: اولين دغدغه‌اي که ما با شيوع کرونا داشتيم اين بود که تمام ۱۲۰۸۷ دبيرستاني که در سطح کشور داريم، چه الگويي اعم از حضوري، غيرحضوري، ترکيبي بايد براي خدمات آموزشي‌شان به دانش آموزان بايد داشته باشند، در هر صورت بايد يکي از شيوه‌هاي آموزش انجام مي‌شد.

وي افزود: ما براي سهولت کار سامانه‌ي LTMS را طراحي کرديم تا در آن سامانه مديران مدارس نوع ارائه‌ي خدمات آموزشي‌شان را مشخص کنند، چرا که از اين طريق مي‌توان ۱۲۰۸۷ دبيرستان در سطح کشور را رصد کرد تا بدانيم هر کدام از مدارس در چه منطقه‌اي با ويژگي قرمز، زرد، آبي يا نارنجي قرار دارند و همچنين شيوه‌ي ارائه‌ي خدمات آموزشي‌شان به چه شکل است.

سلطانيان گفت: در برخي نقاط کشور مناطق آبي وجود دارد که آموزش حضوري ممانعتي براي آن‌ها ندارد و البته تعداد آن‌ها کم است. حتي براي اين مناطق نيز دغدغه اين را داشتيم که کلاس هايشان چطور برگزار شود.

مدير کل دفتر متوسطه نظري وزارت آموزش و پرورش گفت: در تمام اين مدت نگراني اين را داشتيم که آيا کلاس‌ها به موقع تشکيل مي‌شود؟ آيا زمان آموزشي که در بخشنامه مشخص کرديم در برگزاري کلاس‌ها لحاظ مي‌شود؟ همکاران ما چطور تدريس مي‌کنند و توليد محتوايشان چطور است؟ ما براي اينکه اين کار را هم رصد کنيم، سامانه‌اي تحت عنوان نظارت سيستمي بر کلاس‌هاي درس را آماده کرديم.

وي توضيح داد: در اين سامانه سرگروه‌هاي درسي را در سراسر کشور تعيين کرديم که به کلاس‌هاي درس مي‌روند و با رويکرد نظارت باليني روش تدريس معلم، روش کلاس‌داري، نحوه‌ي ارائه خدمات آموزشي توسط معلم را رصد مي‌کنند. سپس ۲۵ شاخصي که ما تعريف کرديم به علاوه فنون معلمي را مورد قضاوت قرار مي‌دهند. ما از اين اطلاعات استفاده مي کنيم تا بدانيم در چه حوزه‌هايي کلاس‌هاي ضمن خدمت برگزار کنيم و دوره بگذاريم.

سلطانيان ادامه داد: اگر اکثر نظام‌هاي آموزشي دنيا را مشاهده کنيد، پي مي‌بريد که اولويت تمام اين نظام‌ها اين است که دانش آموزان به مدرسه بروند، زيرا هيچ چيزي نمي‌تواند جاي کلاس درس و معلم را بگيرد. اگرچه آموزش‌هاي مجازي و آموزش‌هاي الکترونيک هم به عنوان مکمل‌ آموزشي در رويکرد تلفيقي آموزش مي‌تواند استفاده شود.

مدير کل دفتر متوسطه نظري وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: قطعا کيفيت کلاس‌هاي حضوري بيشتر است، خيلي از کشورهاي دنيا هم به اين نتيجه رسيدند که در اولين فرصت دانش‌آموزان‌شان را به کلاس‌هاي درس برگردانند و شيوه‌ي آموزش مجازي را به عنوان يک شيوه‌ي مکمل و يک شيوه‌ي آموزش تلفيقي استفاده کنند. ما هم سعي کرديم تا با ايجاد بسترهاي مختلف، مطالب  قطع شده در کتاب‌ها را به دانش آموزان‌مان بياموزيم.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا افت ميزان يادگيري دانش آموزان در شرايط کرونايي را تاييد مي‌کنيد؟ گفت: همه نظام‌هاي آموزشي در شرايط شيوع کرونا افت آموزشي داشتند و اين اصلا قابل کتمان کردن نيست.

مديرکل دفتر متوسطه نظري آموزش و پرورش در پايان گفت: در کلاس‌هاي حضوري دانش آموزان با معلم تعامل دارند، معلم يادگيري را بهتر مي‌تواند رصد کند و ارزشيابي‌هايش نيز دقيق‌تر است. بايد بعد از برگشت دانش آموزان به کلاس‌هاي درس از ظرفيت و پتانسيل‌هاي به وجود آمده در آموزش مجازي به عنوان يک شيوه ترکيبي و تکميلي استفاده کنيم و آن را کنار نگذاريم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره