برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مقام وزارت بهداشت: مراجعه خانه به خانه برای شناسایی بیماران کرونایی غیرعلمی است

منبع
ايلنا
بروزرسانی
مقام وزارت بهداشت: مراجعه خانه به خانه برای شناسایی بیماران کرونایی غیرعلمی است

ايلنا/ رئيس مرکز مديريت شبکه وزارت بهداشت در توضيح طرح محله محور گفت: در طرح محله محور براي مقابله با بيماري کرونا قرار نيست، دم خانه همه افراد برويم، چون اين يک کار غلط و غيرعلمي است و فقط به سراغ افرادِ با تست مثبت و مرتبطان آنها مي‌رويم.

«جعفر صادق تبريزي» رئيس مرکز مديريت شبکه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اشاره به عملکرد يک ساله‌ي طرح بسيج ملي مبارزه با کرونا بيان کرد: در ۱۳ ماه گذشته ما چهار گام بسيج ملي را انجام داديم و الان در گام چهارم آن قرار داريم که گام اول از ۵ اسفند ماه سال ۹۸ شروع شد و تا فروردين ماه ادامه داشت، که در اين مدت حدود ۷۸ ميليون نفر از جمعيت ايران که ۹۵ درصد جمعيت کشور مي‌شد، غربالگري شفاهي شدند، يعني مراقبين سلامت با جمعيت تحت پوشش‌شان تماس مي‌گرفتند و سوال‌هاي مربوط به کوويد ۱۹ را از آنها مي‌پرسيدند و اگر کسي اين علائم را داشت به مراکز منتخب کوويد ۱۹ معرفي مي‌کردند و اگر علائمي هم نداشت، براي پيشگيري و مراقبت آنها، آموزش‌هايي را ارائه مي‌دادند، در اين راه همکاران ما از اول صبح تا ۱۲ شب در تلاش بودند.

وي ادامه داد: در گام دوم به اين کاري که انجام مي‌شد، يک بخش ديگر هم اضافه شد که انجام آن از اول ارديبهشت تا آخر تير ادامه داشت و ۴۲ ميليون نفر از جمعيت ما غربالگري شفاهي شدند و همچنين در اين گام از کيت نيز استفاده شد، تمرکز ما در اين طرح سالمندان و افزاد با بيماري‌هاي زمينه‌اي بودند. به سراغ افراد زير ۱۵ سال نرفتيم چون تجربه گام اول به ما نشان داد که در اين جمعيت خيلي بيماري شايع نيست.

تبريزي افزود: در گام سوم کار ديگري را هم اضافه کرديم که بنا بر اين بود، خدمات به جا مانده را ارائه دهيم، به طور مثال افراد ديابتي که بايد خدماتي از ما دريافت مي‌کردند، از ترس کرونا مراجعه نمي‌کردند که هدف ما حل اين مشکل بود. البته اين مسئله در سطح دنيا هم به همين شکل بود و بيماران زيادي براي خدمت گرفتن مراجعه نکرده بودند و اين خطرات زيادي را به همراه داشت.

رئيس مرکز مديريت شبکه وزارت بهداشت گفت:‌ ما بين ۱۵ تا ۳۵ درصد عقب‌ماندگي ارائه خدمات داشتيم و اين آمار مربوط به بيماراني بود که براي دريافت خدمات به موقع مراجعه نکرده بودند، از همين رو ما برنامه‌ريزي کرديم تا در گام سوم، بيماراني که خدمت جا مانده دارند، به مراکز مراجعه کنند.

وي با اشاره به اينکه ارائه خدمات را به دو بخش حضوري و غيرحضوري تقسيم کرديم، گفت: ما براي ۱۸ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر خدمات حضوري ارائه داديم که ۷۰ ميليون خدمت بود و براي حدود ۸ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر که معادل ۳۱ ميليون و خرده‌اي خدمت بود، خدمات غيرحضوري ارائه داديم و اين قضيه خيلي کمک کرد تا بتوانيم عقب ماندگي خدمات را جبران کنيم و الان ديگر خدمات جامانده نداريم.

تبريزي ادامه داد: تقريبا تمام استان‌ها توانستند، خدمات جامانده خود را دريافت کنند و  در واقع به اين موضوع رسيدگي شد. از اول آذر گام چهارم را شروع کرديم و اقدامات محله محوري و تست سريع نيز در ادامه اضافه شد.

وي گفت: از طرفي کساني که براي گرفتن خدمات نمي‌آمدند، بررسي مي‌شدند و اگر تست مثبت فردي در سامانه ثبت مي‌شد، تيم‌هايي که شکل گرفته بودند، به خانه‌ي فرد مي‌رفتند تا بررسي‌‌هاي لازم را انجام دهند  و دريابند، ده نفري که بيمار با آنها در ارتباط بودند، چه کساني بودند و براي غربالگري آنها اقدام به عمل مي‌آمد.حدود سه ميليون نفر رهگيري شدند و از اين سه ميليون نفر، از حدود يک ميليون و ۵۰۰ هزار نفرشان تست گرفته شد و درصد از اين‌ها تست‌شان مثبت بود.

تبريزي بيان کرد: از اوايل اسفند ماه ما شيوع ويروس جهش يافته را در خوزستان و بقيه استان‌ها داشتيم که تصميم گرفتيم اقداماتمان را تقويت شده‌‌تر پيش ببريم، استان‌هايي که نزديک خوزستان هستند را مثل لرستان، ايلام و همچنين در لايه‌هاي بعدي استان‌هاي بوشهر، اصفهان، هرمزگان، مرکزي و کرمانشاه و سه استاني که در آنها تردد خيلي بالا وجود دارد، قزوين، تهران و البرز را به عنوان استان‌هاي پرخطر گذاشتيم تا کار جديدمان را در آنها انجام دهيم.

وي افزود: از طرفي چند استاني را که مهمان پذير هستند از جمله خراسان رضوي، گيلان، مازندران، گلستان، فارس و قم را به عنوان استان‌هاي مهمانپذير در نظر گرفتيم تا آنها هم در برنامه جديد بگذاريم، که در مجموع ۲۰ استان شد و آنها را هدف گذاري کرديم.

تبريزي بيان کرد: به دليل اينکه بيش از ۷۴ درصد مرگ‌هاي کرونا در افراد سالمند اتفاق مي‌افتد، بايد تمرکز ويژه‌اي روي اين افراد داشته باشيم و سالمندان را به چند گروه تقسيم کرديم و الويت اول سالمندان بسيار پرخطر بودند که بر اساس يک سري فاکتورها گروه‌هاي مختلف را جداسازي کرديم.

تبريزي در پاسخ به اين سوال که چرا در بعضي محلات گروه‌هاي طرح محله محور ديده نمي‌شوند؟ بيان کرد: ما دم خانه‌ي همه نمي‌رويم، بلکه فقط به سراغ افراد تست مثبت و يا افراد در ارتباط با آنها مي‌رويم، فردي که جواب تستش مثبت است، اطلاعات وي در سامانه ثبت مي‌شود و همان موقع اين داده‌ها به مراقب سلامت که ۲۵۰۰ نفر را تحت پوشش دارد و با بهورز که ۷۰۰ نفر را تحت پوشش دارد، منتقل مي‌شود و برنامه غربالگري شروع مي‌شود و اصلا قرار نيست ما دم خانه‌ي همه برويم چون اين کار اشتباه و غيرعلمي است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره