نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

طغیان کرونا در اکثر استان‌های کشور با پرچم‌داری کرونای انگلیسی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
طغیان کرونا در اکثر استان‌های کشور با پرچم‌داری کرونای انگلیسی

ايسنا/ خيز بلند کرونا براي چهارمين بار در کشور آغاز شد؛ خيزي که هرچند قابل پيش‌بيني بود، اما پيش از آغازش هشدارهاي زيادي براي پيشگيري از آن داده شده بود.

در حالي که پيش از آغاز سال نو، بارها و بارها نسبت به مسافرتها و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي هشدار داده شده بود، اما متاسفانه برخي بي توجه به اوضاع و احوال کرونا قصد سفر کردند و حتي زحمت رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي را هم به خود ندادند. عمق فاجعه آنجاست که بر اساس اعلام سخنگوي وزارت بهداشت به ايسنا، در ايام تعطيلات نوروزي ۱۵ هزار نفر کرونا مثبتي که از ابتلايشان آگاهي داشته‌اند نيز اقدام به جابجايي کرده‌اند. در عين حال ميانگين رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در کشور به ۵۵ درصد سقوط کرده است؛ موضوعي که خطر موج چهارم را دو چندان مي‌کند.

همين روند بود که باعث شد کشوري که در هفته دوم بهمن ماه هيچ شهر قرمز کرونايي نداشت و تنها ۱۸ شهر آن نارنجي بودند و در مقابل  ۳۰۱ شهر آبي داشت، حالا با گذشت کمتر از دو ماه به نقطه‌اي برسد که شاهد کاهش ۹۰ درصدي شهرهاي آبي در کشور باشيم. در نقطه مقابل اما، افزايش بيش از ۹۰ درصدي شهرهاي قرمز و نارنجي را مشاهده مي‌کنيم. بر اين اساس به گفته مقامات وزارت بهداشت، در حال حاضر در کشور ۴۷ شهر قرمز و ۱۲۶ شهر نارنجي، ۲۴۷ شهر زرد و ۲۸ شهر آبي داريم. در تهران نيز مي‌بينيم که نسبت به دو هفته گذشته مواردسرپايي، بستري و فوت بين ۵۰ الي ۷۰ درصد افزايش داشته است.

پرچم داري کروناي انگليسي

با وجود اين شرايط، بر اساس اعلام دکتر عليرضا رييسي - معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا، خيز بلند بيماري کوويد-۱۹ در کشور آغاز شده و از نظر اپيدميولوژيک الگويي که از بيماري در کشور ديده مي‌شود، نشان‌دهنده پرچمداري کروناي انگليسي است؛ به طوري که بيماران مبتلا به ويروس جهش يافته انگليسي در اکثر استان‌هاي کشور افزايش يافته‌اند و خيز جديد بيماري در حال اتفاق است.

در حال حاصر البرز و ايلام وارد پيک کرونا شدند و خيز بلند در آنجا آغاز شده است و برخي استان‌ها هم در آستانه ورود به پيک جديد هستند. استان‌هاي مازندارن، گيلان، چهارمحال و بختياري، مرکزي و لرستان در آستانه ورود به موج جديد بيماري هستند و ساير استان‌ها هم کم و بيش روند صعودي دارند و در استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي، زنجان، فارس، سمنان و خراسان جنوبي نيز روند صعودي آغاز شده است.

بايد توجه کرد که از ششم تا دوازدهم فروردين ماه ۱۴۰۰، در کشور ۶۱۹۴۸ مورد سرپايي مثبت شناسايي شده است. همچنين ۷۶۸۴ نفر طي اين مدت در بيمارستان‌ها بستري شدند و متاسفانه ۶۴۸ نفر نيز فوت کرده‌اند.

وضعيت چند استان از نظر صعود کرونا

تهران

از ابتداي سال ۱۳۹۹ تا دوازدهم فروردين ماه سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۹۸۵۳۳ مورد سرپايي مثبت مبتلا به کرونا در تهران شناسايي شده‌اند. همچنين طي اين مدت ۷۹۰۴۲ نفر در بيمارستان‌ها بستري شدند و ۹۵۹۲ نفر نيز فوت کرده‌اند.

در عين حال در تهران در هفته اخير، روند بستري و فوت ناشي از کرونا افزايش يافته است. بروز موارد بستري در استان به متوسط کشوري رسيده است، اما ميزان مرگ و مير هنوز از متوسط کشوري کمتر است.

ايلام

در استان ايلام، افزايش روند بستري تداوم يافته است، اما موارد فوت کاهش مختصري را نشان مي‌دهد. ميزان بروز موارد بستري در اين استان، از متوسط کشور فاصله بيشتري گرفته است و ميزان مرگ و مير در اين هفته هنوز از متوسط کشوري کمتر است. در عين حال رتبه استان ايلام از نظر بروز، به رتبه اول در کشور رسيده است.

خوزستان

علي‌رغم کاهش موارد بستري و فوت در خوزستان، همچنان بروز موارد بستري و مرگ و مير استان از متوسط کشوري فاصله زيادي دارد و بايد همچنان به تلاش جدي ادامه داد تا روند نزولي حفظ شده و مدت و دامنه موج جديد کاهش يابد.

مازندارن

روند بستري و موارد فوت در هفته اخير در استان مازندران افزايش يافته و ميزان بروز موارد بستري و مرگ و مير استان، همچنان بالاتر از متوسط کشوري است و مجددا روند صعودي پيدا کرده است.

چهارمحال و بختياري

در اين استان، روند بستري افزايش و فوت کاهش يافته است. ميزان بروز موارد بستري از متوسط کشوري بيشتر، اما ميزان مرگ و مير از متوسط کشوري کمتر شده است.

سمنان

روند بستري در هفته اخير افزايش و فوت کاهش يافته است. ميزان بروز موارد بستري استان سمنان از متوسط کشوري بيشتر شده، اما ميزان مرگ و مير اندکي از متوسط کشوري کمتر شده است.

البرز

روند افزايشي بستري در استان البرز در هفته اخير باز هم تداوم يافته و فوت نيز افزايش داشته است. بروز موارد بستري و ميزان مرگ و مير در اين استان از متوسط کشوري بيشتر است. استان البرز وارد موج جديد بيماري کوويد-۱۹ شده و لازم است با تلاشي مستمر دامنه و مدت آن کاهش يابد.

لرستان

روند افزايشي موارد بستري براي سومين هفته متوالي تداوم يافته و افزايش موارد فوت ديده مي شود. بروز موارد بستري از متوسط کشور بيشتر شده است. در حالي که ميزان مرگ و مير استان لرستان به متوسط کشور نزديک شده است.

گيلان

روند بستري در گيلان در هفته اخير افزايش و فوت ثابت مانده است. بروز موارد بستري و ميزان مرگ و مير از متوسط کشوري بالاتر است.

آذربايجان غربي

روند بستري و فوت در اين استان در هفته اخير افزايش يافته است. بروز موارد بستري و مورتاليتي در اين استان نيز از متوسط کشوري بيشتر است.

مرکزي

روند بستري و موارد فوت در اين استان در هفته اخير افزايش يافته است. بروز موارد بستري و ميزان مرگ و مير استان نيز از متوسط کشوري بالاتر رفته است.

اصفهان

روند بستري و فوت در اصفهان در هفته اخير افزايش يافته است. البته هنوز بروز موارد بستري و مرگ و مير استان کمتر از متوسط کشوري است.

خراسان رضوي

روند بستري و فوت در اين استان هم در هفته اخير افزايش داشته است. بروز موارد بستري و ميزان مرگ و مير در اين استان هم از متوسط کشوري کمتر است.

هرمزگان

موارد بستري و فوت در استان هرمزگان افزاش يافته است، اما ميزان بروز موارد بستري و مرگ و مير از متوسط کشوري کمتر است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar