نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
جامعه و حوادث

بازخوانی پرونده خواننده‌ای که به قصاص محکوم شد

منبع
رکنا
بروزرسانی
بازخوانی پرونده خواننده‌ای که به قصاص محکوم شد

رکنا/ حميد صفت خواننده رپ به اتهام قتل ناپدري اش به قصاص محکوم شده است. حالا شمارش معکوس براي حضور اين خواننده پاي چوبه دار آغاز مي شود.

حميد صفت متولد ۱۸ مرداد ۱۳۷۲ در تهران، خواننده است. او يک دهه هفتادي که خيلي زود معروف شد، چهره اي متفاوت که فعاليت اش زيرزميني و غيرمجاز است اما هوادارانش زيادن، مي گويد من ياغي ام اما احمق نيستم! حميد صفت فعاليت خود را از دوران راهنمايي به همراه دوستش علي رهرو شروع به ساخت موزيک رپ زيرزميني کرد الگويش را افرادي مثل امينم و ۵۰سنت معرفي ميکند، اولين آهنگش موزيکي بنام خياباني ها بود.

حميد صفت مي گويد سبک رپ بيشتر به روحيه زندگي ام ميخورد و بهتر ميتونستم خودمو تخليه کنم.
ياغي هستم …
مي گويد بچه ياغي هستم، ياغي را چريکي بودن مي داند و از بچگي شر بود و تو کار حد و مرز ندارد ولي مي گويد احمق نيستم و در کنارش سياست دارم و حرفم را توسط مردم به کرسي مي نشونم !
الگو : چمران !
حميد صفت مي گويد چمران از آدم هايي هست که درس مي گيريم ازشون ! و بشتر علاقمند به چريکي بودن اش است و موزيک ويديويي رو نيز در استايل دکتر چمران بصورت چريکي منتشر داده است.
به بازيگري و کارگرداني علاقه دارد، تمايل دارد يک فيلم کوتاه بسازد و فعاليتي هم در حوزه طراحي لباس دارد.
القاب و گروه زد و بند
لقب حميد صفت در ابتدا حميد ابتکار بود اما بعدها ترجيخ داد همون اسم و فاميلي اش باشد، او پس از مدتي فعاليت گروه زد و بند رو بنا نهاد و شروه به ساخت اهنگ هاي گروهي کرد.
بيست و چهارم مرداد ماه سال ۹۶ پدر خوانده ۶۶ ساله حميد صفت به نام هوشنگ به بيمارستان منتقل شد و سه روز بعد جان سپرد. حميد صفت ،خواننده رپ که پدرخوانده اش را به بيمارستان منتقل کرده بود به اتهام قتل عمدي بازداشت شد اما ادعا کرد در دعوا با ناپدري اش ضربه اي به سر او نزده است.
وي در تشريح جزييات درگيري گفت: آن روز با ناپدري ام درگير شدم و يک گلدان برداشتم و به ديوار کوبيدم تا او را بترسانم. بعد به سمتش رفتم و ضربه‌اي به‌صورتش زدم .همان موقع همسايه‌ها با شنيدن صداي دعوا مقابل خانه مان آمدند و دعوا تمام شد. من همراه مادرم خانه را ترک کرديم و يک ساعت بعد وقتي به خانه برگشتيم با ناپدري ام روبه رو شديم که بيهوش بود. ما او را به بيمارستان رسانديم اما او جان سپرد.
کارشناسان پزشکي قانوني در تحقيقات اوليه علت مرگ را خونريزي و آسيب مغزي بر اثر اصابت جسم سخت به سرش اعلام کردند.
اما رپر معروف منکر قتل عمدي شد و گفت: من ضربه اي به سر هوشنگ نزدم و اصلاً قصد کشتن او را نداشتم. فقط مي‌خواستم او را بترسانم که مادرم را مورد ضرب‌وشتم قرار ندهد. احتمال مي‌دهم سر هوشنگ حين کشمکش با من به ديوار يا کمد کنار مبل برخورد کرده باشد، چون هوشنگ تقلا مي‌کرد که مادرم را کنار بزند و با من درگير شود.

حميد صفت قصاص مي شود / حکم صادر شد
با اعتراض اولياي دم و متهم به نظريه پزشکي قانوني پرونده چندين بار به کميسيون‌ پزشکي قانوني فرستاده شد. وقتي کارشناسان اعلام کردند اقدام حميدصفت درصدي از علت مرگ ناپدري اش است و عامل اصلي مرگ نبوده وي با وثيقه ۶۰۰ ميليون توماني آزاد شد.
با اعتراض اولياي دم به آزادي وي اين بار پرونده به کميسيون ۱۱ نفره پزشکي قانوني فرستاده شد و براي برطرف‌ شدن ابهامات، بازپرس رسيدگي کننده به پرونده در دادسراي جنايي تهران ،دستور تشکيل هيأت ۱۱ نفر متخصصان پزشکي قانوني را صادر کرد.
هيأت 11نفره پزشکي در دادسراي جنايي تهران حاضر شدند و در جلسه تحقيق از حميد صفت دفاعيات وي را شنيدند.
با تکميل تحقيقات، با توجه به نظريه کميسيون پزشکي و طبق ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامي مبني بر اينکه اگر کسي آگاهي داشته باشد که فرد بيمار است، با او درگير شود، گرچه عمل نوعاً کشنده نباشد، او مرتکب قتل عمد شده است، کيفرخواست رپر معروف به اتهام قتل عمد صادر شد و حميدصفت پاي ميز محاکمه ايستاد.

در جلسه رسيدگي به اين پرونده که در دونشست و در شعبه دهم دادگاه کيفري يک استان تهران به رياست قاضي متين راسخ و با حضور دو مستشار برگزار شد نماينده دادستان از طرف سه پسرقرباني که ساکن خارج از کشور هستند درخواست قصاص را مطرح کرد.

ماجراي قتل ناپدري حميد صفت رپر معروف
سپس سهيل يکي از فرزندان قرباني در جايگاه ويژه قرار گرفت و گفت بگيرد.
وي گفت :من از حميد به اتهام مباشرت در قتل پدرم و از مادرش به اتهام معاونت در قتل شکايت دارم.
قاضي گفت: مادر حميد از اين اتهام تبرئه شده است که سهيل گفت : پدرم 10 سال با حميد و مادرش زندگي مي کرد. حميد از بيماري پدرم مطلع بود و به همين خاطر براي او درخواست قصاص دارم.
قاضي گفت :يکي از برادرانت به نام توماس که در خارج از کشور است درخواستي را مطرح نکرده است .او احتمالاً به قوانين حقوقي ايران آگاهي ندارد.آيا حاضريد سهم ديه او را بدهيد که سهيل گفت :بله حاضرم ديه را بپردازم تا حميد قصاص شود.
سپس وکيل اولياي دم روبروي قضات ايستاد و به چند نکته اشاره کرد. وي گفت :گفت متهم در جلسات کميسيون پزشکي قانوني چند پزشک را همراه خود آورده بود که ما به اين موضوع اعتراض داريم .
متهم مدعي بود هوشنگ سه قرص انعقاد خون مصرف کرده .در صورتي که بيمارستان تاييد کرده است او دو قرص استفاده مي‌کرده .از طرفي حميد 17بار در پرونده اقرار کرده متهم را کتک زده و اين موضوع مي‌تواند موجب تسريع در علت خونريزي و علت تشديد بيماري متوفي باشد .
متهم شروع کننده دعوا بوده و بنا به بند پ ماده 290 متهم به قتل عمد است .او ورزشکار بوده و ضربات متعدد و سنگيني به سر قرباني زده و همين موضوع باعث مرگ وي شده است .
سپس متهم در جايگاه دفاع ايستاد و گفت: قبل از هر چيز طلب عفو و بخشش دارم .من خصوصا از سهيل که در دادگاه حاضر است عذرخواهي مي‌کنم.

سپس گفت :من اتهام قتل را قبول ندارم .گفته شده من با دست ضرباتي به هوشنگ زده ام .اما ضرباتي که به او وارد کردم ضربه اي کشنده نبود. من فقط او را هل دادم .وقتي مرا بازداشت کردند و به دادسرا بردند ، مادرم به آنجا احضار شد. چون نميخواستم مادرم به دادسرا بيايد به دروغ گفتم ضربه‌هايي به مقتول زدم اما ضربه ها سنگين نبود که منجر به مرگ شود.

درگيري حميد صفت و پدرش در تهران
قاضي متين راسخ پرسيد :قبول داري ضرباتي به صورت قرباني زدي؟
و از حميد صفت خواست تا صحنه درگيريرا بازسازي کند .
حميد صفت کنار يکي از دوستانش ايستاد و صحنه درگيري را بازسازي کرد.
وي گفت: در آن درگيري مادرم بين من و هوشنگ بود. من هوشنگ را هل دادم و مي خواستم جلوي حمله او را بگيرم .او به سمت آشپزخانه رفت و من فکر مي کردم قصد دارد چاقو بردارد .به همين خاطر مانع او شدم. من ليواني را برداشتم و به زمين کوبيدم تا هوشنگ را بترسانم اما گلداني را به ديوار پرت نکردم. باور کنيد ضربه اي به سر او نزدم.
قاضي گفت :عکسهاي پرونده و آثار ريختن گچ روي ديوار، نشان مي دهد گلداني را به ديوار کوبيده اي که حميد صفت سکوت کرد .
قاضي گفت: آيا از بيماري زمينه اي قرباني و مصرف داروي او مطلع بودي ؟
حميد صفت خواننده رپ گفت: مي دانستم به بيماري قند مبتلاست و حتي چند مرتبه از کيش براي او انسولين فرستاده بودم‌ .من شب قبل از فوت در خانه دايي ام بودم که مادرم با من تماس گرفت و گفت هوشنگ خونريزي کرده و در بيمارستان است.
قاضي گفت: مي دانستي مقتول عمل قلب انجام داده و داخل رگ هايش فنر دارد؟
که حميد صفت گفت: من از عمل قلب اطلاعي نداشتم.
قاضي متين راسخ پرسيد :چند سال با او زندگي کردي؟
حميد: 10 سال.
قاضي : وقتي پدر و مادرت از هم جدا شدند با چه کسي زندگي مي کردي؟
حميد: چند سال با پدرم زندگي مي‌کردم. سپس پيش مادرم رفتم .اما اين اواخر بيشتر در استوديو مي ماند م.
قاضي از مادر حميد صفت خواست روبه روي قضات قرار بگيرد و از او پرسيبد: هوشنگ چند سال قبل عمل قلب انجام داده بود؟
مهناز پاسخ داد: 6ماه قبل .
قاضي رو به متهم گفت چطور نمي‌دانستي ناپدري ات به تازگي عمل قلب انجام داده :
حميدصفت پاسخ داد : مادرم و هوشنگ بيشتر اوقات در آلمان زندگي مي کردند و من هم بيشتر وقتم را در استوديو بودم. به همين خاطر از عمل قلب او اطلاعي نداشتم.
قاضي به متهم گفت تحصيلات چقدر است و آيا در از بيماري هاي زمينه اطلاع داري؟
که حميد صفت گفت :ديپلم نقشه کشي ساختمان دارم و اطلاعات زيادي درباره بيماريهاي زمينه اي ندارم.
قاضي: ورزشکار هستيد ؟
حميد: سالها فوتبال و بدنسازي کار مي کردم اما بعد از اينکه بازداشت و با وثيقه آزاد شدم بوکس تمرين مي کردم.
سپس عزيز محمدي، وکيل متهم دفاع پرداخت و اظهار نظر کارشناسان کميسيون پزشکي قانوني را مرور کرد .
وي گفت : در کميسيون هاي اوليه اعلام شده بود عمل موکلم درصدي در مرگ قرباني موثر بوده است و به همين خاطر بنا به بند پ ماده ۲۹۰ براي حميد صفت اتهام قتل عمد گرفته شد. اما موکلم در هيچ کجاي پرونده اقرار نکرده با جسم سخت ضربه اي به قرباني زده است و مشخص نيست چطور ضربه وارد شده به قرباني منجر به مرگ او شده است .
وي ادامه داد: با توجه به شواهد موجود در پرونده ، عمل موکلم موجب تشديد در قتل بوده و اتهام شروع به قتل متوجه او نيست.
قاضي متين راسخ گفت :در کميسيون ۹ نفره پزشکي قانوني اعلام شده است رفتار متهم باعث تشديد و تسبيب در شده است .

واکنش وکيل حميد صفت به حکم قصاص اين خواننده
وقتي حميد صفت به عنوان آخرين دفاع در جايگاه ايستاد ،طلب بخشش کرد و گفت :هوشنگ جاي پدرم بود و من هرگز فکر نمي کردم مشاجره ميان ما باعث مرگ او شود . من از از اولياي دم طلب بخشش و از دادگاه طلب کمک دارم .
در پايان جلسه دستور بازداشت حميد صفت خواننده رپ صادر و وي به زندان منتقل شد .
قضات دادگاه پس از مشورت و با توجه به مدرک هاي موجود در پرونده حميدصفت را مستحق مرگ دانسته و وي را به قصاص محکوم کردند.

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره