نماد آخرین خبر

کلاهبرداری با وعده ی حواله ارز و خرید خودروی خارجی

منبع
شرق
بروزرسانی
کلاهبرداری با وعده ی حواله ارز و خرید خودروی خارجی

شرق/ کارآگاهان پليس تهران متهمان دو پرونده کلاهبرداري را که به طعمه‌هاي خود وعده حواله ارز يا خريد خودروي خارجي مي‌دادند، دستگير کردند. در اولين پرونده، زوجي شياد که با ترفند حواله ارز به کشور خارجي 10 ميليارد ريال کلاهبرداري کرده بودند، به دام افتادند.

شخصي به پليس فتا مراجعه و اظهار کرد: خانه‌اي را در يکي از کشورهاي خارجي خريداري کردم و قصد انتقال وجه به فروشنده را داشتم. در فضاي مجازي با زني که مدعي بود داراي صرافي معتبري است و مي‌تواند ارز را به کشورهاي خارجي حواله کند، آشنا شدم و قرار شد دو ميليارد ريال به حساب او واريز کنم تا اين مبلغ به ارز تبديل و به حساب مدنظر در کشور مقصد حواله شود، اما متأسفانه پس از واريز وجه ديگر پاسخي از سوي آن فرد دريافت نکردم.

کارشناسان پليس فتا بعد از دريافت اين شکايت، تحقيقات اوليه را آغار کردند و با اقدامات تخصصي مشخص شد اين زن با همکاري مردي با جعل عنوان يک صراف، سايت جعلي طراحي و به اين ترتيب از کاربر فضاي مجازي کلاهبرداري کرده است. هويت متهمان با تلاش مهندسان سايبري پليس فتا شناسايي و مشخص شد اين زن و مرد همسر هستند. اين دو با هماهنگي‌هاي قضائي در مخفيگاهشان در محدوده شمال تهران دستگير شدند و به همراه تجهيزات الکترونيکي به پليس فتا انتقال يافتند. متهمان در بازجويي‌هاي پليسي به پنج فقره کلاهبرداري به همين شيوه معترف شدند و سپس کارشناسان ارزش ريالي کلاهبرداري از اموال مال‌باختگان را 10 ميليارد ريال اعلام کردند.

سرهنگ داوود معظمي‌گودرزي، رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات تهران بزرگ، با تأييد اين خبر به شهروندان توصيه کرد: در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي تحت هيچ شرايطي به هويت‌ها، فروشگاه‌هاي مجازي نامعتبر و بدون نماد اعتماد الکترونيک، صرافي‌هاي آنلاين بدون مجوز و افراد ناشناس اعتماد نکنيد و نقل‌و‌انتقال‌هاي خود را ازطريق مراجع قانوني و داراي مجوز از بانک مرکزي انجام دهيد و هر‌گونه مورد مشکوک را از‌طريق سايت پليس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir با ما در ميان بگذاريد.

در همين حال، فردي که به بهانه داشتن نفوذ در ادارات دولتي و توانايي واردکردن خودروي خارجي دست به کلاهبرداري مي‌زد، دستگير شد.

اواخر بهمن سال گذشته يک فقره پرونده کلاهبرداري به شکايت زني جوان از شعبه چهار بازپرسي دادسراي ناحيه 8 تهران براي رسيدگي تخصصي به پايگاه چهارم پليس آگاهي ارجاع داده شد. محتويات پرونده حاکي از آن بود شخصي به نام فريد با شاکي آشنا و به بهانه ازدواج به او نزديک‌تر شده و خود را يکي از مسئولان در يکي از ارگان‌ها و فرد بسيار بانفوذي معرفي کرده است و گفته که مي‌تواند براي شاکي خودروي خارجي وارد کند. سپس به واسطه اين ترفند، با جلب اعتماد شاکي، اقدام به اخذ مبلغ 240 ميليون تومان از او کرده است. متهم در مدت شش ماه مرتب به شاکي وعده‌هاي پوچ مي‌داد و ادعا مي‌کرد خودروها در گمرک است.

درنهايت مشخص شد هيچ‌گونه خريد و وارد‌کردن خودرويي در کار نيست و شخص خواستگار فردي شياد است که با وعده‌هاي کذب و اغفال شاکي، اقدام به کلاهبرداري کرده است. با آغاز تحقيقات پليسي و اقدامات اطلاعاتي، هويت فريد شناسايي شد و با بررسي‌هاي بيشتر مشخص شد او به همين شيوه از چندين نفر ديگر نيز کلاهبرداري کرده است. با هماهنگي بازپرس پرونده، فريد در عملياتي پليسي در مخفيگاهش واقع در شمال شهر دستگير و در همان لحظه به کلاهبرداري از شاکي معترف شد. سرهنگ کارآگاه داوود فرد، جانشين پليس آگاهي پايتخت، با تأييد اين خبر گفت: تاکنون 12 مال‌باخته ديگر شناسايي شده‌اند و تحقيقات تکميلي همچنان ادامه دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar