برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

جزئیات شیوه جدید پذیرش کرونایی‌ها در بیمارستان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
جزئیات شیوه جدید پذیرش کرونایی‌ها در بیمارستان

ايسنا/ رئيس مرکز مديريت بيمارستاني و تعالي خدمات باليني وزارت بهداشت با اشاره به وضعيت تختهاي بيمارستاني کرونايي در خيز چهارم بيماري در کشور، گفت: طبق پروتکل جديدي که ابلاغ شده، بيماراني که در ابتداي بيماري قرار دارند و در مرحله اوليه هستند، به اورژانس بيمارستان يا در کلينيک‌هاي تنفسي آمده، در آنجا پزشک متخصص بيمار را ويزيت مي‌کند، دارو برايشان تجويز مي‌شود. بر اين اساس بيمار روزانه مراجعه کرده و داروهاي تزريقي‌شان را دريافت مي‌کنند و سپس به منزل بازمي‌گردند.

دکتر رضا گلپيرا درباره وضعيت تخت‌هاي بيمارستاني کرونا، گفت: در حال حاضر تعداد بيمارستان‌ها بسيار زياد است، اما هنوز به جايي نرسيده‌ايم که اعلام کنيم که ظرفيت تخت‌هاي کرونا در بيمارستان‌ها کاملا پُر شده و ما هنوز هم تخت عادي و هم تخت آي‌سي‌يو خالي هم در سطح کشور و هم در تهران داريم. در بسياري از شهرستان‌ها داريم به لبه تيغ نزديک مي‌شويم، اما هنوز اوضاع به آنجا نرسيده است.

وي تاکيد کرد: هنوز تخت‌هاي کرونايي کاملا پر نشده و در حال مديريت تخت‌ها هستيم. در عين حال در حال آماده کردن تخت‌هاي جديد عادي و آي‌سي‌يو هستيم.

چرا در پيک هاي قبلي مردم از نقاهتگاه استفاده نکردند؟
لزوم استفاده از هتل ها در شرايط فعلي؛ سازمان گردشگري کمک کند
وي درباره نياز به ايجاد نقاهتگاه يا بيمارستان‌هاي صحرايي براي بستري بيماران مبتلا به کرونا، گفت: در حال حاضر لزومي به ايجاد بيمارستان صحرايي نيست، اما در زمينه نقاهتگاه بايد توجه کرد که بسياري از دوستان اعتقادي به نقاهتگاه ندارند.

زيرا شايد نتوانستيم در کشورمان نقاهتگاهايي را فراهم کنيم که مانند نقاهتگاه‌هاي کشورهاي ديگر داراي امکانات مناسبي باشند. اين موضوع همياري چند سازماني نياز دارد. مردم بايد در نقاهتگاه احساس آرامش کنند. در ابتداي کرونا که نقاهتگاه‌هاي بسيار بزرگ ايجاد کرديم، شرايط به گونه‌اي بود که هيچ يک از افراد رغبت نکردند که در نقاهتگاه بمانند. نکته اينجاست که نقاهتگاه بايد ساختاري داشته باشد که براي پذيرش ماندگاري مردم مناسب باشد.

گلپيرا گفت: اگر واقعا سازمان گردشگري مي‌توانست کمک کند، هماهنگ مي‌کرد و از هتل‌ها استفاده مي‌کرديم، خوب بود، اما اين موضوع نياز به همکاري بين بخشي دارد. البته اين موضوع بايد در سطح ستاد مطرح شود، من به شخصه فکر مي‌کنم که اين اقدام مي‌تواند موثر باشد.

به هر حال وقتي مردم مي‌خواهند در جايي به نام نقاهتگاه استراحت کنند، امکاناتي مانند فضاي مناسب، حمام، سرويس بهداشتي مناسب و... داشته باشد. وقتي نقاهتگاهي ۱۰۰ تخت داشته باشد، اما چهار سرويس بهداشتي و يک حمام داشته باشد، مردم راحت نيستند و بايد اين موارد رعايت شود. اگر واقعا بشود چنين جايي را فراهم کرد که توانايي سرويس‌دهي مناسب به مردم را داشته باشد، از نظر من اکنون وقت خوبي براي ايجاد چنين جايي است.

پروتکل بيمارستاني جديد براي مبتلايان به کوويد-۱۹
چرا برخي کرونايي ها در بيمارستان بستري نمي شوند؟
وي درباره نحوه بستري بيماران مبتلا به کرونا در بيمارستان‌ها و ايجاد مراکز مراقبت حاد تنفسي براي بيماراني که بدحال نيستند اما نياز به دارو دارند، اظهار کرد: طبق پروتکل جديدي که ابلاغ شده، بيماراني که در ابتداي بيماري قرار دارند و در مرحله اوليه هستند و حال‌شان بد نيست، اما بيماري در آنها شکل گرفته است، به جاي اينکه او را روي تخت بيمارستان بستري نگه داريم و از اين جهت که بتوانيم تخت را به يک بيمار بسيار بدحال اختصاص دهيم، اين افراد را که در مراحل اوليه بيماري هستند، به اورژانس بيمارستان يا در کلينيک‌هاي تنفسي که اکنون در تمام بيمارستان‌هاي دولتي آن‌ها را راه‌اندازي کرديم، مي‌آوريم، در آنجا پزشک متخصص بيمار را ويزيت مي‌کند، دارو برايشان تجويز مي‌شود. بر اين اساس بيمار روزانه مراجعه کرده و داروهاي تزريقي‌شان را دريافت مي‌کنند و سپس به منزل بازمي‌گردند.

گلپيرا گفت: در عين حال در بيمارستان هم سيستمي آماده شده تا اگر احيانا حال بيمار بد شد، با بيمارستان تماس مي‌گيرد و اگر دچار مشکل شدند در همان بيمارستاني که پرونده دارند، بستري مي‌شوند. اگر حال‌شان رو به بهبود بود که بين سه تا پنج روز داروهايشان را دريافت کرده و بقيه دوران نقاهت‌شان را در منزل مي‌گذرانند. اين اقدام به ما کمک زيادي مي‌کند که بار اضافه‌اي را که اکنون به بيمارستان‌ها تحميل مي‌شود، کاهش دهيم.

در حال حاضر اگر به بسياري از بيمارستان‌هاي ما مراجعه کنيد، شاهديد که بيماران خوش‌حال هستند که علائمي در آن‌ها ظاهر شده و درگيري‌هاي بسيار جزئي دارند، در بيمارستان دارو مي‌گيرند و بعد به خانه رفته و تحت مراقبت‌ها و معاينات روزانه قرار مي‌گيرند. به طوري که هم با آنها تماس گرفته مي‌شود و هر روز صبحي که مراجعه مي‌کنند، دوباره معاينه مي‌شوند.

خطر رفت و آمد کرونا مثبتها و لزوم ايجاد نقاهتگاه با امکانات مناسب
وي درباره خطر رفت و آمد اين بيماران از خانه به بيمارستان و احتمال انتقال بيماري، گفت: اين موضوع درست است و اين خطر وجود دارد. به هر حال رفت و آمد اين بيماران خطراتي دارد، اما اکنون در اين وضعيت اين اقدام يکي از روش‌هايي است که تصميم‌گيري و ابلاغ شد. به هر حال اين خطر هم وجود دارد و به همين دليل اگر مي‌توانستيم در جايي مانند نقاهتگاه يا هتل مناسب اين بيماران را نگهداري کرده و تيم پزشکي را در آنجا مستقر مي‌کرديم تا بيماران طي اين چند روز در آنجا نگهداري شوند، بهتر، مفيدتر و موثرتر بود.

علامت خفيف داشتيد، در خانه بمانيد
گلپيرا در ادامه تاکيد کرد: مردم در اولين لحظه‌اي که علامت‌دار شدند، به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کرده و تعيين تکليف شوند که آيا بيماري‌شان شديد است يا خير. زيرا برخي مردم به اشتباه صبر مي‌کنند تا بيماري در آن‌ها سنگين شود و بعد مراجعه مي‌کنند، اما اگر در وضعيت عادي بودند و فقط يک ضعف مختصر و علائم سرماخوردگي مختصر دارند، در خانه بمانند؛ اما به محض اينکه احساس کردند حال‌شان دارد سنگين مي‌شود، تنفس‌شان راحت نيست، دردشان دارد زياد مي‌شود و سردرد شديد يا تنگي نفش پيدا کردند، سريع يا به مراکز ۱۶ ساعته يا به کلينيک‌هاي تنفسي بيمارستان مراجعه کنند.

وي گفت: بيماراني که تست‌شان مثبت شده و هيچ علامت سنگيني ندارند، نياز نيست به بيمارستان بيايند، بلکه در خانه بمانند، قرنطينه خانگي داشته باشند، مايعات زياد بخورند و استراحت کنند. متاسفانه برخي افراد وقتي مي‌بينند علامت کم دارند، به سطح شهر مي‌آيند و اين بدترين اتفاقي است که دارد مي‌افتد. مردم هر نوع علامتي داشتند، از خانه بيرون نيايند. اگر علامت‌دار شديد به هيچ وجه از خانه بيرون نرويد تا ديگران را آلوده نکنيد و اگر علائم تشديد شد به مراکز درماني مراجعه کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar