برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تزریق ۵۰ هزار دز واکسن کرونا در هر روز

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
تزریق ۵۰ هزار دز واکسن کرونا در هر روز

صدا و سيما/ سخنگوي سازمان غذا و دارو از تزريق روزانه ۵۰ هزار دز واکسن کرونا در کشور خبر داد.

کيانوش جهانپور در استوديوي گفتگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما آخرين آمار تزريق واکسن کرونا در کشورمان را بيش از ۶۴۰ هزار دز عنوان کرد و افزود: از اين جمع حدود ۱۴۰ هزار نفر هم هر دو دز واکسن را دريافت کرده و به صورت کامل واکسينه شده اند.
او ادامه داد: تا امروز حدود ۱ ميليون و ۹۹۵ هزار دز واکسن وارد کشور شده و در اختيار سازمان غذا و دارو قرار گرفته است که فردا هم حدود ۱۰۰ هزار دز به آن افزوده مي‌شود. 
جهانپور تصريح کرد: بخش اعظم دز‌هاي وارداتي در کشور تقسيم و بيش از ۶۴۰ هزار دز آن تزريق شده ايست و در حال حاضر روزانه به طور متوسط ۴۰ هزار و ۵۰ هزار نفر مورد تزريق قرار مي‌گيرند.
او گروه‌هاي اولويت دار در تزريق واکسن کرونا را کادر درمان، سالمندان، دارندگان بيماري‌هاي زمينه‌اي اعلام کرد و افزود: حدود ۷۵ درصد دارندگان بيماري‌هاي زمينه‌اي را سالمندان شامل مي‌شوند و در رأس آن‌ها ديابتي‌ها هستند. آن‌هايي هم که در سامانه سيب، پرونده دارند از طريق همان سامانه و ساير فراخوان‌هاي عمومي مي‌توانند از زمان و مکان تزريق مطلع شوند. وي افزود: خوش بين هستيم که در انتهاي بهار و آغاز تابستان فاز ۲ تزريق را پشت سر بگذاريم.
جهانپور گفت: اميدواريم با شروع تابستان تزريق افراد عادي در جامعه آغاز شود. انتهاي تابستان را با فاز ۳ تزريق‌ها و پايين را با فاز ۴ تزريقات پيش خواهيم برد و فاز ۴ تزريقات، فاز نهايي مي‌باشد و در اين فاز حدود ۷۰ درصد جمعيت تحت پوشش ايمني جمعي از طريق واکسينه شدن قرار مي‌گيرند.
 سخنگوي سازمان غذا و دارو، سامانه سيب را سامانه سلامت يکپارچه سلامت معرفي کرد و افزود: بيش از ۸۵ درصد جمعيت کشور بايد داراي پرونده الکترونيک سلامت در اين سامانه باشند و آن دسته از افرادي که داراي پرونده الکترونيک سلامت نباشند مي‌توانند در روستا‌ها به شبکه سلامت روستايي و در شهر‌ها به واحد‌هاي بهداشت خانه بهداشت مراجعه و از خدمات بهداشتي مورد نياز بهره گيري کنند.

همراهي دز يادآوري در کنار واکسن کوبايي
رئيس انستيتو پاستور ايران از همراهي دز بوستر يا يادآوري واکسن هاي کروناي مشترک ايران و کوبا خبر داد.
 عليرضا بيگلري در استوديو گفت و گوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود: دز يادآوري مي تواند از ماه اول تا ماه نهم پس از تزريق دو دز اول واکسن تزريق شود، دز يادآوري به گونه اي عمل مي کند که حتي افرادي را که پيشتر کرونا گرفته اند و بهبود يافته اند فقط با تزريق يک دز يادآوري، ايمن سازي مي کند.
 او ادامه داد: در حال حاضر بيش از 100 هزار دز واکسن کوبايي کرونا در کشورمان وجود دارد که حدود 50 هزار دز آن در فاز سه صرف خواهد شد که پس از دريافت پاسخ مثبت از اين فاز، تحقيقات توليد صنعتي و گسترده اين واکسن آغاز مي شود.

کيانوش جهانپور سخنگوي سازمان غذا و دارو در سوي ديگر استوديو با بيان اينکه ميزان دز مورد نياز کشورمان براي رسيدن به ايمني مطمئن حدود 120 ميليون دز است، افزود: تا اين لحظه و با پيشبرد مسيرهاي چهارگانه جهت تامين واکسن و عقد قرارداد با کواکس و ساير کشورهاي توليد کننده تاکنون ورود حدود 240 ميليون دز به کشورمان محتمل شده و حتي اگر 50 درصد ضريب منفي هم پيش بيايد ما به 120 ميليون دز واکسن مورد نياز کشورمان دست خواهيم يافت.

محمدحسين فلاح مهرآبادي معاون تحقيقات و فناوري موسسه رازي هم در ارتباط زنده تصويري با اين برنامه گفت و گو محور با اشاره به تزريق دز سوم واکسن توليدي موسسه رازي گفت: طبق تحقيقات انجام شده، ايمني کامل با تزريق دو دز
اوليه حاصل مي شود و دز سوم يا همان دز استنشاقي در حوزه فوقاني تنفسي سبب دفع ويروس مي شود و انتقال ويروس به حداقل خواهد رسيد.
او با اشاره به واکسن ابداعي موسسه رازي تصريح کرد: اين واکسن در مرحله تست هاي باليني قرار دارد و پس از موفقيت در مراحل تست، به توليد انبوه خواهد رسيد.
 
جهانپور سخنگوي سازمان غذا و دارو در استوديو با بيان اينکه سلامتي، حقوق مسلم هر فرد است ، افزود: واکسن به عنوان فرآورده اي که از ظرائف و پيچيدگي هاي بسياري برخوردار مي باشد، محصولي نيست که از بازار آزاد تهيه شود در اين مسير نبايد فريب افراد سودجو را خورد که واکسن را از طريق غير حرفه اي و غير استاندارد تهيه و در محل نامناسب نگهداري مي کنند؛ زيرا در بازار آزاد، زنجيره سرد رعايت نمي شود البته در اين راه حتما با متخلفان و سوداگران دارو برخورد خواهد شد.
 
بيگلري رئيس انستيتو پاستور ايران در سوي ديگر استوديو گفت: واکسن ها جلوي اپيدمي ويروس ها را نمي گيرند کساني که واکسن مي زنند فقط به نوع شديد بيماري مبتلا نمي شوند پس با تزريق واکسن باز هم بايد نکات بهداشتي را رعايت کرد حتي واکسن هاي توليدي بايد با هر جهش ويروس بازمهندسي شوند.
 
حامد حسيني مجري مطالعات باليني واکسن کووبرکت هم در ديگر ارتباط زنده تصويري با اين برنامه گفت: در حال آماده شدن براي اجراي فاز سوم تزريق واکسن کووبرکت بر روي 21 هزار نفر هستيم، دارويي که در فاز اول به 56 نفر داوطلب اول به سازمان غذا و دارو ارائه کرده ايم 91 درصد در محيط آزمايشگاهي قادر به خنثي سازي ويروس کرونا بوده است.
 
او ادامه داد: در حال حاضر، در فاز نيمه صنعتي، توانايي در اختيار گذاشتن بيش از يک ميليون دز در ماه را داريم و اميدواريم تا پايان فاز سوم و پايان خرداد ماه، اين ميزان را به 10 ميليون دز در ماه برسانيم.
 
جهانپور در استوديو ههم از برخورد با افرادي که اقدام به تزريق خارج از اولويت فاز يک کرده اند و حتي با کساني که در رده هاي بالاتر حکم ناظر را داشته اند، خبر داد و افزود: با متخلفان تزريق خارج از اولويت و دست اندرکاران و ناظران اين موضوع برخورد اداري لازم صورت گرفته است.
 
او ادامه داد:وزارت بهداشت واکسن کرونا را خريداري مي کند و بر اساس سند ملي و اولويت هاي برنامه ملي در سراسر کشور رايگان و عادلانه توزيع و تزريق خواهد کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره