برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مصوبات جدید ستاد کرونا؛ از حذف ممنوعیت تردد شبانه در شب های قدر تا لغو طرح ترافیک

منبع
مهر
بروزرسانی
مصوبات جدید ستاد کرونا؛ از حذف ممنوعیت تردد شبانه در شب های قدر تا لغو طرح ترافیک

مهر/ سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا، ضمن تشريح وضعيت بيماري کرونا در کشور، در خصوص وضعيت جديد رنگ بندي شهرها و همچنين برنامه واکسيناسيون و  ويروس جهش يافته در هند و همچنين  حذف محدوديت هاي شبانه صرفا در شب هاي قدر توضيحاتي ارائه داد.

دکتر عليرضا رئيسي در حاشيه جلسه ستاد ملي مقابله با کرونا، گفت: امروز مروري بر آخرين وضعيت بيماري در دنيا و ايران داشتيم. وضعيت روند بيماري در کشور همچنان مناسب نيست و روند صعودي است. اکنون ۱۸ استان کشور روند همچنان صعودي دارند و هفت استان هم روند به شدت صعودي را تجربه مي‌کنند.

۲۵ استان در وضع بسيار بد کرونا
وي با بيان اينکه ۲۵ استان اصلا در وضعيت خوبي نيستند افزود: هفت استاني که بيشترين روند  صعودي را دارند شامل استان‌هاي تهران، خراسان رضوي، خراسان شمالي، گلستان، لرستان و همدان است. البته ۱۸ استان ديگر هم روند صعودي دارد.

به گفته سخنگوي ستاد کرونا، در تعدادي از استان‌ها نسبتا به نظر مي‌رسد در حال نزديک شدن به قله هستيم. استان‌هايي مثل مازندران، خوزستان، قزوين، فارس، تاحدودي اردبيل، يزد و کردستان روند نسبتا ملايم‌تري طي مي‌کنند. در عين حال تعدادي از استان‌ها روند نزولي را آغاز کردند.

رعايت ۶۱ درصدي پروتکل‌ها در کشور
وي افزود:  وضعيت رعايت پروتکل‌ها در سطح کشور آنچنان که انتظار داريم افزايش نيافته است. الان دو هفته است که محدوديت‌هاي قرمز و نارنجي ايجاد شده و تعطيلي مشاغل همه گروه‌ها به جز گروه يک در شهرهاي قرمز و گروه يک و دو در شهرهاي نارنجي را داشتيم اما ميزان رعايت پروتکل‌ها به ۶۱ درصد در کشور رسيده که عدد مطلوبي نيست.

رئيسي ادامه داد: به ترتيب  سوپرمارکت، خواربار فروشي، نانوايي، رستوران، بانک و فروشگاه زنجيره‌اي بدترين رعايت پروتکل‌ها را دارند که از گروه مشاغل يک هستند و بايد بيشترين رعايت را داشته باشند.

وضعيت قرمز در ۳۰۱ شهر
رئيسي ادامه داد: از ۱۴ فروردين تا انتهاي فروردين نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۵۶ درصد رشد تردد در جاده‌ها داشتيم و اين در حالي است که اکنون ۳۰۱ شهر قرمز، ۹۵شهر نارنجي، ۴۵ شهر زرد و ۷ شهر آبي داريم. اين افزايش ترددها نوعي پروتکل شکني است.


به گفته وي، ميانگين تمکين مراکز خريد و مجتمع‌هاي تجاري از رعايت پروتکل‌ها و تعطيلي در شهرهاي قرمز و نارنجي ۸۷ درصد است. اين ميزان براي اصناف فعال در معابر ۸۰ درصد است.

سخنگوي ستاد ملي کرونا اين رو هم اعلام کرد که استان‌هاي زنجان، کرمان و خراسان جنوبي بيشترين رعايت پروتکل‌ها را داشتند.

وي همچنين گفت: در ارتباط با مناسب بودن تهويه در مراکز سربسته ۶۴ درصد رعايت را شاهد هستيم. ماسک زدن در اماکن عمومي به ۶۳ درصد رسيده است و رعايت فاصله گذاري حدود ۶۱ درصد گزارش مي‌شود و رعايت در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي ۸۱ درصد است که همه اين اعداد و ارقام نشان مي‌دهد اگر اين اعداد زير ۹۰ درصد باشد خيلي اثربخشي ندارد و بايد بهتر رعايت شود.

وي افزود: در حوزه نظارت در طي يک هفته گذشته ۹۸ هرار تذکر و اخطار و ۵۸۰۰ پلمب‌ صورت گرفته است.

هشدار درباره ويروس هندي کرونا

وي با تاکيد بر اهميت جدي گرفتن ويروس جهش يافته انگليسي در عين حال نسبت به جهش هندي ويروس کرونا هشدار داد و گفت: ويروس جهش يافته هندي به شدت مسري است که ميزان تلفات بالايي دارد و گفته مي‌شود حتي از ويروس‌هاي جهش يافته ديگر شديدتر است. استان‌هايي که در مرز شرقي کشور در همسايگي افغانستان و پاکستان قرار دارند بايد مراعات کنند و توصيه شد استانداران تمهيدات لازم را بينديشند.



 لغو طرح ترافيک در تهران از فردا

وي با اشاره به ادامه دار شدن تعطيلي‌ها در اين هفته، اظهار کرد: تا پايان هفته در شهرهاي قرمز و نارنجي همچنان تعطيلي ادامه خواهد يافت اما بر اساس ارزيابي‌هاي ما در طي دو هفته قبل چندان محدوديت‌ها رعايت نشد و اين علي رغم مديريت هوشمند محدوديت‌ها است‌.

رئيسي گفت : از فردا لغو طرح ترافيک در تهران آغاز مي‌شود زيرا يکي از مشکلات ما مترو و حمل و نقل عمومي است که مي‌تواند عامل انتقال بيماري شود.اين موضوع شايد تاحدودي به ما کمک کند. براي ادامه لغو طرح ترافيک هم متعاقبا تصميم گيري مي‌شود.

تکليف برگزاري مراسم شب‌هاي قدر و نماز عيد فطر

معاون بهداشت وزارت بهداشت، ادامه داد: در ارتباط با مراسمات شب‌هاي قدر و نماز عيد فطر مصوب شد تا اين مراسمات در شهرهاي زرد و آبي با رعايت پروتکل مراسم برگزار شود. در شهرهاي نارنجي و قرمز در فضاي باز بايد مراسم برگزار شود. طول مدت مجاز برنامه حداکثر ۲ ساعت است. به منظور تسهيل رفت و آمد شب‌هاي قدر طرح ممنوعيت تردد از ۹ شب تا ۳ صبح صرفا در شب‌هاي قدر برداشته خواهد شد.

وي در خاتمه گفت: اميدوارم پروتکل‌ها به دقت رعايت شود. اکنون بيمارستان‌ها حجم زيادي از بيماران را پذيرش مي‌کنند و ظرفيت تخت‌ها در حال افزايش است. گرچه بر اساس تمهيدات تخت‌هاي زيادي براي بيماران تخليه شده اما بايد هشدار داد و ورودي بيمارستان‌ها را با رعايت پروتکل‌ها کاهش دهيم. امروز هم قرار شد جلسه قرارگاه تشکيل شود تا براي نظارت بر پروتکل‌ها تصميمات جديد گرفته شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar