برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

خطر بروز کرونای جهش‌یافته ایرانی در بهار

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
خطر بروز کرونای جهش‌یافته ایرانی در بهار

باشگاه خبرنگاران/ سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: بهار فصل جهش ويروس‌هاست، ممکن است در آينده ويروس جهش‌يافته ايراني هم داشته باشيم لذا ممکن است در هر کشوري ويروس جهش پيدا کند و اگر اين جهش ويروس بر روي شاخک‌ها باشد قطعا خطرناک است، 

عليرضا رئيسي سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا امشب با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري به بررسي آخرين وضعيت کرونا در کشور پرداخت.

عليرضا رئيسي سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا با اشاره به اينکه قربانيان ناشي از ويروس کرونا حتي يک مورد هم زياد است گفت: روزانه عدد‌هاي ۳۰۰ الي ۴۰۰ فوتي را اعلام مي‌کنيم يادمان باشد که همه فوت شدگان پدر، مادر و عزيزان يک خانواده هستند که تک تک اين عزيزان غم بزرگي براي ما به ويژه مسئولين حوزه سلامت و همه مسئولين کشور محسوب مي‌شود.

او با اشاره به اينکه اگر تعداد فوتي‌ها را به عنوان يک شاخص در نظر بگيريم خروجي همه کار‌ها مشخص مي‌شود افزود: بر اساس بررسي‌هايي که در سطح کشور انجام داده ايم، به اين صورت است که هر وقت ميزان بار بيماري در بيمارستان‌ها ناشي از کوويد بالا مي‌رود خودبه‌خود درصد مرگ و مير نسبت به بستري بالا مي‌رود، بحث کشندگي بيماري و گروه هدفي که اين ويروس ايجاد مي‌کند و ديگري کيفيت مراقبت در بيمارستان‌ها را بايد در نظر بگيريم.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا ادامه داد: ويروس ووهان به اين صورت رفتار مي‌کرد که ابتدا ميزان بيماران بستري بالا مي‌رفت، در بيماران بستري شده در بيمارستان‌ها يک شاخص مهم وجود دارد، تعداد بيماران مثبت وقتي از يک درصدي بالاتر مي‌رود، بايد منتظر باشيم که به احتمال خيلي زياد ظرف يک هفته تا ۱۰ روز آينده تعداد بستري شدگان در بيمارستان بسيار بالا مي‌رود و پس از آن ۱۲ روز بعد آمار فوتي‌ها افزايش پيدا مي‌کند، معمولاً بين ۱۰ تا ۱۵ درصد بستري‌ها متاسفانه منجر به فوت مي‌شوند.

وي با اشاره به اينکه ويروس انگليسي بايد جدي گرفته شود گفت: موضوع ديگري که با آن مواجه هستيم ويروس جديد جهش يافته هندوستان است که به شدت ميزان تلفات بالاتري دارد، حتي از ديگر ويروس‌هاي انگليسي و آفريقايي شديدتر است.

رئيسي اظهار کرد: استان‌هايي که در مرز شرقي قرار دارند و در همسايگي پاکستان و افغانستان هستند بايد مراقبت بيشتري کنند و شيوه نامه‌ها را به شدت رعايت کنند و لذا توصيه‌هايي در اين خصوص به استانداران داده شده است.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا با تاکيد بر اينکه تعطيلي تا اين هفته نيز ادامه پيدا مي‌کند، گفت: طي دو هفته گذشته آن طور که بايد شيوه نامه‌ها رعايت نشد به همين دليل تا پايان هفته تعطيلي‌ها تمديد شده است، از روز يکشنبه پنجم ارديبهشت ۱۴۰۰ در تهران لغو طرح ترافيک را تا پايان هفته خواهيم داشت.

وي گفت: بر اساس مصوبات امروز ستاد ملي مقابله با کرونا مراسم شب‌هاي قدر و نماز عيد فطر در شهر‌هاي زرد و آبي با رعايت دستورالعمل‌ها برگزار مي‌شود و در شهر‌هاي قرمز و نارنجي اين مراسم‌ها بايد در فضاي باز برگزار شود و حداکثر مدت زمان آن دو ساعت است، منع تردد از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح در شب‌هاي قدر برداشته مي‌شود.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: بهار فصل جهش ويروس‌هاست، ممکن است در آينده ويروس جهش‌يافته ايراني هم داشته باشيم لذا ممکن است در هر کشوري ويروس جهش پيدا کند و اگر اين جهش ويروس بر روي شاخک‌ها باشد قطعا خطرناک است، ويروس را به انگليسي، آفريقايي و هندي نام گذاري مي‌کنيم بنابراين بايد بدانيم اين‌ها همان ويروس ووهان است که بر روي آن جهش صورت گرفته است.

رئيسي با اشاره به پيشنهادي براي واکسينه کردن تيم‌هاي ملي گفت: تيم‌هاي ملي در خارج از کشور بازي مي‌کنند و لذا تست‌هاي آن‌ها در اردو‌ها سختگيرانه انجام مي‌شود، در بازگشت نياز است که مجدداً تست از آن‌ها گرفته شوند، اگر اردوگاه دارند بهتر است در آنجا بمانند و خارج نشوند تا خيالمان راحت شود، به طوري که يک پيشنهاد هم داريم تا تيم‌هاي ملي که براي مسابقه به کشور‌هاي مختلف مي‌روند مورد واکسيناسيون قرار بگيرد، تيم پارالمپيک هم واکسن دريافت کردند.

وي با اشاره به اينکه مردم شنيدند که فلان ويروس ۷۰ درصد، ۹۰ درصد يا ۴۰ درصد اثر بخشي دارد گفت: اثربخشي واکسن در قبال گرفتن ويروس است يعني اينکه اگر ۱۰۰ نفر واکسن گرفته باشند و در معرض ويروس باشند ۷۰ نفر آن‌ها به ويروس مبتلا نمي‌شوند و ممکن است ۳۰ نفر ديگر ويروس به آن‌ها منتقل شود لذا به خاطر اينکه واکسن دريافت کرده اند ممکن است شدت بيماري در آن‌ها بروز پيدا نکند.

رئيسي با اشاره به اينکه ناقلين مي‌توانند ويروس را منتقل کنند بيان کرد: آن‌ها بايد حتماً از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاري اجتماعي را رعايت کنند، ما ويروس را وارد بدن کسي نمي‌کنيم، ويروس به صورت کشته شده يا پروتئين و يا قسمتي از ژنوم ويروس است به طوري که خود ويروس وارد بدن کسي نمي‌شود.

سخنگوي ستاد ملي مبارزه با کرونا افزود:کرونا از طريق واکسن وارد بدن نمي‌شود ممکن است فردي واکسن را تزريق کرده باشد، ولي سطح ايمني بالا نرفته باشد و لذا در اين مرحله ممکن است از کسي کرونا گرفته باشد به طوري که يک ماه طول مي‌کشد تا بعد از تزريق سطح ايمني بالا برود.

وي با اشاره به اينکه سازمان جهاني بهداشت تاکيد مي‌کند که بهترين واکسن اولين واکسني است که به دست مردم مي‌رسد گفت: اين ويروس فرصت نمي‌دهد و حق انتخاب نداريم، امروز در جلسه ستاد ملي رئيس جمهور تاکيد کردند که سامانه‌اي در خصوص واکسيناسيون راه اندازي شود و ما اين کار را از قبل انجام داده ايم و انشاالله در اين هفته روز چهارشنبه سعي مي‌کنيم سامانه را نهايي کنيم.


رئيسي ادامه داد: سامانه‌اي که طراحي کرده‌ايم به اين صورت است که مشخص مي‌شود که حداقل در کدام فاز اولويت واکسن قرار گرفته‌ايم، افرادي که حتي واکسن زده اند اگر عارضه‌اي دارند مي‌توانند در سامانه اعلام کند و نوبت بعدي واکسن مورد اطلاع رساني قرار مي‌گيرد.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا اظهار کرد: هر سامانه‌اي و هر لينکي که براي مردم ارسال مي‌شود قابل اعتماد نيست و بايد اجازه بدهيد که در اوايل هفته آينده سايت رسمي را اعلام کنيم سايت رسمي ما همان سايت وزارت بهداشت است، براي ثبت‌نام مراجعه حضوري به هيچ وجه نياز نيست، بيش از ۸۰ الي ۹۰ درصد اطلاعات به همراه کد ملي افراد در پرونده الکترونيک موجود است.

وي با اشاره به اينکه از صبح سه شنبه وارد فاز ۲ خواهيم شد افزود: اولويت‌هاي اين مرحله مشخص شده است لذا سالمندان به همراه کساني که بيماري زمينه‌اي دارند در اولويت هستند، در اين فاز افراد سالمند حدود هفت و دو دهم ميليون نفر هستند که بايد واکسينه شوند، افراد داراي بيماري زمينه‌اي تقريباً همين مقدار است.

رئيسي ادامه داد: فاز دو تقريباً فاز سنگيني از نظر حجم واکسيناسيون است، پيش‌بيني براي دريافت واکسن از خارج از کشور نمي‌توان کرد و لذا نمي‌توان بر روي آن حساب باز کرد.

سخنگوي ستاد ملي مبارزه با کرونا با اشاره به اينکه تعطيلي کامل کشور مستلزم حمايت است گفت: در خارج از کشور ماهي هزار دلار حمايت مي‌کنند، در کشور ما کسبه در اين مدت بيشترين همراهي را کردند، ولي بضاعت کشور را بايد در نظر بگيريم، کساني که موافق تعطيلي کامل هستند بايد بدانند که اين مسئله مستلزم اين است که بايد اصناف و مشاغل مورد حمايت و تامين قرار بگيرند و به همين دليل در محدوده شهر‌هاي قرمز شايد حدود ۶۰ الي ۷۰ درصد اصناف و مشاغل به فعاليت هايشان ادامه مي‌دهند لذا بايد نگاه حمايتي داشته باشيم و واقعيت‌ها را لحاظ کنيم.

وي اظهار کرد: در پي شيوع نوع هندي کرونا، شرط ورود مسافران از هندوستان و پاکستان به ايران مشخص شده است لذا کساني که اتباع هندي و پاکستاني هستند مي‌توانند از کشور خارج شوند لذا ممنوعيتي براي خروج وجود ندارد، اما اتباع ايراني که در کشور هندوستان و پاکستان هستند بايد بدانند که پرواز از طريق هوايي وجود ندارد، اما با هماهنگي که ميان وزارت خارجه ايران و ساير کشور‌ها وجود دارد بايد دو شرط اعمال شود.

وي افزود: ابتدا بايد تست کشور مبدا منفي باشد و پس از آن در داخل کشور هم بايد تست منفي باشد، اما با اين وجود ۱۴ روز با هزينه خودشان بايد قرنطينه باشند بنابراين کساني که مي‌خواهند وارد ايران به صورت محدود شوند بايد تست منفي هر دو طرف را داشته باشند و هزينه ۱۴ روز قرنطينه با خودشان است.

رئيسي با اشاره به اينکه ويروس‌هاي تنفسي هيچ حد و مرزي نمي‌شناسند افزود: نمي‌توان جلوي ويروس تنفسي را گرفت، دنيا به دنبال به تاخير انداختن ابتلا است، اين بزرگترين کاري است که بايد در پيش بگيريم، يک جهش معمولاً دو تا سه ماه طول مي‌کشد تا بخواهد جايگزين ديگري شود، شهريور ماه سال گذشته در انگليس ويروس انگليسي پيدا شد و سه ماه بعد ويروس در کل انگليس فراگير شد، بايد به گونه‌اي عمل کنيم که شيوع ويروس را به تاخير بيندازيم، تاخير ۳ يا ۴ ماهه خيلي به نفع ماست تا بتوانيم واکسيناسيون را به اندازه کافي انجام دهيم.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا با اشاره به اينکه ويروس جهش يافته بسيار خطرناک است عنوان کرد: اگر نمودار‌هايي که در سطح کشور وجود دارد را مرور کنيم، زماني بود که همه جاي کشور به مدت ۱۸ هفته در يک وضعيت باثبات به سر مي‌بردند، اما الان همه استان‌ها همزمان درگير بيماري هستند و توان حوزه سلامت حدي دارد.

رئيسي گفت: بيش از يکسال از ويروس گذشته است، چرخش ويروس در بدن انواع قوميت ها، ژنتيک‌ها و نژاد‌هاي مختلف مي‌تواند سبب ايجاد جهش‌هاي عجيب و غريب شود، ويروس جهش يافته هندي به نظر مي‌رسد ترکيبي از جهش يافته ويروس انگليسي و برزيلي باشد و به مراتب قدرت کشندگي بسيار بالايي دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar