برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

عضو ستاد کرونا: واکسن برای عموم وجود ندارد؛ پروتکل‌ها را رعایت کنید

منبع
ايلنا
بروزرسانی
عضو ستاد کرونا: واکسن برای عموم وجود ندارد؛ پروتکل‌ها را رعایت کنید

ايلنا/ رئيس دانشگاه علوم پزشکي ايران گفت: بايد رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي را به بالاي ۹۰ درصد برسانيم تا اگر جهش‌هاي ديگر هم به ما رسيد، بتوانيم از اين مهلکه با کمترين آسيب خارج شويم زيرا هنوز واکسن در حد مصرف عموم وجود ندارد و راهي جز رعايت پروتکل‌ها به شکل جدي و شديد هم نداريم.

«جليل کوهپايه زاده» رئيس دانشگاه علوم پزشکي ايران و عضو ستاد کروناي استان تهران با اشاره به وضعيت اپيدمي در تهران، بيان کرد: تهران جزو استان‌هايي است که کماکان شيب فزاينده‌اي در زمينه مراجعان دارد، ما با کمک راه اندازي کلينيک‌هاي سرپايي و همچنين فعال شدن بيشتر مراکز جامع سلامت، توانستيم مراجعات را به صورتي مديريت کنيم که تا حد امکان به بستري منجر نشود.

وي ادامه داد: البته الان با رکورد ۸۵۰۰ بستري در بيمارستان‌ها‌ي تهران مواجه هستيم و اين عدد رو به افزايش است، اما تا اين لحظه نيازي به بيمارستان صحرايي نيست، کما اينکه ما براي بهره‌ي بيشتر در بيمارستان‌ها، نيروي انساني، دستگاه اکسيژن ساز و ديگر امکانات را پيش‌بيني کرديم تا اگر مراجعات بيشتر شد، بتوانيم پاسخگوي بيماران باشيم.

کوهپايه زاده افزود: فعلا اوضاع در کنترل است، ولي مردم عزيز بايد خيلي خودشان مراقبت کنند، چون ويروس هندي در کشورهاي همسايه و هند و پاکستان به هر حال با واگير بالاتري قيام مي‌کند و جلو مي‌رود، بنابراين بايد خيلي مراقب باشيم چون اين مسير ادامه دارد.

وي در مورد تاثيرگذاري محدوديت‌هاي کرونايي، گفت: اين طور نمي‌شود که ما در ۱۵ روز مدارا کنيم و بعد همه چيز به حالت قبل برگردد، در رابطه با رعايت پروتکل‌ها هم الان از آن حد مطلوب که روي آن حساب کرديم فاصله داريم.

کوهپايه زاده افزود:  در استان تهران رعايت پروتکل‌ها بهتر شده بود، اما اکنون رعايت‌ها زير ۷۵ درصد است، در صورتي که بايد خودمان را به بالاي ۹۰ درصد برسانيم تا اگر جهش‌هاي ديگر هم به ما رسيد، بتوانيم از اين مهلکه با کمترين آسيب خارج شويم.

وي در مورد پيش‌بيني وضعيت اپيدمي، بيان کرد: وضعيت آينده‌ي کرونا به شکل دقيق قابل پيش‌بيني نيست، ولي اين موضوع قابل پيش‌بيني است که اگر رعايت پروتکل‌ها را به بالاي ۹۰ درصد برسانيم و واکسيناسيون را با تمهيداتي که پيش‌بيني شده براي گروه‌هاي پر خطر و در اولويت افزايش دهيم بر کاهش اپيدمي تاثير زيادي خواهد داشت.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي ايران گفت: فکر مي‌کنم تا اواسط همين هفته، تمام نيروهاي خط مقدم در بيمارستان‌ها و مراکز سلامت واکسن دريافت کنند و بعد افراد ديگر طبق پروتکل واکسن دريافت مي‌کنند که در آن صورت براي مقابله با ويروس آمادگي بيشتري پيدا مي‌کنيم.

وي ادامه داد: اما هنوز واکسن در حد مصرف عموم وجود ندارد و راهي جز رعايت پروتکل‌ها به شکل جدي و شديد هم نداريم، چون ويروس‌هاي جهش يافته هم در اثر گردش در هر کشوري مي‌تواند اتفاق بيفتد و حتي کسي که يک بار به ويروس مبتلا شده را دوباره درگير کند و اين موضوع کار را سخت‌تر مي‌کند، براي همين پيش‌بيني سخت است.

کوهپايه زاده افزود: واکسيناسيون در سطح ملي طبق پيش‌بيني‌ها تا اواسط هفته بايد در سيستم سلامت کامل شده باشد و بعد بيماران خاص، افراد بالاي ۸۰ سال که در معرض بيشتر هستند و بعد از آن جانبازان بالاي ۵۰ درصد در اولويت واکسن هستند.

وي ادامه داد: اگر مواردي از واکسيناسيون اين گروه هم بماند به خاطر معذوريت‌هايي است که وجود داشته، به طور مثال تنگناهايي که باعث شد تا نتوانيم همه‌ي جمعيت را به يکباره واکسينه کنيم.

او افزود: ممکن است از عوارض واکسن بدن درد و تب باشد که در اين صورت نيروها در زماني که بحران است و ما به آنها نياز داريم امکان دارد به اين دليل از محل کار غايب شوند، بنابراين با يک مديريت و دقت لازم مي‌بايست طوري واکسيناسيون انجام شود که هم کادر درمان واکسن دريافت کند و هم ارائه خدمات دچار مشکل نشود.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي ايران در پايان با اشاره به آخرين اخبار از واکسن‌هاي توليد داخل افزود: واکسن برکت فاز سوم را شروع کرده، از طرفي واکسن کووپارس را داريم که فاز يک آن به پايان رسيده و از هفته‌ي ديگر احتمالا مجوز فاز ۲ آن اخذ مي‌شود، همچنين واکسن پاستور هم در فاز اول انساني است و فکر مي‌کنم اولين واکسن‌هايي که بتواند به عنوان واکسن‌هاي ايراني به بازار بيايد اين سه واکسن باشد که اميدواريم هرچه زودتر اين اتفاق بيفتد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar