پشت پرده توطئه برای دبیر ریاضی در کلاس آنلاین
رکنا/ 2 دانش آموز پايه نهم در سبزوار آبروي معلم شان را در فضاي مجازي بردند.
عامل مزاحمت هاي سايبري در کلاس آنلاين، 2 دانش آموز پايه نهمي بودند که پليس فتا آنها را شناسايي کرد.
مرد جوان به مرکز فرماندهي پليس فتاي شهرستان سبزوار مراجعه کرد و بعد از طرح شکايت خود به اتاق کارشناس فضاي مجازي هدايت شد. مرد جوان که خود را معلم پايه نهم آموزش وپرورش معرفي کرد در اظهاراتش به افسر تحقيق پليس فتا گفت: معلم رياضي هستم.
يکي از دانش آموزانم که هويتش برايم ناآشناست از چندي پيش در جلسه آنلاين يکي از کلاس هايم حضور مي يابد و در فرايند تدريس اخلال ايجاد مي کند و ضمن هتاکي و فحاشي مطالب غير اخلاقي را به من نسبت مي دهد. چند مرتبه با او درگيري لفظي پيدا کرده ام اما او با فحاشي در مقابل ديگر دانش آموزان آبرويم را برده و بعد هم کلاس را ترک کرده است.
با طرح شکايت اين مرد جوان تحقيقات پرونده براي روشن شدن زواياي پنهان اين ماجرا در دستور کار اداره فضاي مجازي فرماندهي پليس فتاي شهرستان سبزوار قرار گرفت.
تحقيقات اين پرونده از سوي مأموران آغاز شده بود که کارشناسان پليس سرانجام موفق به ردزني شماره اي شدند که فرد هتاک با هويت يکي از دانش آموزان وارد کلاس شده و اقدام به عمل مجرمانه کرده بود.
شناسايي دانش آموز هتاک در تهران
نقطه ردگيري شده از اين خط يکي از مناطق شهر تهران را نشان مي داد که مالک سيم کارت نيز مردي ميان سال بود. موضوع بلافاصله با دادسرا مطرح و با نيابت قضايي صادره مأموران رسيدگي کننده به اين پرونده به تهران رفتند.
مالک سيم کارتي که با آن براي شاکي پرونده ايجاد مزاحمت شده بود به مرکز پليس فتاي تهران احضار شد. اين فرد پس از اطلاع از شرح کامل پرونده درباره موضوع رخ داده اظهار بي اطلاعي کرد اما در ادامه تحقيقات و بررسي تلفن همراه اين مرد مشخص شد فرزند نوجوان او دانش آموز پايه نهم است و به وسيله گوشي تلفن همراهش در کلاس هاي آنلاين شرکت مي کند.
با به دست آمدن اين سرنخ فرضيه نقش داشتن اين پسر 15 ساله مطرح و او به پليس فتا احضار شد.
وارد کلاس آنلاين دوست مجازي ام شدم
پسر نوجوان ابتدا حقيقت ماجرا را انکار مي کرد اما بعد از رويارويي با مستندات پرونده به ناچار لب به بيان حقيقت گشود و راز اقدام مجرمانه خود را برملا کرد. اين نوجوان 15 ساله ضمن ابراز پشيماني از اقدام مجرمانه خود گفت: در بستر يکي از بازي هاي آنلاين با پسري هم سن وسال خودم که اهل و ساکن سبزوار است آشنا شدم. او مدام در مورد يکي از معلمانش صحبت مي کرد و مي گفت سخت گير است و او و هم کلاسي هايش را اذيت مي کند. او از من خواست تا به عنوان دانش آموز و با هويت جعلي وارد کلاسشان شوم و به معلمشان هتاکي و مطالب غير اخلاقي را عليه او منتشر کنم.
با برملا شدن اين ماجرا مأموران بلافاصله بعد از شناسايي دانش آموز پايه نهم سبزواري، او را به مرکز فرماندهي پليس اين شهرستان احضار کردند. اين پسر نوجوان که ديد حقيقت اقدام مجرمانه او و دوست مجازي اش براي قانون برملا شده است به ناچار لب به اعتراف گشود و ضمن اظهار پشيماني از معلم رياضي خود درخواست بخشش کرد.
همه اقدامات در فضاي مجازي ثبت مي شود
رئيس پليس فتا درباره ديگر ابعاد اين پرونده گفت: 2 متهم شناسايي شده که از اقدام مجرمانه خود سخت پشيمان بودند و از شاکي طلب بخشش داشتند پس از تکميل تحقيقات براي سير مراحل قانوني به دادسرا معرفي شدند.
سرهنگ جوان جهانشيري افزود: بيشتر در اين گونه پرونده ها افراد خاطي با اين خيال که هويتشان در فضاي مجازي مخفي مي ماند و هيچ ردي از آن ها باقي نخواهد ماند مرتکب چنين رفتار مجرمانه اي مي شوند. که البته تأکيد مي کنم در صورت احراز جرم و طرح شکايت افراد از متخلفان مجازي، نه تنها ردزني متهمان براي قانون کار ساده اي است بلکه اگر افراد با هويت جعلي هم در فضاي سايبري فعاليت داشته باشند هويت اصلي آن ها به راحتي شناسايي مي شود.
اين مقام ارشد پليس فتاي استان ادامه داد: از کاربران فضاي مجازي درخواست مي کنم از انتشار مطالب کذب و غير واقعي درباره اشخاص حقيقي و حقوقي در بستر فضاي مجازي خودداري کنند زيرا در صورت شکايت فرد، قانون بدون هيچ مماشاتي با آن ها برخورد قاطع خواهد کرد.
سرهنگ جهانشيري در پايان از والدين خواست با توجه به برگزاري کلاس هاي آموزشي به صورت برخط با نظارت صحيح بر اعمال فرزندان خود در فضاي مجازي آداب حضور در کلاس هاي آنلاين را به آن ها بياموزند تا کرامت معلم و جايگاه دانش آموزي حفظ شود.آخرين قيمت هاي بازار ايران را اينجا کليک کنيد.