logo

احتمال تشرف ۱۵ درصد سهمیه کشورها به حج ۱۴۰۰

منبع
فارس
بروزرسانی
احتمال تشرف ۱۵ درصد سهمیه کشورها به حج ۱۴۰۰

فارس/ کم‌تر از ۲ ماه تا آغاز عمليات حج تمتع امسال باقي مانده و هنوز سعودي‌ها به طور رسمي نحوه پذيرش زائران خارجي را اعلام نکرده‌اند اما به نظر مي‌رسد مسؤولان حج عربستان در حال بررسي کاهش سهميه کشورها به ۱۵ تا ۲۰ درصد هستند.

حدود يک ماه و نيم ديگر ماه ذي الحجه است و اعمال حج تمتع نيز از هشتم ذي‌الحجه آغاز مي‌شود.

امسال متوليان خانه خدا اعلام کردند که برخلاف سال گذشته که هيچ زائر خارجي نپذيرفتند و فقط براي حدود ۱۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان حج تمتع برگزار شد، قصد دارند که اين مراسم را براي زوار خارجي نيز با اعمال محدوديت‌هايي برگزار کنند.

روز گذشته؛ تشرف زائران به مسجدالحرام
البته با وجود اينکه زمان زيادي تا برپايي حج تمتع ۱۴۰۰ باقي نمانده، هنوز سعودي‌ها به طور روشن درباره وضعيت حج امسال اطلاع‌رساني نکرده‌اند و حتي تفاهم‌نامه حج با هيچ کشوري امضا نشده است تا مسؤولان حج کشورهاي اسلامي بتوانند با توجه به سهميه خود، زائران را براي حضور در مناسک حج تمتع آماده کنند.

يک منبع آگاه با اشاره به برخي شروط سعودي‌ها براي پذيرش زائر خارجي، از احتمال حضور ۱۵ درصد سهميه کشورها در حج امسال خبر داد و گفت: با توجه به وضعيت کرونا در عربستان با وجود واکسينه شدن تعداد زيادي از مردم، کنترل بيماري در صورت پذيرش زائر خارجي سخت خواهد بود و امکانات پزشکي در عربستان شايد چندان براي درمان مناسب نباشد.

بر همين اساس، متوليان مسجدالحرام در نظر دارند که زائران خارجي حج تمتع از بين کشورهايي باشد که کمتر با کرونا درگير هستند و حتي سهميه ۱۵ تا ۲۰ درصدي را اعمال کنند. البته هنوز اين تصميم قطعي نشده است و بررسي‌ها براي نحوه پذيرش زائران خارجي ادامه دارد و ممکن است تا ۲۵ شوال (۱۶ خرداد) به طول انجامد.

البته مسؤولان کشورمان پس از تعطيلي حج سال گذشته براي زائران خارجي، با وجود آمادگي به منظور اعزام زائران با رعايت نکات بهداشتي، براي تشرف زائران به حج ۱۴۰۰ برنامه‌ريزي را ادامه دادند و‌ جلساتي را برگزار کردند؛ چرا که اغلب اين زوار بيش از ۱۴ سال در انتظار سفر معنوي حج بودند و رسيدن اولويت بودند.

با اين‌ وجود امسال هم با توجه به اينکه عربستان هنوز براي حج تمتع تعيين تکليف نکرده است، اعمال محدوديت‌هاي خاص دور از انتظار نيست. البته به طور حتم يکي از شروط عربستان، تزريق واکسن کرونا و‌ قرنطينه زوار است، به طوري که حتي اکنون هم فقط افرادي که‌ واکسينه شدند امکان تشرف به مسجدالنبي و ‌مسجدالحرام را دارند.

علاوه بر اين در هفته‌هاي گذشته وزارت داخلي عربستان هم درباره سفر به کشورهاي درگير با کرونا هشدار داده بود و حتي سفر خارجي به برخي کشورها را ممنوع کرد. بر همين اساس، به نظر مي‌رسد اعمال محدوديت‌ها و حتي پذيرش زائر هم در حج امسال محدوديت‌هايي را خواهد داشت و ممکن است عربستان براي جلوگيري از حواشي و حتي اعتراض کشورهاي اسلامي، از برخي کشورها به صورت محدود زائر پذيرش کند.

در صورتي که عربستان بر اساس شرايط، ۱۵ درصد از سهميه کشورهاي اسلامي را به حج فراخوانَد، با توجه به اينکه کشورهاي اندونزي (۲۲۱ هزار نفر)، پاکستان (۱۸۰ هزار نفر)، هند (۱۴۰ هزار نفر)، بنگلادش (۱۳۷ هزار نفر)، مصر (۱۲۰ هزار نفر) و ايران (۸۷.۵ هزار نفر) به ترتيب با توجه به جمعيت، بيشترين سهميه را در حج دارند، به طور حتم تعداد زائران حج هم که هر ساله بيش از ۲ ميليون نفر است، به حدود ۳۰۰ هزار نفر تقليل خواهد يافت که البته با توجه به اهميت سلامت زائران و لزوم حفظ فاصله اجتماعي در اماکن مقدس و حتي هتل‌ها اين امر دور از انتظار نيست.

البته سال گذشته نيز زمزمه‌هايي مبني بر اعمال محدوديت و پذيرش ۲۰ درصدي سهميه کشورها مطرح شده بود که در نهايت عربستان از هيچ کشوري زائر خارجي پذيرش نکرد.

به گزارش فارس، سهميه ايران در حج سال گذشته ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر بود که در صورت اعمال کاهش اين سهميه به ۱۵ درصد، حدود ۱۳ هزار نفر از زائران به حج تمتع امسال مشرف خواهند شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره