برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سرماخوردگی از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
سرماخوردگی از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند

ايرنا/ نتيجه يک مطالعه جديد نشان مي‌دهد سرماخوردگي موجب شروع به کار سيستم ايمني بدن شده و از آن در برابر عفونت ويروس کرونا محافظت مي‌کند.

به نقل از روزنامه ديلي ميل، محققان دانشگاه ييل در آمريکا در اين مطالعه متوجه شدند ويروسي که به طور مکرر باعث سرماخوردگي مي شود يک واکنش ايمني ايجاد مي کند که ممکن است از گسترش ويروس کرونا در بيمار جلوگيري کند.

نتايج اين مطالعه نشان داد که ويروس هاي سرماخوردگي ممکن است يک نقطه شروع براي درمان بالقوه کوويد ۱۹ باشد و بينش جديدي در مورد نحوه تعامل ويروس ها ارايه دهد. به هر حال محققان هشدار دادند که زمان بندي مهم است و چنين درماني بايد بلافاصله پس از آلوده شدن بيمار انجام شود.

زمستان گذشته در آمريکا فصلي که به طور معمول اوج فصل ابتلا به آنفلوآنزا است - موارد ابتلا به اين بيماري نسبتاً کمي مشاهده شد. متخصصان بهداشت عمومي خاطرنشان کردند که استفاده از ماسک، افزايش شست و شوي دست و ساير اقدامات استفاده شده براي مقابله با ويروس کرونا، باعث شد که از ابتلا به ساير بيماري هاي تنفسي محافظت شود.

آمريکا در فاصله زماني ميان سال هاي۲۰۲۰ - ۲۰۱۹ يک فصل ابتلا به آنفلوآنزا متوسط ‌و در فاصله زماني ميان سال هاي۲۰۲۱ - ۲۰۲۰ يک فصل آنفلوآنزاي بسيار خفيف را داشت. موارد سرماخوردگي نيز در اين کشور کاهش يافته بود.

اين مطالعه جديد که اين هفته در مجله Experimental Medicine منتشر شد - نشان مي دهد سرماخوردگي ممکن است در واقع فوايدي داشته باشد يعني از انسان در برابر آلودگي به ويروس کرونا محافظت کند.

محققان در اين مطالعه «راينوويروس ها» (ويروس هاي سرماخوردگي)، گروهي از ويروس هاي تنفسي که بيشترين علت سرماخوردگي هستند، را مورد بررسي قرار دادند. راينوويروس ها توسط ويروس هاي ديگري از جمله برخي از کرونا ويروس هاي غيرپاندمي ايجاد مي شود.

علايم شايع سرماخوردگي شامل گلو درد، عطسه، سرفه و سردرد است. علايم به طور معمول خفيف هستند و درمان هاي زيادي براي اين ويروس وجود ندارد - به اين معني که افراد براي غلبه بر سرماخوردگي خود به سيستم ايمني بدن خود اعتماد مي کنند.

محققان دانشگاه ييل پيش از اين متوجه شده بودند که چنين واکنش ايمني ناشي از سرماخوردگي مي تواند از افراد در برابر ابتلا به آنفلوآنزا محافظت کند بنابراين آنها مي خواستند دريابند که آيا محافظت مشابه اي در برابر کوويد نيز ايجاد مي کند يا خير.

آنها در اين مطالعه از بافت مسير هوايي انسان که در محيط آزمايشگاه پرورش يافته بود، استفاده کردند. آنها اين بافت مصنوعي را با ويروس راينوويروس (ويروس سرماخوردگي) و سپس با ويروس کرونا آلوده کردند.

اين بافت مسير هوايي پس از قرار گرفتن در معرض راينوويروس (ويروس سرماخوردگي)، سلول هاي سيستم ايمني بدن را فعال و گسترش ويروس کرونا را به طور کامل متوقف کرد. ممکن است اين واکنش سيستم ايمني براي درمان هاي کوويد نيز موثر باشد اما تنها درصورتي که در زمان مناسب انجام شود.

محققان همچنين در اين مطالعه نحوه رفتار ويروس کرونا را در اوايل عفونت بررسي کردند و متوجه شدند که ويروس کرونا قبل از اينکه سيستم ايمني بدن متوجه وجود آن شود، مي تواند به سرعت گسترش يابد.

نتايج اين مطالعه نشان داد که واکنش ايمني ويروس سرماخوردگي در نقطه اوليه عفونت موثرتر است. بنابراين هرگونه درمان مبتني بر اين واکنش بايد بلافاصله پس از آلوده شدن بيمار، به وي ارائه شود. البته انجام اين کار دشوار است زيرا شناسايي بيماران در اوايل ابتلا به کوويد سخت است و بيماران معمولا در چند روز اول بيماري علايمي ندارند. همچنين درصورتي که چنين درماني بسيار دير ارايه شود، مي تواند خطرناک باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره