برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کاهش 8 درصدی ذخایر خونی تهران در ایام کرونا

منبع
برنا
بروزرسانی
کاهش 8 درصدی ذخایر خونی تهران در ایام کرونا

برنا/ مدير کل انتقال خون استان تهران گفت: حدود 8 درصد کاهش مراجعه و خون گيري در استان تهران را شاهد بوديم و همين ميزان باعث شد ذخاير خوني ما نيز تا حدودي کاهش داشته باشد و نتوانيم درخواست هاي بيمارستان ها را به طور کامل تأمين کنيم.
 
به گزارش برنا؛ محمد رضا مهدي زاده، مدير کل انتقال خون استان تهران با اشاره به آخرين وضعيت اهداي خون به خبرنگار برنا گفت: طي يک سال و نيمي که گذشت، کرونا همه ابعاد زندگي ما و دنيا را تحت تأثير قرار داد.

او افزود: کرونا بر عملکرد سازمان انتقال خون نيز تأثيرگذار بوده چرا که افراد مجبور بودند زمان زيادي را در قرنطينه بمانند و از خانه خارج نشوند، ما نيز براي ذخيره خون نياز به حضور مردم داريم و از همان ابتداي شيوع بيماري دستور العمل هاي سختگيرانه اي مرتبط با بيماري را تدوين کرديم وپرسنل را آموزش داديم.

شيوع کرونا موجب کاهش دخاير خوني شد

مهدوي زاده بيان کرد: دستورالعمل ها را به روز کرديم و پايگاه هاي اهداي خون را آماده کرديم تا مشکلي در اين خصوص براي اهدا کنندگان ايجاد نشود و شرايطي را فراهم کرديم که مردم راحت بيايند و خون بدهند وسعي کرديم مراکز انتقال خون براي مردم جايي باشد که بعد منزلشان بتوانند آن جا تردد داشته باشند.

تأمين 100 درصد خون بيماران تالاسمي و هموفيلي

او با بيان اينکه در اين مدت نيز در استان تهران 8 درصد کاهش مراجعه و خون گيري را شاهد بوديم و همين ميزان باعث شد ذخاير خوني ما نيز تا حدودي کاهش داشته باشد و نتوانيم درخواست هاي بيمارستان ها را به طور کامل تأمين کنيم، افزود: صددرصد خون مورد نياز بيماران خاص مثل، تالاسمي و هموفيلي را تأمين مي کنيم و دراختيارشان قرار مي گيرد.

مهدي زاده با بيان اينکه از آن جايي که يک بيمار تالاسمي بايد مداوم خون تزريق کند، خوني که در اختيار بيماران تالاسمي قرار مي گيرد به صورت فيلتر تحويل آن ها داده مي شود تا دچار عوارض کمتري شوند، گفت: اين امر، اتفاق بزرگي بود که در ايام کرونا در استان تهران براي بيماران تالاسمي انجام گرفت.

او ادامه داد: هيچ مشکلي براي تأمين خون مراکز درماني نداريم.

هيچ بيماري با کمبود خون مواجه نيست

مدير کل انتقال خون استان تهران گفت: هيچ گزارشي مبني بر اينکه خون به بيماري  نرسيده باشد يا دير رسيده باشد، نداريم و در اين خصوص هيچ مشکلي وجود ندارد.

او با بيان اينکه افرادي که به مراکز اهداي خون مراجعه مي کنند بايد سالم باشند، اظهار کرد: از مراجعه کنندگان براي اهداي خون در ابتدا سوالاتي پرسيده مي شود و اگر نشانه هاي کوچکي از سرما خوردگي نيز داشته باشند نيز تا يک ماه از خون گيري معاف هستند.

امکان اهداي خون بهبوديافتگان بيماري کرونا يک ماه پس از بهبودي

مهدي زاده گفت: ما از مراجعه کنندگان اهدا کننده تست کرونا نمي گيريم چرا که نه تنها در ايران بلکه در هيچ جاي دنيا جر دستورالعمل ها نيست. تست هاي کرونا نيز داراي درصدي خطا هستند و ممکن است جواب کاذبي اعلام کنند.


مدير کل انتقال خون استان تهران درباره اهداي خون بهبوديافتگان کرونا گفت: افرادي که بهبود يافته هستند مي توانند يک ماه پس از بهبودي کامل پلاسماي خون خود را اهدا کنند.

او با بيان اينکه ما بعد از دريافت پلاسماي افراد بهبود يافته ميزان آنتي بادي آن را ارزيابي مي کنيم، گفت: مي توانيم درصورت بالا بودن کيت آنتي بادي پلاسما، آن را براي بيماران کرونايي ذخيره و اهدا کنيم.

اهداي پلاسما دو درصد از بهبوديافتگان کرونا

مهدي زاده افزود: حدود دو درصد از بيماران کرونايي بهبود يافته پلاسماي خون خود را اهدا کردند.

مدير کل انتقال خون استان تهران با بيان اينکه از ابتداي امسال براي تشويق  بانوان به اهداي خون، فراخوان ها، تشويق ها و اطلاع رساني هايي انجام شده است، ادامه داد: خوشبختانه از ابتداي امسال نيز ميزان اهداي خون بانوان افزايش داشته است.

مهدي زاده افزود: مراجعه بانوان براي اهداي خون در سال گذشته چيزي حدود 4 و نيم درصد بود که در روز هاي اخير اين ميزان به 7 درصد رسيده است و اميدواريم اين موضوع تداوم داشته باشد.

خون و فرآورده هايي خوني به هيچ کشوري صادر نمي شود

او با بيان اينکه خون هاي اهدا شده نه از ايران به کشور ديگري و نه از کشور ديگري به ايران صادر نمي شود، ادامه داد: خون و فرآورده هاي خوني مورد نياز بيمارستان ها و مراکز درماني کل کشور از داخل کشور تأمين مي شود.

مدير کل انتقال خون استان تهران گفت: ما يک شرايط خون رساني داخل کشوري داريم  استان هايي که مازاد بر نياز خون و فرآورده هاي خوني داشته باشند به استان هاي نيازمند ارسال مي کنند، اما خون از کشور ما به جايي صادر نمي شود.

مهدي زاده با اشاره به پالايش پلاسماي خون گفت: پلاسما هايي که مازاد بر نيازمصرف مراکز درماني است طبق پرسه ي خاصي آماده مي کنيم و به شرکت هاي پالايش کننده خارجي ارسال مي شود و فرآورده هاي آن به داخل کشور برمي گردد تا به بيماران هموفيلي که نيازمند برخي از فاکتور ها هستند، برسند.

مدير کل انتقال خون استان تهران در پايان گفت: امکانات توليد فرآورده هاي پلاسمايي در ايران نداريم چرا که امکانات آن در اختيار چند کشورخارجي است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره