برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

وقتی حج برای سعودی‌ها هم لاکچری می‌شود

منبع
فارس
بروزرسانی
وقتی حج برای سعودی‌ها هم لاکچری می‌شود

فارس/ با توجه به شيوع کرونا امسال حدود 60 هزار ساکن عربستان به حج تمتع مشرف مي‌شوند که عربستان با توجه به کاهش تعداد زوار و لزوم رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي، هزينه حج تمتع را افزايش داده و در سه گروه قيمتي پيش‌بيني کرده است.

امسال قبل از اعلام سعودي‌ها درباره وضعيت حج تمتع ۱۴۴۲، گمانه‌زني‌هايي درباره حضور حداقلي زائران کشورهاي اسلامي با رعايت نکات بهداشتي در سرزمين وحي مطرح شد و پس از آن مسؤولان حج و زيارت کشورمان به افزايش هزينه‌هاي سفر به حج تمتع اشاره کردند؛ به طوري که عليرضا رشيديان، رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به افزايش قيمت سوخت و ماليات بر ارزش افزوده در کشور عربستان، گفت که اين امر در روند دريافت خدمات تاثيرگذار است و با توجه به لزوم رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي، کاهش تعداد نفرات در اتوبوس‌هاي شهري و اسکان در اتاق‌هاي هتل‌ها افزايش هزينه‌ها دور از انتظار نيست.

بيش از ۷۴ هزار زائر خانه خدا هزينه حج را به صورت کامل پرداختند
اين امر در حالي بود که سازمان حج و زيارت، سال گذشته پس از لغو حج تمتع براي زوار خارجي، به تثبيت نرخ ارز عمليات حج تمتع براي زواري که هزينه حج را به طور کامل بپردازند، اشاره کرد و بيش از ۷۴ هزار نفر از مشمولان تشرف به خانه خدا اين مبلغ را واريز کردند تا ديگر در زمان اعزام هزينه بيشتري پرداخت نکنند.
با اين وجود، امسال هم حج تمتع از سوي عربستان براي زائران کشورهاي خارجي ممنوع شد و با توجه به نبود روابط سياسي با عربستان، هيچ زائر ايراني در مناسک حج سال جاري حضور نخواهد داشت. حتي پيگيري‌هاي ايران براي اختصاص سهميه ويژه به ايران نيز بي‌نتيجه ماند.

حضور ۶۰ هزار زائر ساکن عربستان در حج امسال و افزايش هزينه حج تمتع از سوي سعودي‌ها
بر اساس اعلام سعودي‌ها، امسال ۶۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان که واکسينه شده باشند، به حج تمتع مشرف مي‌شوند. به گفته يک منبع آگاه، با توجه به اينکه سعودي‌ها در دو سال اخير از پذيرش زائران خارجي در ايام حج تمتع امتناع کرده‌اند، براي جبران هزينه‌هاي ناشي از نبود زوار خارجي، حج تمتع را براي زائران درجه‌بندي کردند و هزينه‌هاي حج را نسبت به سال‌هاي گذشته بالا بردند.

حج تمتع ۱۴۴۲ در سه گروه قيمتي از ۸۵ تا ۱۱۶ ميليون تومان
بر همين اساس، سه گروه قيمتي از سوي عربستان براي عمليات حج تمتع پيش‌بيني شده است که گروه اول با عنوان «برج ويژه ميهمانان» است و بيش‌ترين هزينه را به خود اختصاص داده است؛ به طوري که در اين گروه قيمتي، افراد در برج‌هاي منا اسکان داده مي‌شوند و به صورت ويژه به زيارت خانه خدا خواهند پرداخت. هزينه در نظر گرفته شده براي اين گروه، ۱۶ هزار و ۵۶۰ ريال سعودي است که با احتساب ريال سعودي با قيمت حدود ۷ هزار تومان به صورت آزاد، هزينه اين گروه حدود ۱۱۶ ميليون تومان خواهد بود.
گروه دوم قيمتي با عنوان «چادر ويژه ميهمان» پيش‌بيني شده که هزينه اين گروه نيز ۱۴ هزار و ۳۸۱ ريال سعودي (حدود ۱۰۰ ميليون تومان) است. در اين گروه قيمتي زائران در چادرهاي نزديک جمرات اسکان مي‌يابند و خدمات غذايي آنها نسبت به گروه‌هاي عمومي ويژه است. در گروه سوم قيمتي با عنوان «چادر عمومي ميهمان» نيز زائران به صورت معمولي در فضاي باز خواهند بود و هزينه آن نيز ۱۲ هزار و ۱۱۳ ريال سعودي (حدود ۸۵ ميليون تومان) اعلام شده است.

عامل اصلي افزايش هزينه حج تمتع
همه هزينه‌هاي در نظر گرفته شده از سوي سعودي‌ها بدون اعمال ماليات بر ارزش افزوده است و در زمان پرداخت هزينه حج در هر گروه قيمتي، زائران بايد هزينه ماليات را نيز بپردازند. غذاهاي اختصاص داده به زائران نيز به صورت بسته‌‍‌بندي خواهد بود تا از اجتماع جلوگيري شود. البته به گفته متوليان مسجدالحرام، يکي از دلايل افزايش هزينه‌هاي حج تمتع در سال جاري، تغييرات در اسکان و تغذيه و حتي حمل و نقل زوار است؛ چرا که همه زائران بايد بر اساس دستورالعمل‌هاي بهداشتي فاصله اجتماعي را در همه مراحل حج تمتع رعايت کنند و همين امر موجب افزايش هزينه‌ها مي‌شود.

وقتي حج براي سعودي‌ها هم لاکچري مي‌شود
علاوه بر اين، تشرف زائران به خانه خدا بر اساس زمان‌بندي خاص است و زمان حضور نيز در گروه‌هاي قيمتي تأثيرگذار خواهد بود و هر گروه قيمتي، زمان خاصي به سوي خانه خدا مشرف مي‌شوند. به گفته برخي از سعودي‌ها، هزينه حج تمتع امسال براي بسياري از مردم عربستان نيز بالاست و با وجود درآمد مناسب در اين کشور، برخي حج امسال را لاکچري عنوان کرده‌اند.
با اين وجود، در صورتي که عربستان امکان تشرف زائران خارجي همچون ايرانيان را فراهم مي‌کرد، با توجه به افزايش هزينه حج تمتع سال جاري، زائران بايد مبالغ بسياري را به عنوان مابه‌التفاوت هزينه حج مي‌پرداختند. چرا که وقتي هزينه حج تمتع براي افراد ساکن عربستان از حدود ۸۵ تا ۱۱۶ ميليون تومان است، براي زائران خارجي با احتساب هزينه پروازهاي بين‌المللي به طور حتم افزوده مي‌شد.

چهارشنبه دوم تير، آخرين مهلت ثبت‌نام افراد ساکن عربستان براي تشرف به خانه خدا بود که پس از اتمام اين زمان، از بين متقاضيان ۶۰ هزار نفر با اولويت خارجي‌هاي ساکن عربستان در ايام حج به سرزمين وحي اعزام خواهند شد. امسال نيز همچون سال گذشته به دليل شرايط کرونا زمان برپايي حج تمتع به صورت حداقلي خواهد بود. البته قرنطينه زائران و انجام مجدد آزمايش کرونا نيز پس از ورود به مکه مکرمه انجام مي‌شود.

قانون حضور محارم با بانوان زائر خانه خدا امسال لغو شد
يکي ديگر از تغييراتي که عربستان امسال اعمال کرده، حضور بانوان در مناسک حج بدون محارم است. اين امر در حالي است که در سال‌هاي گذشته بايد بانواني که به حج تمتع مشرف مي‌شدند، با محرم خود در اين مناسک شرکت مي‌کردند که عربستان در حج سال جاري اين قانون را برداشته است و بانوان بدون نياز به محارم مي‌توانند براي تشرف به سرزمين وحي ثبت‌نام کنند.

به گزارش فارس، با توجه به تصميم عربستان براي نپذيرفتن زائر کشورهاي خارجي در ايام حج تمتع ۱۴۴۲، ابتدا ايران با سهميه ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفري و پس از آن اندونزي با سهميه بالغ بر ۲۲۰ هزار نفري نسبت به اين امر اعتراض کردند و خواستار برنامه‌ريزي همه جانبه در زمينه برپايي حج تمتع شدند. حتي مسؤولان پاکستان با سهميه ۱۸۰ هزار نفري نيز از اعزام نشدن زوار اين کشور به حج تمتع گلايه کردند. با اين وجود، سعودي‌ها اعتراض کشورها را ناديده گرفته و برنامه‌هاي خود را اجرايي مي‌کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره