برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نمک‌های عیسی کلانتری بر زخم داغ‌دیدگان مهشاد و ریحانه

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نمک‌های عیسی کلانتری بر زخم داغ‌دیدگان مهشاد و ریحانه

ايسنا/ مي‌توانست با پذيرش انتقادات، يک پيام تسليت به داغ‌ديدگان و يک عذرخواهي ساده از مردم، همه حواشي را دور کند. اما با نشستن بدشکل روبه‌روي داغ‌ديدگان، عذرخواهي نکردن، تسليت نگفتن و مزخرف خواندن انتقادات، يک دنيا نمک روي زخم داغ‌ديدگان پاشيد.

غروب چهارشنبه دوم تير ماه ۱۴۰۰، تيره‌ترين روز براي خبرنگاران ايراني بود. در عرض چند دقيقه، جامعه رسانه‌اي کشور رخت سياه بر تن کرد. دو فوتي و چندين مصدوم، نتيجه ارابه مرگ بي‌ترمزي بود که دو بانوي جوان خبرنگار را به مسلخ بي‌تدبيري برد.

مهشاد کريمي، خبرنگار محيط زيست ايسنا و ريحانه ياسيني، خبرنگار ايرنا در حادثه واژگوني اتوبوس حامل خبرنگاراني که براي تهيه گزارش از سوي ستاد احياي درياچه اروميه اعزام شده بودند، در اين حادثه تلخ جان دادند.

شايد از نظر عيسي کلانتري؛ رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست "اتفاقي نيفتاده که بخواهد عذرخواهي کند" اما از هر زاويه‌اي به آن نگاه کنيد، پاي جان دو جوان در ميان است. پاي بي دختر شدن دو پدر و مادر، پاي بي‌خواهر شدن برادران و خواهران، و پاي از دست دادن يک رفيق، دوست يا همکار  و از همه غم‌انگيزتر، پاي بي همسر شدن دو مرد جوان! دو مرد جواني که ناباورانه در سوگ تلخ شريک زندگي‌شان نشسته‌اند.

همسر مهشاد کريمي، که در حال تدارک مراسم عروسيشان بود بر تنش رخت عزا و دور تابوت همسرش پرچم ايران پوشاند. همسر ريحانه ياسيني نيز که مدتي از زندگي مشترکشان مي‌گذشت، در سوگ اندوه‌باري نشست و براي هميشه داغ‌دار شد. با اين همه هستند کساني که مسئوليت اين واقعه تلخ بر دوششان است اما حاضر به استعفا نشدند که هيچ، بلکه حاضر به يک عذرخواهي ساده هم نيستند. پرسش اينجاست که آيا نمي‌توانستند در مراسم تشييع دو خبرنگار مرحوم شرکت کنند؟ يا دست کم تلفن بردارند و به خانواده‌هاي داغ ديده و همکاران غمگينشان تسليت بگويند؟

بهراد مهرجو، همسر ريحانه ياسيني امروز(۶ تير) در توييتي نوشت:« پس از رفتن ريحانه خيلي‌ها با نهايت محبت به من تسليت گفتند. از مقامات دولتي تا رفقا و همکاران عزيزمان. فقط يک نفر و نهاد حتي زحمت يک تماس تلفني را به خودش نداد: سازمان محيط زيست و عيسي کلانتري!»

البته توقع تسليت گفتن از عيسي کلانتري شايد توقع زيادي باشد چرا که او در پاسخ به سوال خبرنگاري که به او گفت آيا عذرخواهي مي‌کنيد؟ مدعي شده:«چه عذرخواهي؟ براي چه؟ چه اتفاقي افتاده که عذرخواهي کنيم؟»

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست حتي حاضر به عذرخواهي در مورد نحوه نشستنش در برابر مصدومان داغ ديده نشد. نحوه نشستن او در برابر داغ‌ديدگان، انتقادات زيادي به او در شبکه‌هاي اجتماعي وارد کرد. کلانتري اما همه انتقادات را «مزخرف» خواند. او مدعي شده که هميشه اينگونه مي‌نشيند. ادعايي که البته کاربران فضاي مجازي با انتشار عکس‌هاي نشستن مؤدبانه او، از خجالتش درآمدند و حرف‌هاي او را تکذيب کردند.

روايت شاهدان عيني حادثه به ما سه سرنخ مي‌دهد. استفاده از اتوبوس نامناسب، مسير نامناسب و دير رسيدن نيروهاي امدادي به گفته شاهدان. سرنخ‌هايي که هزار اما و اگر پشت آن خوابيده است. اگر از اتوبوس مناسبي استفاده مي‌شد، اگر مسير اروميه - نقده چک شده بود يا حتي اگر نيروهاي امدادي زود مي‌رسيدند، شايد امروز در سوگ لبخندهاي زيباي مهشاد کريمي نبوديم و به جاي عرض تسليت به او تبريک مي‌گفتيم. عيسي کلانتري همه ابهامات فوق را تکذيب و توجيه کرده است. او مدعي شده که اتوبوس VIP بوده است. کلانتري در مورد نداشتن ترمز، مدعي شده که اتوبوس مرگ، معاينه فني داشته است. اظهاراتي که به نظر مي‌رسد که خبر از پاس‌کاري مسئله به زمين راهنمايي و رانندگي و وزارت کشور مي‌دهد.

با همه اين اوصاف، نيازي به استعفاي مسئولان سازمان حفاظت از محيط زيست باشد يا نباشد، مسئوليت بپذيرند يا نپذيرند، توجيه‌گري و پاسخ سر بالا بدهند يا ندهند، يک عذرخواهي و عرض تسليت به خانواده‌ها و رسانه‌ها کار سختي نبود. مسئله‌اي که رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس نيز از آن انتقاد کرد. سميه رفيعي، در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه ستاد احياي درياچه اروميه يک نمايش تبليغاتي را تدارک ديده بود، گفت: دو خون ريخته شده و اين ماجرا اتفاق کمي نيست. يک عذرخواهي ساده چيزي از رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کم نمي‌کرد.

حادثه تلخ فوق تنها اتفاقي نبود که کلانتري حاضر به عذرخواهي و مسئوليت پذيري نشده باشد. کلانتري به خاطر عملکرد خود در زمينه جنگل‌داري نيز از مردم ايران عذرخواهي نکرده است. اين در حالي است که تنها در سال ۹۶، ۲۴۰ فقره جنگل سوزي دامن جنگل‌هاي ايران را گرفت. در سال ۹۶، جنگل‌هاي زاگرس خوزستان در صدر فهرست سياه قرار گرفت به طوري که در سه ماهه ابتداي آن سال ۲۵۰ هکتار از جنگل‌هاي تحت مديريت سازمان محيط زيست کشور دچار حريق شد. وسعت آتش‌سوزي‌هاي جنگل‌هاي شمالي کشور در فروردين ۹۷ در ده سال گذشته بي‌سابقه بود و در چهار ماهه نخست آن سال اعلام شد که ۶۰۰ فقره آتش‌سوزي در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده که ۲۰۰۰ هکتار از جنگل‌هاي کشور را سوزانده است.

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست همچنين در مورد عملکردش در خصوص آب و هواي فجيع کلانشهرها و مخصوصا تهران بزرگ در زمستان ۹۷ و ۹۸، مظلوميت محيط‌بان‌ها مثل شهادت اخير دو محيط‌بان زنجاني مهدي مجلل و ميکائيل هاشمي، حفاظت از گونه‌هاي نادر حيواني، پروژه‌هاي ابهام آميز و پرمخاطره انتقال آب و... عذرخواهي نکرده و مسئوليتي هم قبول نکرده است.

عيسي کلانتري، علاج واقعه قبل از وقوع نکرد. اکنون که حجم زيادي از نارضايتي‌ها تلمبار شده است، عذرخواهي و مسئوليت پذيري چندان تأثيري ندارد. البته تاريخ نشان داده که کلانتري تک سوار عرصه عذرخواهي‌هاي بي‌فايده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar