برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شرط بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شرط بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو

ايسنا/ وزير آموزش‌وپرورش درباره وضعيت بازگشايي مدارس در سال تحصيلي پيش رو با توجه به سير نوساني بيماري کرونا توضيحاتي داد و گفت: اگر در مهر ۱۴۰۰ ما با وضعيتي روبه‌رو شديم که ايمني جمعي ايجاد شده باشد، حضور دانش‌آموزان مخاطره نداشته باشد و مسئولان بهداشت تأييد کنند، آموزش را حضوري برگزار مي‌کنيم.

محسن حاجي ميرزايي با اشاره به روند آموزش در سال تحصيلي گذشته در بستر فضاي مجازي در پي تعطيلي مدارس به علت شيوع کرونا اظهار کرد: تشکيلات بزرگي هستيم و با توجه به نگراني خانواده‌ها دوران مشکلي را پشت سر گذاشتيم. اين کار هم براي معلمان و دانش‌آموزان و هم براي خانواده‌ها ناشناخته بود.

وي افزود: البته اين فضاي ناشناخته در کنار نگراني ها و اضطراب‌هايي که تحميل کرد، چيزهاي بسياري نيز به ما آموخت، توانمندي‌هاي بسياري ايجاد و نظام آموزشي را از يک آزمون مهم و تأثيرگذار با موفقيت بيرون آورد. البته اين گفته به اين معنا نيست که آموزش در سال کرونا دقيقاً با همان کيفيت آموزش حضوري حاصل شد، با اين حال اجازه نداديم آموزش تعطيل و اين تشکيلات گسترده دچار آسيب شود. ما ارتباطات را برقرار و کار را گسترش داديم.

وزير آموزش‌وپرورش درباره دستاوردهاي سال تحصيلي کرونايي گفت: سال‌ها بود که دعوت شده بوديم به سمت آموزش‌هاي الکترونيک حرکت کنيم، اما توفيق بسياري کسب در اين زمينه نشده بود که اين حادثه به‌يک‌باره ما را وارد يک محيط جديد کرد و ترس از تکنولوژي‌هاي نو و کار کردن با ابزارهاي جديد را از همه گرفت. معلمان به‌تدريج توانمند شدند و دانش‌آموزان نيز آموختند که سهم بيشتري در آموزش خودشان ايفا کنند.

حاجي ميرزايي ادامه داد: همچنين خانواده‌ها به شکل گسترده‌اي با نظام تعليم و تربيت مرتبط شدند که برقراري اين پيوند ميان خانه و مدرسه نيز از آرزوهاي ديرينه ما بود. بسياري از والدين به دستيار معلمان تبديل شدند و با هدايت معلم، امر آموزش را به‌ويژه در دوره ابتدايي پيش بردند.

وي با اشاره به اينکه البته برخي دانش‌آموزان ابزار لازم براي دسترسي به شبکه شاد نداشتند گفت: اخيرا خطايي در فضاي رسانه‌اي رخ داد و رسانه اي آمار عدم دسترسي به اينترنت را برابر با آمار ترک تحصيلي ها فرض کرده بود که صحيح نبود و ما هيچ کسي را از گردونه آموزش خارج نکرديم، بلکه شيوه‌هاي آموزش ديگري را براي افراد به تناسب شرايط شان درنظر گرفتيم.

وزير آموزش‌وپرورش افزود: همه پژوهش‌ها در دنيا پيرامون آموزش در دوران کرونا، يک نقطه اشتراک داشت که بازماندگي از تحصيل بود. با اطمينان مي‌توانم بگويم که آمار بازماندگان از تحصيل ما در ايام کرونا متفاوت از گذشته نبود. ما در نيمه سال تحصيلي گذشته، بررسي هايي را در سطح ۶۰۰ هزار دانش‌آموز انجام داديم و گروهي را بسيج کرديم. آنها به‌صورت تصادفي با مدارس ارتباط برقرار و دانش‌آموز و معلم را ارزيابي کردند. ارزيابي ها نشان داد که از هر هزار دانش‌آموز، سه نفر ادامه تحصيل نداده بودند که سه‌دهم درصد مي شود و آن نگراني که به‌صورت گسترده درباره ترک تحصيل وجود داشت را منتفي کرد.

عدم ثبت نام ۴۰ هزار دانش‌آموز پايه اول در سال گذشته

وي با بيان اينکه سال گذشته ۴۰ هزار دانش‌آموز پايه اول داشتيم که در مدرسه ثبت‌نام نکردند گفت: برخي خانواده ترجيح دادند فرزندشان را به علت نگراني که داشتند ثبت‌نام نکنند که اميدواريم امسال آنها هم ثبت‌نام کنند. ما مراقبت زيادي داشتيم و با حدود ۸۰ هزار مدير مدرسه از طريق شبکه شاد به‌طور مستقيم صحبت کرديم و از آنها خواستيم که همه توجهشان به دانش‌آموزان باشد و گفتيم هر دانش آموزي که ثبت‌نام کرده نبايد از آموزش دور باشد. بايد دقيقاً رصد کرد که هرکدام چه طور آموزش مي‌بينند. حتي در بسياري مناطق روستايي و کم‌جمعيت، آموزش حضوري بود و اجازه نداديم بازماندگي از تحصيل گسترده اتفاق بيفتد.

تدارک برنامه‌هاي جبراني در تابستان و ابتداي سال تحصيلي آتي

حاجي ميرزايي در پاسخ به پرسشي درباره تمهيدات وزارت آموزش‌وپرورش براي جبران عقب‌ماندگي تحصيلي بازماندگان از تحصيل گفت: بر اساس بررسي‌هاي آماري ما در سال‌هاي گذشته حدود ۱۴۰ هزار نفر بازمانده از تحصيل داريم. براي آنها بررسي‌هاي متعددي انجام و در راستاي شناسايي آنها حرکت کرده‌ايم. مشخص شده تقريبا دو درصد افرادي که بازمانده از تحصيل شدند در جايي سکونت دارند که آموزش ارائه نمي‌شود، اما عمده آن‌ها به دليل بيماري، معلوليت، مشکلات اقتصادي و... ادامه تحصيل نمي دهند.

وزير آموزش‌وپرورش ادامه داد: کارگروهي متشکل از دستگاه‌هاي ذي‌ربط براي شناسايي، حمايت و اقدام براي آموزش بازماندگان تشکيل شده و هرسال تعدادي را به مدرسه بازمي‌گردانيم. نکته ديگر اينکه سال تحصيلي گذشته با يک افت تحصيلي هم روبه‌رو بوده‌ايم که براي جبران عقب‌ماندگي‌ها برنامه‌ريزي کرده‌ايم. بخشي تحت عنوان «تدريس برتر» را در شبکه شاد پيش‌بيني کرديم که در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌گيرد. برنامه‌هايي براي تابستان و شروع سال تحصيلي در اين زمينه پيش‌بيني‌شده است.

حاجي ميرزايي با تاکيد بر اينکه در اين ميان، معلمان کاري کارستان کردند اظهار کرد: معلمان، امتحان و آزمون موفقي را در بحران کرونا پشت سر گذاشتند و از آنها قدرداني مي‌کنم. عيار آدم‌ها در چنين شرايطي آشکار مي‌شود. آنها نشان دادند تا چه حد مسئوليت‌پذير و آگاه هستند.

سنجش سلامت ۱.۵ ميليون کلاس اولي و ۶۰۰ هزار کودک پيش‌دبستاني


وي درباره روند ثبت‌نام دانش‌آموزان براي سال تحصيلي پيش رو و همچنين سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان نيز گفت: يک و نيم ميليون دانش‌آموز ورودي به کلاس اول ابتدايي داريم، پيش‌بيني‌شده است که اين‌ها در بيش از ۲۵۰۰ پايگاه با ۲۰ هزار نيروي انساني موردسنجش وضعيت جسماني و اختلالات يادگيري قرار بگيرند. مجموعه معاينات اگر به‌صورت شخصي انجام مي‌شد هزينه و وقت زيادي دربر داشت، اما اکنون همه با همديگر سنجيده مي‌شود. سنجش سلامت، امکان مداخلات بهنگام را ميسر و به خانواده‌ها و سيستم تعليم و تربيت کمک مؤثري مي‌کند.

وزير آموزش‌وپرورش افزود: سال گذشته ۹۸.۸ درصد خانواده‌ها، فرزندان خود را براي سنجش به پايگاه‌ها بردند. امسال ۶۰۰ هزار نوآموز پيش‌دبستاني را هم به طرح اضافه کرده‌ايم، زيرا معتقديم اين اختلالات هرچه زودتر شناسايي شود امکان مداخله سريع زودتر فراهم مي‌شود.

حاجي ميرزايي با بيان اينکه نوبت‌گيري براي شرکت در سنجش سلامت، الکترونيکي است اظهار کر د: هر نيم ساعت به يک نفر نوبت داده مي‌شود. ساعات و تعداد پايگاه‌ها را افزايش داده‌ايم تا تست ها با آرامش انجام شوند.

ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس، غيرحضوري و الکترونيکي است

وي ادامه داد: ثبت نام ميان پايه ها به صورت خودکار انجام مي شود، مگر آنکه دانش‌آموز بخواهد مدرسه‌اش را تغيير دهد. بنابراين مسئله اصلي ثبت نام مربوط به  سه پايه ورودي اول، هفتم و دهم است که از طريق سايت انجام مي‌شود. سامانه‌هاي آموزش و پرورش يکپارچه شده‌اند و يک سامانه مخصوص دانش‌آموز داريم که تمام فعاليت‌هاي آموزشي او از ابتداي تحصيل تا کلاس دوازدهم در اين سامانه ذخيره و قابل استفاده خواهد بود. ممکن است سامانه با اين ابعاد و گستردگي کار، با مشکلاتي هم روبه‌رو باشد اما به‌تدريج در حال رفع شدن است.

وضعيت بازگشايي مدارس در سال تحصيلي پيش رو

وزير آموزش‌وپرورش درباره وضعيت بازگشايي مدارس در سال تحصيلي پيش رو با توجه به سير نوساني بيماري کرونا نيز توضيح داد و در اين باره اظهار کرد: در اجلاس يونسکو تاکيد بر بازگشايي مدارس بود، زيرا وقتي بچه‌ها از مدرسه دور مي‌شوند آسيب‌هاي آموزشي، رواني، اجتماعي، عاطفي بر آنها وارد مي‌شود. اصل بر برگزاري حضوري مدارس است؛ به هر طريقي که بشود. يکي از پيش‌نيازهاي اين امر، واکسيناسيون معلمان است.

حاجي ميرزايي افزود: اگر در مهر ۱۴۰۰ ما با وضعيتي روبه‌رو شديم که ايمني جمعي ايجاد شده باشد، حضوري دانش‌آموزان مخاطره نداشته باشد و مسئولان بهداشت تأييد کند، آموزش را حضوري برگزار مي‌کنيم. همچنين اگر اگر تاکيد بر افزايش فاصله اجتماعي در کلاس‌ها باشد و بگويند بايد تعداد دانش‌آموزان در مدرسه محدود باشد، براي آن برنامه‌ريزي کرده‌ايم که چگونه دانش‌آموزان بين روزهاي مختلف توزيع شوند. سلامت دانش‌آموزان برايمان در اولويت است و تحت هيچ شرايطي اجازه نمي‌دهيم سلامت آنها به مخاطره بيفتد.

وي با اشاره به اينکه مطالعات بين‌المللي نشان مي‌دهد بازگشايي يا عدم بازگشايي مدارس تأثير قابل‌توجهي در شيوع کرونا نداشته است گفت: با اين حال ما از سياست‌هاي ستاد ملي کرونا و مقامات وزارت بهداشت تبعيت مي‌کنيم، هرچند تأکيد و علاقه ما برگزاري حضوري مدارس است؛ ولو ساعات محدود و مثلا يک روز در هر هفته باشد.

مشمولين دريافت واکسن

وزير آموزش‌وپرورش درباره مشمولين دريافت واکسن گفت: معلمان، کادر مدارس، مشاوران، مربيان تربيتي و در مجموع حدود ۹۲۰ هزار نفر در ارتباط با مدرسه و دانش آموزان هستند. اين‌ها طبق هماهنگي با وزارت بهداشت قرار است در مرداد واکسينه شوند. اکنون در همين شرايط وزارت بهداشت تا ۵۰۰ هزار دز واکسن را تزريق کرده و اگر واکسن موجود باشد که حتما همينطور است، مي‌توانند به‌سرعت در همان مرداد به همه معلمان واکسن زده و دز دوم را هم ماه بعد تزريق کنند.

حاجي ميرزايي افزود: اکنون کد ملي تمام معلمان را از ما خواسته‌اند که آماده شده و در اختيار وزارت بهداشت قرار مي‌دهيم. حتي اگر در آن زمان، واکسن در دسترس، محدود بود پيش بيني هاي لازم را انجام و اولويت‌ها و پايه‌هاي تحصيلي را هم براي دريافت واکسن مشخص کرده‌ايم که پايه‌هاي ابتدايي و فني و حرفه‌اي از اين جمله‌اند.

وي درباره واکسيناسيون رانندگان سرويس مدارس گفت: سرويس مدارس هنوز شکل نگرفته است. بايد ثبت‌نام‌ها تمام و مسير دانش آموزان مشخص شود. درباره سرويس مدارس بايد در شهريورماه تصميم‌گيري کنيم اما قول آن را هم گرفته‌ايم و اين کار با اطمينان انجام خواهد شد. آنها هم قبل از شروع سال تحصيلي حتماً واکسينه مي شوند.

کتاب درسي به ميزان کافي چاپ شده و از طريق مدرسه توزيع مي‌شود

وزير آموزش‌وپرورش در بخش ديگري از سخنانش، به وضعيت چاپ و توزيع کتب درسي اشاره کرد و گفت: چندسال است کتاب از طريق مدرسه توزيع مي‌شود و ثبت‌نام آن، الکترونيکي است.سالانه ۱۴۵ ميليون جلد کتاب درسي را توزيع مي‌کنيم. همه کساني که ثبت‌نام مي‌کنند قبل از شروع سال تحصيلي کتاب در اختيارشان قرار مي‌گيرد. کتاب به ميزان کافي چاپ شده و در دسترس قرار مي‌گيرد. يک مشکل ممکن است در پي تغيير مدرسه و رشته و غيره رخ دهد که اختلالات معدود و محدودي را در سال گذشته ايجاد کرده بود که اگر خانواده ها و مدارس دقت کنند اين مشکل هم ايجاد نمي‌شود.

حاجي ميرزايي افزود: امسال با کمک، کاغذ را به قيمت ارز دولتي تهيه کرديم. اما سهم جوهر، مرکب، حمل‌ونقل، چاپ، نيروي انساني و غيره را هم بايد درنظر گرفت؛ بنابراين کتب درسي ۲۵ درصد افزايش قيمت داشت.

وي درباره اجراي سند تحول بنيادين وزارت آموزش‌وپرورش نيز گفت: گزارشي که به بنده داده‌اند شامل اين بود که شش زيرنظام فرايند اجرايي شدن سند را مديريت کند که تدوين، تصويب، ابلاغ و برنامه پنج‌ساله بر اساس آنها تهيه و برش‌هاي يک‌ساله داده شده که مدارس طبق آن عمل مي‌کنند. اهداف دوره‌هاي تحصيلي هم توليد، تصويب و ابلاغ شده است. برخي کتب نو نگاشت مانند کاروفناوري متناسب با ادبيات سند توليد شده است. ما طور ديگري به سند نگاه کرديم. به بنده گزارش داده‌اند که ۳۰ درصد سند اجرا شده است. معتقدم وقتي مي‌توان از سند صحبت کرد که معلمان باکيفيتي داشته باشيم.

رتبه‌بندي معلمان در انتظار تصويب نهايي در صحن علني مجلس

وزير آموزش‌وپرورش افزود: به وزارت آموزش و پرورش که آمدم، در يک نوبت، رتبه‌بندي اجرا و از محل امتيازات فصل ۱۰ قانون مديريت خدمات کشوري استفاده شده بود. ما هم از همين ظرفيت استفاده و يک نوبت ديگر حقوق ها را افزايش داديم، اما امتيازات فصل ۱۰  در اسفند ۹۸ به همه کارکنان دولت به‌طور يکسان تعلق گرفت و عملاً رتبه‌بندي را منتفي کرد که در نهايت ما لايجه رتبه‌بندي را براي ارتقاي صلاحيت‌هاي حرفه‌اي و تخصصي معلمان تدوين کرديم که در دولت تصويب و به مجلس رفت.

حاجي ميرزايي افزود: رتبه‌بندي معلمان يک فوق العاده متمايزي براي افزايش توانمندي معلمان و ارتقاي کيفيت تعليم و تربيت است. در شرايط قبلي اگر کسي فوق ديپلم تا دکترا بود بر حسب مدرک تحصيلي، حقوقش متفاوت بود اما در اين طرح کساني که ليسانس دارند، همه‌شان يکسان نيستند، يکي توانمندي بيشتري دارد، زحمت بيشتري مي‌کشد و تحرک و پويايي علمي دارد و به همين علت در رتبه بالاتري قرار مي گيرد. مانند آنچه در دانشگاهها در جريان است.

وي با بيان اينکه خوشبختانه دولت لايحه مذکور را به‌طور ويژه و خارج از نوبت تصويب کرد، در مجلس هم کليات آن تصويب شد و براي شور دوم به کميسيون رفت اظهار کرد: طي دو هفته گذشته، هر هفته کميسيون آموزش جلساتي برگزار کرده و بررسي آن روز گذشته به اتمام رسيده و تا ۱۰ روز روي سامانه قرار مي‌گيرد تا نظرات نمايندگان ارائه شده و سپس در دستور تصويب نهايي صحن مجلس قرار بگيرد. البته هرزمان که تصويب شود اعمال آن را از اول فروردين تأمين منابع و پيش‌بيني کرده‌ايم.

وزير آموزش‌وپرورش در پاسخ به اينکه آيا معلمان غيردولتي از مزاياي رتبه بندي برخوردار مي شوند؟ گفت: رتبه بندي براي کارکنان دولت است. نظام پرداخت مدارس غير دولتي تابع قاعده ديگري است. مشخص است که هرمعلم مدرسه غيردولتي حقوقش چقدر باشد و قراردادش بايد برچه مبنايي تنظيم شود. اين قرارداد بايد در سامانه مربوط، ثبت شود. ما در سال گذشته‌ مقررات مربوط به معلمان غيردولتي را بهبود داده‌ايم. درباره بازنشستگان هم پيش‌بيني شده که بازنشسته‌ها بايد حقوقشان با افراد شاغل همسان سازي شود و دريافتي شان نسبتي از حقوق شاغلان باشد. رتبه‌بندي برايشان موضوعيت ندارد اما چون در دريافتي شان با شاغلام، فاصله ميفتد، بايد به حقوق شاغلان نزديک شوند که در لايحه اي ديده شده است.

سرانجام اعمال فوق‌العاده ويژه براي معلمان

حاجي ميرزايي درباره اعمال فوق العاده ويژه براي معلمان گفت: فوق العاده فصل دهم تا سقف ۵۰ درصد براي همه استفاده شد. فوق العاده ويژه را تا سقف ۲۱ درصد برخي استفاده مي‌کنند. در آموزش‌وپرورش هم برخي استفاده مي‌کنند و براي برخي کمتر است که اخيراً هماهنگي شد همه از آن ۲۱ درصد استفاده کنند. پيشنهاداتي در دست بررسي است که اگر منابع تأمين شود اين فوق العاده براي همه کارکنان ۴۰ يا ۵۰ درصد افزايش يابد که منوط به تامين اعتبار است.

وي با بيان اينکه ما سال گذشته ۱۱۰ هزار رديف استخدامي گرفتيم و در چند نوبت حقوق معلمان را افزايش داديم گفت: هرچند تورم تحت تأثير قرار داديم اما در مقايسه با زماني که شروع کرديم قابل توجه است. نمي‌گويم اين اقدامات حقوق‌ها را بسيار جهش داده، اما با متوسط حقوق کارکنان دولت هماهنگ کرده است. تمام تلاش ما تأمين معيشت و رفع دغدغه آنهاست.

وزير آموزش‌وپرورش درباره شهريه‌هاي نجومي برخي مدارس غيردولتي مانند ۲۵ و ۳۹ ميليون تومان نيز عنوان کرد: درباره مدارس دولتي که با قاطعيت مي‌توان گفت هيچ مدرسه‌اي حق ندارد خانواده را ناچار به پرداخت شهريه کند که تخلف است و اگر گزارش و مشاهده شود برخورد مي‌کنيم. سرانه مدارس دولتي ناچيز و قابل ذکر نيست و مستمر و منظم هم پرداخت نمي شود. خانواده‌ها ممکن است داوطلب کمک شوند که جداي از اجبار کردن آنهاست.

حاجي ميرزايي افزود: اما درباره مدارس غيردولتي شهريه‌هاي مصوب را از طريق سامانه‌ها اعلام مي‌کنيم و به اطلاع خانواده مي‌رسانيم. البته برخي مدارس علاوه بر شهريه مصوب برنامه‌هايي دارند که ما بر آنها هم نظارت و اشراف داريم اما با موافقت خانواده است و اگر خانواده پذيرفت هزينه‌اش را مي‌پردازد. سال گذشته در يکي از معروف‌ترين مداس تهران به علت تخلف، ناظر مقيم در مرحله ثبت‌نام‌ها مستقر کرديم. هر استاني شوراي نظارت دارد و تقريباً هرماهه  تخلف مدارس را بررسي و براي آنها حکم صادر مي کند که به تذکر، استرداد پول و يا لغو مجوز منجر مي‌شود.

به گفته  وي، کنکور را به عنوان شاخص قابل قبول نمي‌شناسم اما باز هم، برخلاف تصور، سهم مدارس غيردولتي در قبولي کنکور با توجه به نسبت دانش آموزانشان در مقايسه با مدارس دولتي، بيشتر نيست.

تبيين تغييرات کنکوري از سال ۱۴۰۲

وزير آموزش‌وپرورش درباره تغييرات و مصوبات کنکوري اخير که از سال ۱۴۰۲ اجرا مي‌شود نيز گفت:  بر اساس مصوبات جديد، کنکور به آزمون‌هاي تخصصي منحصر شده و آزمون‌هاي عمومي کنار گذاشته مي شود. کنکور کاري به آزمون‌هاي عمومي ندارد. سهم کنکور ۴۰ درصد و سهم سوابق تحصيلي ۶۰ درصد مي شود که همان امتحانات نهايي پايه دوازدهم است. ماهيت سؤالات تستي اين است که يادآوري و سرعت انتقال را مي‌سنجد اما عمق يادگيري و استناج را نمي‌تواند بسنجد، اما در امتحانات نهايي يک ماه امتحان تشريحي مبتني بر اهداف دوره‌هاي تحصيلي سنجش مي‌شود.

حاجي ميرزايي افزود: وزن امتحانات نهايي افزايش يافته و به آرامش بيشتر دانش آموزان کمک مي‌کند. کنکور دو نوبت در سال برگزار مي‌شود و نتايجش تا دوسال قابل استفاده است و مي توان در پذيرش دانشگاه از آن بهره جست. آن سوداگري‌هاي موسسات کنکوري ديگر ميداني ندارد. کنکور وارد دروس عمومي نمي‌شود و سهم آزمون تخصصي هم ۴۰ درصد است و مؤسسات بايد به سمت عميق کردن يادگيري بروند تا آموزش مهارت‌هاي تست زني.

وي که در برنامه نگاه يک حضور يافته بود گفت: آموزش‌وپرورش دستگاهي بزرگ با مسائل متعدد است. دشواري کار در اين عرصه فراوان است. از همکاران عزيزم در دستگاه عظيم تعليم و تربيت صميمانه قدرداني مي‌کنيم. اگر توفيقي حاصل مي‌شود به مدد الهي و نيروهاي گمنامي است که تلاش و آبروداري مي‌کنند و مسئوليت پذيرفته‌اند. دغدغه همکاران ما دغدغه منزلت، معيشت و افزايش قابليت‌هاست که جزو اولويت‌ها است و تمام تلاش ما بهبود شرايط همکاران است. هيچ تحول پايداري در کشور اتفاق نخواهد افتاد مگر از مسير آموزش‌وپرورش. آموزش و پرورش اساسي‌ترين رکن تمدن سازي و ساختن ايراني باشکوه است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar