اطلاعیه سازمان سنجش درباره سوالات کنکور ۱۴۰۰

خبرآنلاين/ سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص آزمون سراسري سال ۱۴۰۰ اطلاعيهاي صادر کرد.
سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعيه آمده است: با آرزوي موفقيت براي همه داوطلبان عزيز، ضروري ميداند با توجه به مباحث مطرحشده در رسانهها در خصوص سختي و دشواري آزمون سراسري سال ۱۴۰۰، توضيحات زير را به استحضار داوطلبان عزيز برساند:
۱ـ فراواني زياد متقاضيان ورود به آموزش عالي و محدوديت در ظرفيتهاي با آزموني و موردِاقبال در آموزشعالي از نظر رشته و دانشگاههاي داراي مطلوبيت از نظر متقاضيان و تفاوت اهداف آموزشعالي با اهداف آموزش عمومي (ابتدايي و متوسطه)، چه از حيث ماهيت و چه از نظر قانون و مصوبات، سازمان سنجش آموزش کشور را در جهت تحقق هدف اصلي آزمون، يعني تميز متقاضيان بر اساس دانش و توانمندي آنها، مجبور به طراحي آزموني رقابتي کرده است و اين دسته از آزمونها از بحثبرانگيزترين و پرچالشترين آزمونها هستند.
صاحبنظران نظام آموزشي و بهصورت خاص زيرنظام اندازهگيري و سنجش به خوبي ميدانند بين آزمونهاي ارتقاي پايه آموزش و پرورش و آزمونهاي رقابتي تفاوت ماهوي وجود دارد و به همين دليل، آزمونهاي رقابتي حاوي سؤالهايي هستند که ضريب دشواري آنها نسبت به آزمونهاي مدارس زياد است؛ چون در آزمونهاي سراسري و کنکور، هدف جداسازي ۵ درصد بالاي جامعه شرکتکنندگان است و نه ارتقاي پايه.
۲ـ در کنکور سراسري ۱۴۰۰، حدود ۷۱ عنوان درسي در پنج گروه آزمايشي، مورد آزمون قرار گرفته است که بر اساس برآورد اوليه اين سازمان، بهغير از درس رياضي، بقيه دروس ۱۰ تا ۱۵ درصد آسانتر بوده است. برآورد سازمان حاکي از اين است که آزمون در حالت کلي، نسبت به سال گذشته آسانتر شده است. لازم به توضيح است دشوارتر شدن درس رياضي نسبت به سال گذشته، به علت سيستممحور بودن انتخاب سؤال بوده است و فردي نبوده است. کمااينکه اين امر در درس شيمي آزمون سال قبل هم اتفاق افتاد و قاعدتاً با تراز کردن نمرات، مسأله سختي و آساني سؤالها حل خواهد شد.
۳ـ اکثر مباحث مطرحشده در ارتباط با کنکور سراسري ۱۴۰۰، صرفاً مرتبط به درس رياضي است و داوطلبان عزيز ميدانند در آزمونهاي رقابتي، اصولاً نمره خام مبناي رتبه متقاضيان نيست. همانطوريکه اطلاع داريد نمرات خام هر متقاضي در هر ماده درسي با استفاده از روشهاي اندازهگيري و سنجش تراز ميشوند و کم شدن نمره خام، لزوماً به معني کم شدن نمره تراز نيست. سازمان سنجش با استفاده از اصول اندازهگيري و سنجش، براساس روش تراز که هر ساله در ويژهنامه راهنماي انتخاب رشته نيز توضيح داده ميشود، بهترين تصميمها را به نفع داوطلبان عزيز گرفته و خواهد گرفت. اين مسير هميشگي سازمان سنجش بوده، هست و خواهد بود.
۴ـ براساس برآوردهاي اوليه اين سازمان، در گروه آزمايشي علومرياضي و در درس رياضي، تعداد محدودي سؤال از بين ۵۵ سؤال چالشي بوده است و تقريباً ميتوان گفت در کل فضاي مجازي، تمامي بحثها در رابطه با سختي درس رياضي مربوط به همين تعداد سؤال است.
سازمان سنجش آموزش کشور، اين اطمينان را به داوطلبان عزيز ميدهد که با بررسي مجدد و درنظر گرفتن اينکه اگر مطالب سؤال خارج از سرفصلهاي کتاب درسي باشد يا ابهام داشته باشد، آن سؤال بهصورت تأثير مثبت اعمال يا حذف خواهد شد. بديهي است اين امر در ارتباط با درس رياضي گروههاي آزمايشي علومتجربي و علومانساني هم صدق ميکند.
۵ـ مطلب پاياني اين است که دشواري يا آساني يک آزمون، با محاسبه ضريب دشواري هر سؤال بعد از قرائت و تصحيح پاسخنامهها انجام ميگيرد و با حدس و گمان و صحبتهاي کلي محقق نميشود. سازمان سنجش آموزش کشور هر سال بعد از تصحيح پاسخنامهها، سؤالات تمامي گروههاي آزمايشي را در گروههاي تخصصي سازمان که وظيفه آنها تجزيهوتحليل سؤالات از ابعاد مؤلفههاي اندازهگيري و سنجش، ازجمله محاسبه ضريب تميز، ضريب دشواري و ... است، مورد بررسي قرار داده و نتيجه آن را به گروههاي تخصصي طراح جهت بهبود روند فعاليت خود ارائه ميدهد؛ که در اين خصوص نيز گزارش تحليلي از آن به تناوب در نشريه پيک سنجش سازمان جهت استحضار متقاضيان چاپ و انتشار مييابد.
در پايان، آنچه که بايد مورد تأکيد قرار گيرد و انتظار سازمان، خصوصاً از والدين عزيز و اصحاب رسانه است، تدارک فضايي براي آرامش خاطر همه متقاضيان عزيزي است که در آزمون سراسري تمام تلاش خود را صرف کرده و شرکت کردهاند و يادآوري مکرر اين نکته به متقاضيان گرامي است که عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور در تمامي ابعاد به نفع متقاضيان است و سازمان فارغ از هياهوي ايجادشده در فضاي مجازي و برخي افراد خاص، بهترين تصميم را براساس اصول علمي و به نفع متقاضيان عزيز اتخاذ ميکند.