نماد آخرین خبر

نارضایتی مردم از ارسال پیامک های تبلیغاتی / همراه اول پیشتاز ارسال پیامک های تبلیغاتی

منبع
ايلنا
بروزرسانی
نارضایتی مردم از ارسال پیامک های تبلیغاتی / همراه اول پیشتاز ارسال پیامک های تبلیغاتی
ايلنا/ طي چند سال اخير اپراتورهاي کشور بدون کسب اجازه از مشترکان اقدام به ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي کرده‌اند و اين اقدام آنان در حالي است که ضرورت دارد از مشترکان براي ارسال اين گونه پيامک‌ها کسب تکليف شود. چراکه براساس قانون مي‌توان اين برداشت را داشت که بدون اجازه فرد برخي شرکت‌ها با کمک اپراتورها به حريم شخصي مردم ورود پيدا کرده‌اند. طي چند سال اخير اپراتورهاي کشور بدون کسب اجازه از مشترکان اقدام به ارسال پيامک هاي تبليغاتي کرده اند و اين اقدام آنان در حالي است که ضرورت دارد از مشترکان براي ارسال اين گونه پيامک ها کسب تکليف شود. چراکه براساس قانون مي توان اين برداشت را داشت که بدون اجازه فرد برخي شرکت ها با کمک اپراتور ها به حريم شخصي مردم ورود پيدا کرده اند. در سال 1390مصوبه ممنوعيت ارسال پيامک هاي تبليغاتي بدون کسب اجازه از مشترکان تصويب و به اپراتور هاي فعال در کشور ابلاغ شد اما متاسفانه اين مصوبه نه تنها اجرايي نشد بلکه ارسال پيامک هاي تبليغاتي نيز روز به روز افزايش يافت بطوري که نارضايتي مردم را به دنبال داشت. حال اين سئوال در ذهن مشترکان به وجود آمده است که آيا بدون اجازه آنان اپراتور هاي کشور مي توانند شماره تلفن افراد را در اختيار شرکتها قرار دهند و يا خير؟ همچنين مشترکان از اين مهم نيز گلايه دارند که حتي اگر شرکتي براساس موقعيت جغرافيايي درخواست ارسال پيامک از اپراتورها را دارد و از طريق آنان پيامک ارسال مي شود اين اقدام برخلاف قوانين و ناديده گرفتن حريم شخصي افراد است. اگر هم بخواهيم به بخشي از پيامک هاي ارسالي در اين گزارش اشاره کنيم بايد بگويم که، "ميليونر شو"،" هفته هاي 200 ميليوني"، "دوست داريد خواب راحت و آرام داشته باشيد"، "چه کسي مي خواد از تيم ملي حمايت کند و برنده شود؟" "شانس برنده شدن هواپيماي دونفره و آپارتمان به شما داده شده است"، "سوتي هاي بزرگ و جالب"، "رازهاي داشتن خانواده شاد و خوشبخت"، "انواع نرخ خودرو، مسکن، طلا، ارز و سکه" را مي توانيد با ارسال پيامک به شماره مورد نظر با قيمت مناسب دريافت کنيد از جمله پيامک هاي اين روزهاي همراه اول است که موجبات نارضايتي مردم را به همراه داشته است. البته تنها پاي همراه اول در اين تخلف و ورود غير قانوني به حريم شخصي افراد در ميان نيست بلکه اپراتور دوم نيز دستي برآتش دارد هرچند که به نسبت ارسال پيامک، ايرانسل به گرد پاي همراه اول نمي رسد و براساس گفته مشترکان اين اپراتور کمتر از صاحب شعار "هيچکش تنها نيست" موجبات نارضايتي آنان را به همراه داشته است. بطوري که پيامک هاي ايرانسل محدود است و از جمله مي توان به پيامک هاي پيشنهاد ويژه در انتظار شما است و براي اطلاع به شماره مورد نظر پيامک ارسال کنيد، مجاني کارت بگيريد و شارژ ايرانسل خريداري کنيد، در قرعه کشي پژو 206 شرکت کنيد، شاهگوش و مسابقه قرعه کشي هر روز يک سکه طلا، تبليغات هايپر استارو پارک آبي از جمله تبليغات اپراتور دوم است. اما نکته قابل توجه در ارسال اين پيامک ها ساعت و زمان است بطوري که در طول 24 ساعت شبانه روز پيامک ها از سوي شرکت ها ارسال مي شود و مسئولين آنان حتي به زمان استراحت مشترکان توجه ندارد و به حقوق افراد احترام نمي گذارند. با اين همه اپراتور هاي کشور مي توانند پيش از هر گونه همکاري با شرکت ها با ارسال پيامک از مخاطبان اين پرسش را کند که آيا تمايل به دريافت پيامک هاي تبليغاتي را دارند يا خير و در صورتي که پاسخ منفي به آنان داده شد تکليف روشن است و اپراتور حق ارسال پيامک هاي تبليغاتي شرکت ها را نخواهد داشت البته اگر آنان حقوق افراد و مشترکان را قرباني منافع مالي نکنند. در اين راستا يک منبع آگاه از شرکت ايرانسل در گفتگو با خبرنگار ايلنا در مورد ارسال پيامکهاي تبليغاتي به مشترکين و دريافت هزينه از آنها اظهار داشت: ايرانسل پيامک شرکت ها را ارسال نمي کند و در صورتي که مشترکي تمايل به دريافت آهنگ هاي پيشواز و غيره را نيز نداشته باشد مي تواند براي غير فعال سازي پيامک تبليغاتي ايرانسل براي ثبت درخواست خود عدد 2 را به شماره پيامکي 5005 ارسال کنند و بايد توجه داشت هزينه پيامک ارسالي از سوي مشترکان رايگان است. وي ادامه داد: همچنين مشترکان مي توانند از طريق خط ايرانسل خود با شماره 700 تماس گرفته و پس از برقراري ارتباط با اپراتور ايرانسل درخواست خود مبني بر عدم دريافت پيامک هاي تبليغاتي را اعلام کنند. البته بايد به اين مهم اشاره کرد که دراپراتور همراه اول اين موضوع تا به امروز قطعي نشده است و همچنان ارسال پيامک هاي تبليغاتي ادامه دارد. همچنين عسگري، مدير روابط عمومي همراه اول در گفتگو با خبرنگار ايلنا درباره ارسال پيامک هاي تبليغاتي گفت: غير فعال سازي پيامک تبليغاتي همراه اول با ارسال پيامک عدد 1 به شماره پيامکي 8999 امکان پذير است، علاوه بر آن براي ثبت درخواست عدم دريافت پيامک هاي تبليغاتي همراه اول با شماره تلفن 09990 تماس گرفته و پس از برقراري ارتباط با اپراتور همراه اول درخواست خود مبني بر عدم دريافت پيامک هاي تبليغاتي را اعلام کنند. وي در پاسخ به اين پرسش که آيا با ارسال پيامک هاي تبليغاتي هزينه اي نيز از مشترکين کسر مي شود يا خير، افزود: هيچ هزينه‌اي از مشترکين کسر نخواهد شد. مدير روابط عمومي همراه اول در پاسخ به اين سئوال که آيا اين اپراتور شماره هاي مشترکان را در اختيار شرکت ها قرار داده است، گفت: براساس قانون اپراتور ها اجازه در اختيار دادن شماره تلفن مشترکان را به شرکت ها جهت ارسال پيامک هاي تبليغاتي ندارند و ما نيز تا به امروز براساس درخواست شرکت ها که خواستار ارسال پيامک در چه منطقه جغرافيايي هستند، پيامک هاي شرکت ها را ارسال مي کنيم.