برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ویروس کرونای دلتا در کمین افراد واکسینه

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
ویروس کرونای دلتا در کمین افراد واکسینه

دنياي اقتصاد/ويروس‌شناس و استاد دانشگاه علوم‌پزشکي ايران گفت: همه در معرض خطر ابتلا به دلتا هستند، به عبارتي اين ويروس در کمين همه، حتي افراد واکسينه‌شده هم است. حسين کيواني افزود: سرعت انتقال دلتا از همه ويروس‌هاي جهش‌يافته کرونا بيشتر است، بنابراين همه بايد به‌شدت مراقب باشند. سرعت انتقال بيشتر ويروس جهش‌يافته دلتا به اثبات رسيده، اگرچه بعضي شواهد علمي مويد بيماري‌زايي بيشتر اين واريانت است، اما افزايش شدت بيماري‌زايي آن به بررسي بيشتري نياز دارد.


 سرعت زياد انتقال بيماري، سبب مي‌شود افرادي بيشتري به بيماري کرونا مبتلا و در بيمارستان‌ها بستري شوند، در نتيجه افراد بيشتري فوت کنند. اين ويروس‌شناس ادامه داد: هنوز گزارشي از شدت علائم بيماري بر اثر ويروس دلتا منتشر نشده و موضوعي که دلايل محکم و متقن در اين زمينه فراهم کند، ارائه نشده است.  استاد دانشگاه علوم‌پزشکي ايران، يکي از مهم‌ترين راهکارها براي پيشگيري از بيماري کرونا را رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي اعلام و به مردم توصيه کرد که از ساده‌انگاري در اين زمينه به‌شدت خودداري کنند. کيواني بر لزوم فاصله‌گذاري اجتماعي، استفاده از ماسک و پرهيز از ترددهاي غيرضروري تاکيد کرد و گفت: مردم همچنان پروتکل‌هاي بهداشتي را به‌دقت رعايت کنند. او گفت: يکي از راه‌هاي جلوگيري از تردد غيرضروري، بهره‌گيري از فضاي مجازي براي انجام کارها به‌ويژه مراجعات ضروري مردم به ادارات دولتي است.  استاد دانشگاه علوم پزشکي ايران با اشاره به اينکه زمينه بهره‌گيري از فضاي مجازي بايد گسترش پيدا کند، گفت: اين کار در جلوگيري از تردد شهري و بين‌شهري مردم بسيار مهم است، در نتيجه از انتشار ويروس کرونا جلوگيري مي‌کند. کيواني ادامه داد: مردم برخي مواقع حتي در شرايط قرمز کرونايي مجبور به حضور در ادارات و سازمان‌ها مي‌شوند و به همين دليل در برخي مجموعه‌هاي خدمت‌رسان شاهد وضعيت‌هاي نامناسب و پرازدحام هستيم. تغيير چنداني در روند کارهاي اداري مردم، انجام نشده و آنان در اين شرايط، نبايد براي انجام کار خود به ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي مراجعه کنند. بايد ترتيبي اتخاذ شود که کارها به صورت مجازي انجام شود. اين وظيفه دولتمردان است که متناسب با شرايط اين کار را انجام دهند.

استاد دانشگاه علوم پزشکي ايران درباره تاثير ماسک در جلوگيري از انتشار بيماري کرونا اظهار کرد: ماسک‌هاي استاندارد سه‌لايه تا ۹۵ درصد از انتشار ويروس کرونا جلوگيري مي‌کنند که متاسفانه برخي افراد به دلايل مختلف حتي در فضاهاي بسته و پرازدحام هم از ماسک استفاده نمي‌کنند. فرد آلوده اگر چند دقيقه ماسک خود را بردارد، شرايط براي انتقال بيماري به ديگران فراهم مي‌شود. فرد آلوده با سرفه، عطسه و حتي حرف زدن محيط خود را مملو از ويروس مي‌کند و ديگران در معرض جدي ابتلا قرار مي‌گيرند.

اين ويروس‌شناس در پاسخ به اين سوال که چه مدت طول مي‌کشد تا افراد در معرض بيماري قرار گيرند، گفت: اين کار به عوامل مختلفي بستگي دارد، اما مراکز علمي اعلام کرده‌اند که اگر فردي حدود نيم‌ساعت با فرد مبتلا در فضاي بسته باشد، به احتمال فراوان به بيماري کرونا مبتلا مي‌شود. ولي طبيعي است اگر فضا بسته و کوچک باشد يا افراد آلوده زيادي در اين فضا تردد کنند، سرعت انتقال بيشتر مي‌شود. اگر افراد اصول بهداشتي را رعايت نکنند و در فضاي بسته قرار گيرند، در مدت حدود ۱۵ دقيقه هم مي‌توانند به بيماري مبتلا شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره