اگر خیران نبودند، مدارس از 6 نوبته هم گذر کرده بود
فارس
بروزرسانی
فارس/ رئيس جامعه خيرين مدرسهساز کشور گفت: اگر مشارکت مردم در عرصه مدرسهسازي نبود، مدارس ما از 6 نوبته نيز گذشته بود.
محمدرضا حافظي ظهر امروز در دومين روز از دهمين اجلاس روساي مجامع خيرين مدرسهساز استانهاي سراسر کشور که در سالن جلسات باغستان جهاد کشاورزي استان قزوين برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات در کشور ما فراوان است و اگر مشارکت مردم در عرصه مدرسهسازي نبود، مدارس ما از 6 نوبته نيز گذشته بود.
وي افزود: مقام معظم رهبري در سخنان خود اشاره کردهاند که مدارس کشور در گذشته سه و چهار نوبته بود؛ اما به دليل حضور خيرين امروز به يک و دونوبته تبديل شده است.
رئيس جامعه خيرين مدرسهساز کشور ادامه داد: دولتها زاييده ملتهاست و بايد دولت نيز براي ساخت مدارس تأمين اعتبار کند؛ اما در شرايطي که به دليل خالي بودن خزانه تعداد 6 هزار و 800 طرح نيمه کاره مانده است و در صورت اجرايي نشدن آن، بيتالمال از دست ميرود.
حافظي با بيان اينکه ملت ما راه پيشرفت را به خوبي آموخته است و براي ارتقاي دانش فرزندان خود تلاش ميکند، تصريح کرد: با توجه به شرايط اقتصادي کشور در سال جاري براي کمرنگتر شدن حضور و کمک مردم در زمينه مدرسهسازي نگراني وجود داشت؛ در حالي که امسال ميزان آن افزايش يافت.
رئيس جامعه خيرين مدرسهساز کشور عنوان کرد: در صورتي که خيرين مورد تکريم قرار بگيرند، ميتوان از آنها کمک بيشتري گرفت و برخوردهايي غير از اين، دفع کننده است.
وي با اشاره به تاثير اين نامگذاريها بر تکريم و ترغيب بيش از پيش خيرين براي ساخت مدارس، اضافه کرد: در يکي از مناطق کشور شخص پزشکي تعداد زيادي مدرسه ساخته و يکي از مدارس را به نام مادر شهيدش نامگذاري کرده است؛ اما امام جمعه آن شهر به دليل مسائل خاص مانع از حک شدن نام آن پزشک و مادرش روي مدرسه ميشود.
حافظي تصريح کرد: بايد اين مدرسه با نام مورد نظر خير مدرسهساز نامگذاري شود؛ چراکه اگر حرمت وي حفظ ميشد، رغبت وي براي ساخت مدرسه افزايش مييافت.
اين خير مدرسهساز در بخش ديگري از سخنان خود تصريح کرد: اينکه پول خيران به جاي واريز به حساب سازمان نوسازي به حساب مجامع خيرين مدرسهساز انتقال يابد، سياست ماست و قزوين به عنوان استان مهماندار ما در اين نشست، سياست جامعه خيرين را اجرايي ميکند.
وي جامعه خيرين مدرسهساز را يک تشکل مردمي خواند و بيان کرد: اين شيوه واريز مبالغ، مورد تاکيد جامعه قرار دارد؛ چرا که در اين صورت هزينه ساخت مدرسه نيز براي خيرين کمتر ميشود.
رئيس جامعه خيرين مدرسهساز کشور بيان کرد: خيرين مدرسهساز فضاي فيزيکي و ظرفي را ايجاد ميکنند که مظروف آن دانشآموزان هستند و در صورتي که معلم خوب نباشد يا مشکلات معيشتي بر کار وي تأثير بگذارد، نه ظرف و نه مظروف آن اثربخش نيست.
حافظي عنوان کرد: در صورت حضور خيرين مدرسهساز در کنار مدرسه پس از ساخت آن، ضريب ارتقاي دانش کودکان و نوجوانان و همچنين رفاه معلمان افزايش مييابد.
در اين برنامه احمد صالحي مديرعامل جامعه خيرين مدرسه ساز کشور، محمدباقر مسلمي معاون پشتيباني و توسعه مديريت و مشارکتهاي مردمي سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور، خدامراد ممبيني مديرکل فناوري و همچنين محمدرضا جعفري مديرکل مشارکتهاي مردمي اين سازمان نيز حضور داشتند.
علاوه بر اين، سالار قاسمي مديرکل آموزش و پرورش قزوين، محمدجواد حيدري مديرکل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس و حسين خليلي رئيس مجمع خيرين مدرسهساز استان قزوين نيز از مسئولان استاني حاضر در اين اجلاس بودند.