برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مذاکره اولیه برای واردات 40 میلیون دز واکسن فایزر و جانسون

منبع
فارس
بروزرسانی
مذاکره اولیه برای واردات 40 میلیون دز واکسن فایزر و جانسون

فارس/ نايب رئيس کمسيون اقتصاد سلامت اتاق بازرگاني تهران، گفت: مذاکرات براي واردت 40 ميليون دز واکسن فايزر و جانسون اند جانسون انجام شده و در صورت نهايي شدن، اميدواريم تا اين واکسن‌ها به زودي وارد کشور شود.

ناصر رياحي در مورد چگونگي واردات 20 ميليون دز واکسن فايزر از يک شرکت آلماني و همچنين 20 ميليون دز واکسن جانسون اند جانسون به ايران، گفت: درباره واردات اين واکسن‌ها شرکت نماينده به اتفاق مسئولين سازمان غذا و دارو در حال مذاکره هستند و اگرچه موضوع هنوز نهايي نشده اما اميدواريم بزودي محقق شود. 

نايب رئيس کميسيون اقتصاد سلامت اتاق بازرگاني تهران در پاسخ به اين سوال که آيا واردات اين واکسن ها توسط بخش خصوصي انجام خواهد شد بيان داشت:  احتمالا واردات اين واکسن ها از طريق سازوکار کوواکس انجام مي شود و به احتمال بسيار هيات امناي ارزي وزارت بهداشت واردات را به عهده خواهند داشت و اگر هم از نماينده خواسته شود که خود واردات را انجام دهد نماينده نيز با ارز مرجع واردات را انجام مي دهد و محموله وارداتي تحويل وزارت بهداشت مي شود تا طبق برنامه واکسيناسيون مورد استفاده قرار بگيرد. 

رياحي در پاسخ به اين سوال که قيمت واردات اين واکسن ها به کشور چقدر است و چه زماني اولين محموله اين واکسن ها به کشور وارد مي شود، گفت: با توجه به اينکه مذاکرات نهايي نشده هنوز قيمت و زمان حمل اولين محموله به ايران مشخص نشده است.  سه شرکت توليد کننده واکسن کرونا، فايزر، جانسون اند جانسون و آسترازنکا در ايران نماينده دارند که همگي شرکت هاي دارويي معتبر هستند. 

وزارت بهداشت مسئول هر نوع عوارض استفاده از انواع واکسن‌ها خواهد بود

عضو اتاق بازرگاني تهران بيان داشت: تقريبا تمام کمپاني‌هاي توليد کننده واکسن در دنيا پذيرفته اند تا واکسيناسيون اکثريت جمعيت واکسن را با حداقل سود مي فروشند و بعدا قيمت هاي خود را گرانتر مي کنند، لذا در حال حاضر فقط وزارتخانه هاي بهداشت کشورهاي متقاضي را طرف قرارداد خود مي دانند و به همين جهت درخواست نامه هايي را از وزارت بهداشت مي کنند که در آن اعلام شود که شرکت متقاضي از طرف وزارت بهداشت اجازه خريد دارد و نهايتا واکسن خريداري شده توسط وزارت بهداشت تزريق خواهد شد و وزارت بهداشت مسئول عوارض ناشي از سوء استفاده و عوارض آن خواهد بود.

رئيس اتحاديه واردکنندگان دارو، گفت: اگر مقرر شود که خود وزارت بهداشت واردات را انجام دهد از هيات امناي ارزي استفاده مي کنند (که تمام واردات واکسن غير از هلال احمر و يک مورد بخش خصوصي هم تا بحال اينگونه بوده است) و اگر دولت بخواهد که شرکت واردات واکسن را انجام دهد که ارز دولتي به شرکت واردکننده تخصيص مي دهد و در گمرک به قيمت تمام شده از آن شرکت واکسن وارداتي را خريداري مي کند. 

وي افزود: در هر حال حتي اگر کوواکس فروشنده باشد هم بايد يک شرکت عمليات بازرگاني را انجام دهد. 

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران در پاسخ به اين سوال که با توجه به مباحث مطرح شده از سوي اتاق بازرگاني آيا اگر اين واکسن ها توسط بخش خصوصي وارد شود باز هم قرار است براي واکسيناسيون کارگران خط توليدي استفاده شود؟ گفت: آنچه که بخش خصوصي قرار بود وارد کند و زير نظر اتاق و با مباشرت وزارت بهداشت و به کارگران خط توليد تزريق شود واکسن هايي بود که بدليل عقب بودن واکسيناسيون توسط کشورهايي که قبلا خريداري کردند و چون تاريخ مصرف واکسن ها کوتاه است از طريق سازنده يا شرکت هاي واسط به متقاضياني مثل ما که در نوبت نبوده اند واگذار مي کنند. اما چون متقاضي زياد است سرعت عمل در خريد لازم است که متاسفانه ما امکان اين سرعت عمل را نداشتيم. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar