برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دوز سوم واکسن کرونا به چه افرادی تزریق می‌شود؟

منبع
فارس
بروزرسانی
دوز سوم واکسن کرونا به چه افرادی تزریق می‌شود؟

فارس/ رئيس کميته اپيدميولوژي کشوري کرونا با تاکيد بر اينکه تا 8 ماه پس از تزريق دُز دوم واکسن، نيازي به دُز يادآور نيست گفت: دُز يادآور فقط براي افرادي مثل کارکنان بخش آي سي يو نياز است که در خط مقدم مبارزه با اين بيماري هستند.
حميد سوري رئيس کميته اپيدميولوژي کشوري کرونا در برنامه تهران ما سلامت راديو تهران درباره شرايط فعلي شيوع کرونا در کشور گفت: بر اساس آمار موجود، جامعه در التهاب است و به ويژه در شرايطي که دولت تغيير کرده بايد ارزش ساعت‌ها و روزها را بدانيم و نبايد فاصله اي بين مديريت کرونا ايجاد شود. دولت و وزارت بهداشت بايد قدر اين لحظات را بداند. نکته مهم در هجده ماه گذشته حضور کرونا در کشور تجربه اي است که طي اين مدت به دست آمده است و ضعف‌ها تا حد زيادي مشخص شده است. يکي از ضعف‌هاي ما نبود مشارکت حداکثري بين بخشي است و عمده سازمان‌ها نقش فعالي در اين راستا نداشته اند.

الزام بازنگري در فرآيند مديريت بهداشت و درمان

وي با تاکيد بر اولويت پيشگيري بر درمان گفت: بايد بر روي پيشگيري بيش از درمان متمرکز شويم.اين هماهنگي بايد در عمل ديده شود. فرآيند مديريت بهداشت و درمان بايد بازنگري شود. اپيدمي به سرعت در حال تغيير است، چون ويروس براي بقاي خود تلاش مي کند و در همين راستا جهش‌هاي مختلفي خواهد داشت که شرايط را براي ما سخت تر مي کند. در اين حال کشورهايي موفق هستند که تصميم گيري‌هايي مبتني بر شواهد علمي داشته و با توجه به اقليم‌هاي مختلف تصميم بگيرند.

تاثير واکسن بر روي نوع دلتا به 50 درصد کاهش يافته است

سوري با اشاره به جمعيت بالا و تراکم جمعيتي مختلف در کلانشهر تهران گفت: نگاه‌هاي زيادي به تهران به عنوان پايتخت کشور دوخته شده است و اگر ما بتوانيم در اين شهر موثر عمل کنيم مي‌توانيم موفقيت‌ها و فرصت‌هاي ايجاد شده را توسعه دهيم. چشم جامعه جهاني هم بعد از کل شاکله کشور بر تهران تمرکز دارد. تنوع و تراکم جمعيتي شرايط ويژه اي را براي شهر تهران ايجاد کرده است که نيازمند بازنگري و نگاهي عميقتر است.
وي درخصوص ترکيب دو واريانت لاندا و لامبدا گفت: واريانت‌هاي جديد قدرت بيماري‌زايي بيشتري دارند و از طرف ديگر تاثير واکسنهاي کرونا بر روي اين انواع کاهش يافته است. تاثير واکسن بر روي نوع دلتا به 50 درصد کاهش يافته است. هرچند که هنوز هم واکسن بهترين گزينه براي جلوگيري از شدت و مرگ‌و‌مير حاصل از بيماري است. جامعه بشري که بايد بيشتر به تغييرات هوشمندانه ويروس در ساختار ژنتيکي توجه بيشتري کند تا بتواند واکسن‌هاي موثرتري بسازد. ضمن اينکه همچنان ماسک زدن، رعايت فاصله اجتماعي در صدر راه‌هاي کنترل اين بيماري به شمار مي‌رود.

تا 8 ماه پس از تزريق دُز دوم واکسن، نيازي به دُز يادآور نيست

استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي درباره تاثير دُز يادآور واکسن کرونا گفت: بر اساس مطالعاتي که در دنيا انجام شده نشان‌دهنده اين است که تا 8 ماه پس از تزريق دُز دوم واکسن، نيازي به دُز يادآور نيست و اين موضوع فقط براي افرادي مثل کارکنان بخش آي سي يو نياز است که در خط مقدم مبارزه با اين بيماري هستند. در کشور ما هم اين بحث مطرح است اما هنوز به مرحله اجرايي نرسيده چون واکسيناسيون جمعي ما با تاخيري چندماه آغاز شده است.
دکتر سوري در پاسخ به اينکه آيا آنتي بادي‌هاي لاما در تست آزمايشگاهي واريانت‌هاي ويروس کرونا را خنثي مي کنند؟ گفت: اينطور نيست .اثربخشي آنتي‌بادي ها تابع شرايط تغييرات ويروس است اما من اين موضوع را تاييد نمي‌کنم.
در انواع جديد ويروس کرونا، بيمار سريعتر وارد فازهاي شديد و التهابي مي‌شود
وي درباره تاثير نفازولين در درمان بيماران کرونايي گفت: مشکلي که در قضيه کرونا وجود دارد تاخير در مراجعه مبتلايان به ويژه در انواع جديد است. در اين انواع، طول مدت ويروسي کمتر شده و بيمار سريعتر وارد فازهاي شديد و التهابي مي‌شود به همين جهت اقدامات درماني بايد در همان فار نخست، آغاز شود و نبايد منتظر ورود بيمار براي ترياژ بمانيم. اين امر مستلزم هماهنگي بخش‌هاي مختلف بهداشتي و درماني براي بيماريابي است که مي‌تواند هزينه‌هاي حاصل از درمان کرونا را کاهش دهد. 
رئيس کميته اپيدميولوژي کشوري کرونا در پاسخ به اينکه آيا تزريق دُز سوم واکسن در مهار واريانت جديد کرونا موثر است؟ گفت: هنوز براي قضاوت زود است. هيچ کشوري اين راهکار را به عنوان پروتکل در راستاي مقابله با کرونا نپذيرفته است. مطالعات همچنان ادامه دارد و سازمان بهداشت جهاني درباره آن سکوت کرده تا پس از تکميل شدن تحقيقات آن را به عنوان توصيه بين المللي به کشورهاي عضو اين سازمان ابلاغ کند.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره