فارس/ دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد ظرفیت‌ مراکز اقامتی رسمی تکمیل شده و برای اسکان زائران در مراکز اسکان اضطراری مشکلی نداریم.

سیدجواد موسوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان برای خدمت‌ به زائران بارگاه ملکوتی حضرت (ع) اظهار کرد:  از چندین ماه قبل ۱۴ کمیته‌ ستاد اجرایی خدمات سفر در استان رصد نیازمندی‌های زائران و تدارک و تامین این نیاز‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی افزود: آمار ورودی زائران به مشهد در سال ۹۸ که هنوز کرونا شیوع پیدا نکرده بود، حدود ۳ میلیون و ۲۵۴ هزار نفر و آمار زائران پیاده ۵۴۰ هزار نفر بود اما با توجه به شرایط کرونایی طی دو سال که با محدودیت‌های ناشی از کرونا مواجه بودیم شوق مردم به زیارت افزایش یافته است، بنابراین پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش حدود دو برابر مشتاقان زیارت حضرت رضا (ع) بود.
وی یادآور شد: با توجه به این پیش بینی‌ها ماموریت‌های مختلف براساس وظایف تعریف شده در ستاد تقسیم بندی شد و برای هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران در دهه آخر صفر در مشهد راه‌اندازی شد و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با خدمات‌رسانی در این قرارگاه به‌صورت شبانه‌روزی مشغول خدمت‌رسانی هستند.
موسوی تصریح کرد: با توجه به این‎که اسکان زائران یکی از مهم‌‌ترین اولویت‌های ستاد بود، شماره تلفن ۳۷۰۴۵ -۰۵۱ با ۳۰ خط به قرارگاه اختصاص یافت و این شماره در مسیرهای ورودی مشهد و نقاط پرتردد زائران و محدوده اطراف حرم مطهر رضوی اطلاع‌رسانی شد تا زائران در صورت نیاز به اقامت یا هرگونه مشکل در زمینه اقامت، حمل و نقل، خدمات شهری، گران‎فروشی را گزارش کنند.
وی با اشاره به اهمیت اسکان زائران، اذعان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۳هزار و ۹۷۴ واحد اقامتی شامل هتل، هتل‌آپارتمان، مهمانپذیر، خانه مسافر، مدرسه، حسینیه، مسجد، سالن ورزشی، کمپ اسکان شهرداری با ظرفیت حدود ۷۰۰ هزار نفر شب اقامت برای دهه آخر صفر تدارک دیده شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با بیان این‌که از ۲۵ شهریور تا پایان روز سوم مهرماه حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد مشهد شده‌اند، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد ظرفیت‌ مراکز اقامتی رسمی تکمیل شده و برای اسکان زائران در مراکز اسکان اضطراری مشکلی نداریم.
وی با تاکید بر اینکه طی این مدت ۲۸۰ هزار نفر زائر پیاده وارد مشهد شده‌اند و توسط جمعیت خدمت‌گذاران زائران پیاده خدمت‌رسانی شده‌اند، ابراز کرد: امسال علاوه بر انسجام و همدلی بین‎ دستگاهی که با تشکل قرارگاه خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر صفر شکل گرفت، پویش‌های مردمی نیز برای خدمت‌رسانی به زائران از جمله هم‌محله‌ای امام رضا(ع) راه‎‌اندازی شد و ظرفیت عظیمی از نیروهای مردمی در کنار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت.
موسوی به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ستاد اجرایی خدمات سفر استان اشاره کرد و افزود: کمیته تامین ارزاق عمومی این ستاد اسقرار ۴۹ نانوایی‌ سیار و افزایش ساعت‌کاری نانوایی‌های محدوده حرم مطهر رضوی و تامین اقلام کالاهای اساسی در ۵۰۰ مرکز توزیع و عرضه را اجرایی کرده است.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته در کمیته حمل و نقل این ستاد بیان کرد: بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس برای برگشت زائران از مشهد تدارک دیده شده است.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: زائران از مراجعه به پایانه‌های مسافربری برای دریافت بلیت خودداری کنند و برای تهیه بلیت به سامانه Safar۷۲۴.com  و Payaneha.ir  مراجعه کنند و در صورت تکمیل ظرفیت در لیست انتظار موجود در همان سایت اطلاعات خود را وارد کنند.
وی یادآور شد: شهروندان مشهدی در هر کجا که خدمت می‌کنند بر این باورند که «همه خادم الرضائیم» و خدمت به زائران امام رضا(ع) خدمت به حضرت رضا(ع) محسوب می‌شود، بنابراین از هیچ کوششی برای خدمت به زائران دریغ نمی‌کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar