پشت پرده بلیتفروشی الکترونیکی در فوتبال ایران/ یک اختلاف ۷۵ میلیاردی
تسنيم
بروزرسانی
تسنيم/ موضوع بليتفروشي الکترونيکي اين روزها در فوتبال ايران سروصداي زيادي به پا کرده که اين پرونده در حال حاضر وارد فاز جديدي شده است.
در فاصله چند روز مانده به دربي 83، زماني که اعلام شد همه بليتهاي دربي پايتخت به فروش رسيده است، طرفداران هر 2 تيم نيز خود را براي يک دربي 100 هزارنفري آماده ميکردند.با شروع بازي اما ورق به نفع سرخها برگشت؛ زماني که دوربينهاي تلويزيوني بر روي هواداران استقلال زوم کردند، بخش خالي اين سکوها، توجه و تعجب همه بينندگان تلويزيوني را در پي داشت.
نيمي از سکوها که در اختيار هواداران تيم پرسپوليس قرار داشت، بهطور کامل پرشده بود.در نيم ديگر ورزشگاه اما اوضاع سکوها هم همانند اوضاع استقلال، اصلاً خوب نبود.بيش از 15 هزار صندلي در قسمت آبي ورزشگاه خالي مانده که در ذوق هر بينندهاي ميزد.
شايد حتي براي هواداران پرسپوليس هم اوضاع به وجود آمده چندان خوشايند نبود؛ بههرحال دربي پايتخت در کنار اينکه خيلي وقتها اذيتمان ميکند و هيچ جذابيتي برايمان ندارد، حداقل 100 هزار نفر براي تماشاي آن به استاديوم ميروند و آنوقت ميفهميم که مردم آنقدرها هم که ما فکر ميکرديم از فوتبال قهر نکردهاند.
دربي کسلکننده با سوژه جذاب
هرچقدر که دربي پايتخت کسلکننده بود، به همان اندازه موضوع خالي ماندن بيش از 15 هزار صندلي متعلق به هواداران استقلال براي رسانهها و حتي مردم، سوژه جذابي محسوب ميشد.
نخستين فرضيهاي که در اين ميان مطرح شد، اين بود که هواداران تيم استقلال ابتدا بليتهاي بازي را خريدند اما به دليل نتايج ضعيف تيمشان در هفتههاي گذشته، بهيکباره از حضور در استاديوم منصرف شدند؛ اين فرضيه به نظر چندان منطقي نيست، چون هرچقدر از هواداران استقلال که بخواهند بازيهاي تيمشان را تحريم کنند، بازهم بيش از 15 هزار نفر آنان نميتوانند چنين کاري را آنهم بهصورت خودجوش انجام بدهند.
از طرفي، هواداران سرخابيهاي پايتخت هميشه حداقل در دربيها نشان دادند که هيچ کاري به نتايج تيم محبوبشان ندارند و صرفاً براي کري خواندن با يکديگر به استاديوم آزادي آمده و آنجا را پر ميکنند.
دومين فرضيه که حتي سازمان ليگ برتر فوتبال ايران نيز آن را تائيد کرد، اين بود که پس از اعلام کميته بليتفروشي سازمان ليگ مبني بر به اتمام رسيدن بليتهاي پرسپوليسيها، هواداران سرخ پوشان بليتهاي تيم استقلال را هم خريداري کردهاند اما به دليل اينکه در روز بازي، پرسپوليسيها نميتوانستند در قسمت هواداران استقلال بنشينند، بهصورت فشرده و حتي روي راهروهاي سکوهاي ضلع غربي استاديوم کنار يکديگر نشستهاند.
شرکتي که پاسخ تمام سؤالات بيپاسخ است
تعداد اين فرضيهها، روزبهروز بيشتر ميشدند تا اينکه نام يک شرکت که شايد پاسخ تمام سؤالات بيپاسخ هواداران و حتي مسئولان سازمان ليگ بود، به ميان آمد؛ «شرکت توسعه هوشمند برهان مبين».
اين شرکت که مديرعاملش هفته پيش ادعا ميکرد که يک شرکت دانشبنيان است، با تحقيقات انجام شده، مشخص شد که در حال حاضر دانشبنيان هم نيست.
اين شرکت بهواسطه رانت آشنايي با مديران بالادستي فدراسيون فوتبال (زمان رياست علي کفاشيان)، بدون برگزاري مناقصه برنده بيرقيب بليتفروشي ليگ برتر و حتي بازيهاي ملي هم شده است.
طبق بررسيهاي صورت گرفته، مشخص شد که فدراسيون فوتبال 10 درصد، سازمان ليگ 5 درصد، هيئت فوتبال استان تهران 5 درصد و نيروي انتظامي هم 5 درصد از سهم بليتفروشي را در اختيار دارند.
اين شرکت که 35 درصد از سهم بليتفروشي را براي خودش برميدارد، هنوز مشخص نشده که چطور کار را از فدراسيون فوتبال تحويل گرفته است.اين درصد هنگفت در حالي به اين شرکت ميرسد که فدراسيون فوتبال 10 درصد، سازمان ليگ 5 درصد، هيئت فوتبال استان تهران 5 درصد و نيروي انتظامي هم 5 درصد از سهم بليتفروشي مسابقات را در اختيار دارند.
حال، با توجه به قرارداد 11 سالهاي که اين شرکت با فدراسيون فوتبال منعقد کرده و افزايش ساليانه 15 درصد رقم پورسانت، اين شرکت در سال 1404 حدود 75 ميليارد تومان سود خواهد کرد.
درحاليکه اين شرکت بدون رقيب و مناقصه و به شکلي عجيب با فدراسيون فوتبال قرارداد بسته، ادعا ميکند که 4 ميليارد و نيم صرف کارهاي مربوط به بليتفروشي در سامانه و البته تجهيزات پوز در مبادي ورودي ورزشگاه کرده است.اين شرکت همچنين ميگويد که 230 نفر کارمند دارد و به همين خاطر بايد تا سال 1404 کار بليتفروشي رقابتهاي ليگ برتر و مسابقات تيم ملي را در اختيار بگيرد.
فلش بکي به نحوه ورود بحث بليتهاي الکترونيکي به فوتبال ايران
حال با توجه به اين اتفاقات، ميخواهم فلش بکي به چندين سال پيش و نحوه ورود بحث بليتهاي الکترونيکي به فوتبال ايران بزنيم.
جمعه؛ 27 فروردينماه 1389 ديدار تيمهاي تراکتورسازي و پرسپوليس؛از چندين روز قبل تبليغات گستردهاي در سطح شهر و شبکه استاني صداوسيماي مرکز استان آذربايجان شرقي براي بليتفروشي اين ديدار انجام شده است.
در ميان هر جمع از هواداران تراکتورسازي صحبت از اين موضوع است.گفته ميشود هيئت فوتبال استان آذربايجان شرقي با يک شرکت که مجري طرحهاي مخابراتي کشور است، قراردادي جهت طراحي ، تأمين تجهيزات ، اجرا و نگهداري سيستم بليت الکترونيکي در ورزشگاه يادگار امام تبريز، منعقد کرده است.
قرار است در مرحله اول عمليات کنترل صحت بليت و ورود تماشاگران توسط دستگاههاي کارتخوان دستي صورت بگيرد که اطلاعات در خصوص تعداد ورود تماشاگران را در خود ذخيره ميکند.بليتهاي هوشمند مورد استفاده در اين پروژه از نوع بدون تماس هستند.يعني براي ورود به استاديوم نيازي به وارد کردن اين کارت در تجهيزات منصوبِ نبوده و تنها با نزديک کردن کارت به محل مشخصشده بر روي دستگاه، مجوز ورود به استاديوم در صورت دارا بودن شارژ معتبر صادر ميشود.
با ورود اين سيستم به ايران، اوليني ديگر در شهر اولينها ثبت ميشود و فدراسيون فوتبال نيز از برداشتن نخستين قدمها براي نزديک شدن به فوتبال حرفهاي خرسند است.
تلاشهاي فدراسيون فوتبال پس از چندين سال عملي شد؛ فدراسيون علي کفاشيان در حالي يک قرارداد نجومي را با يک شرکت امضا کرد که چندين سال پيش، اين اتفاق در تبريز به يک شکل کاملاً بهتر و ارزانتر از آن افتاده بود.
جعفري:با 45 ميليون تومان سيستم بليتهاي الکترونيکي را در تبريز راهاندازي کرديم
محمدحسين جعفري که در آن مقطع زماني مديرعامل باشگاه تراکتورسازي بود، درباره داستان ورود بليتهاي الکترونيکي به فوتبال ايران، اظهار داشت:اين اتفاق در 2 مقطع افتاد.ابتدا هيئت فوتبال استان با همکاري يک شرکت داخلي اين سيستم را در تبريز راهاندازي کرد اما سيستمي که اين شرکت در اختيار ما قرار داده بود، مشکلات زيادي داشت.
مديرعامل وقت باشگاه تراکتورسازي افزود:پسازاينکه فدراسيون فوتبال بليتفروشي بهطوري رسمي حق باشگاهها دانست، ما با کمک اداره کل ورزش و جوانان استان آذربايجان شرقي، سيستم بليتفروشي الکترونيکي را در اختيار گرفتيم.در آن زمان ما با صدور کارتهاي هواداري که کاملاً پيشرفته بودند و خيلي راحت از طريق اينترنت شارژ ميشدند، هواداران را براي حضور در استاديوم تشويق کرديم.حتي در آن زمان، از فدراسيون فوتبال افرادي براي بررسي سيستم بليتفروشي استاديوم يادگار امام به تبريز آمدند و آن را تائيد کردند.
جعفري در مورد هزينههاي راهاندازي سيستم فروش بليت الکترونيکي در تبريز، گفت:هزينهاي که براي دستگاههاي کنترل بليت انجام شد، 45 ميليون تومان بود.برنامهنويسي اين سيستم را هم پسر من که در آن مقطع زماني مدير انفورماتيک باشگاه تراکتورسازي بود بهصورت رايگان انجام داد.
مديرعامل اسبق باشگاه تراکتورسازي تصريح کرد:ما حتي به ساير باشگاهها هم پيغام داديم که ميتوانم اين کار را با کمترين هزينه براي شما هم انجام داديم اما متأسفانه نگاه فدراسيون فوتبال به بحث بليتفروشي، يک نگاه کاملاً انحصاري و استکباري است.فدراسيون فوتبال اصرار دارد که باشگاهها تنها با شرکتهايي که آنان دوست دارند، وارد همکاري شوند که اين خواسته در اين اوضاع بد اقتصادي، کمر باشگاه را ميشکند.
75 ميليارد تومان در مقابل 45 ميليون تومان
با توجه به صحبتهاي مديرعامل اسبق باشگاه تراکتورسازي، ميتوان به قرارداد عجيبي که فدراسيون فوتبال با اين شرکت جهت اجراي طرح بليتهاي الکترونيکي در فوتبال ايران بسته است پي برد.
باشگاه تراکتورسازي حدود 5 سال پيش در حالي رقمي اندک توانست ورزشگاه يادگار امام تبريز را به سيستم بليتفروشي الکترونيکي مجهز کند، که فدراسيون فوتبال همان کار را با رقمي حدود 75 ميليارد تومان انجام ميدهد.