logo

داستان‌واره‌ای از امیر قلعه‌نویی

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
داستان‌واره‌ای از امیر قلعه‌نویی

ورزش 3/ شکست شنبه شب دو بر يک سپاهان برابر استقلال در رقابت‌هاي ليگ برتر و شکست  براي امير قلعه نويي گران تمام شد، تا آمار او در رقابت‌هاي اين دو تيم منفي باقي بماند.
 شايد خود امير قلعه‌نويي هم فکر نمي کرد 18 سال بعد از بازگشت پرشکوه او در رقابت‌هاي حذفي سال 81 با استقلال برابر سپاهان و شادي استقلالي‌ها از اين پيروزي بزرگ دوباره در يک روز مشابه اين بار مقابل استقلال قرار بگيرد.
نزديک به 20 سال پيش و در زماني‌که منصورخان پورحيدري سرمربي استقلال بعد از از دست دادن ليگ برتر در هفته آخر رقابت‌ها  استعفا داده بود قلعه نويي 39 ساله براي اولين بار هدايت تيم را در بازي برگشت مرحله يک چهارم نهايي جام حذفي در مقابل ذوب آهن اصفهان به عهده گرفت که به پيروزي ۳–۱ دست يافت. سپس نخستين آزمون سخت سرمربي‌گري براي او در استقلال در ديدار نيمه نهايي با سپاهان در اصفهان روي داد؛ استقلال در ابتداي نيمه دوم ده نفره شد و در پي اشتباهات دروازه بانش تا دقيقه ۵۵، ۴–۰ از سپاهان عقب افتاد تا استقلال بي‌روحيه در آستانه يک نتيجه فاجعه‌آميز قرار بگيرد. قلعه نويي  سرمربي جوان آن روزهاي استقلال  با تعويض دروازه‌بان و تغيير روش بازي، توانست نتيجه را ۴–۲ کند و در شرايطي که با اخراج سهراب بختياري‌زاده استقلال در ۱۰ دقيقه پاياني ۹ نفره شده بود، بازي رفت با همين نتيجه ۴–۲ به پايان رسيد. چهار  روز بعد در بازي برگشت در تهران استقلال ۳–۱ سپاهان را شکست داد و راهي فينال شد و با شکست فجر سپاسي در فينال قهرمان حذفي شد و سهميه اولين دوره ليگ قهرمانان آسيا را کسب کرد.
مورد عجيب دربي استقلال - سپاهان
او در اين فاصله 18ساله ايجاد شده بعد از قهرمان کردن استقلال در جام حذفي، سه بار ديگر به استقلال برگشته و سه دوره استقلال را قهرمان ليگ برتر کرده است و در دو دوره حضورش در اصفهان در دوره اول، اين تيم را دو بار قهرمان ليگ کرد و در اين دو سالي که سرمربي اين تيم شده هنوز موفق به تکرار عادت قهرمان کردن‌هاي خود نشده است. 
امير قلعه‌نويي که عنوان پرافتخارترين مربي تاريخ ليگ برتر را يدک مي‌کشد، در اين دو دهه بارها سرمربي دو تيم استقلال و سپاهان بوده و با اين دو تيم روبروي هم قرار گرفته است. شايد شنيدني باشد که قلعه‌نويي تا حالا نتوانسته برتري آماري را در رقابت‌هاي اين دو تيم با مربي‌گري خود به ثبت برساند. او که مجموعاً 28 بار تا کنون روي نيمکت دو تيم نشسته است مجموعاً 7 پيروزي، 13شکست (شکست جام حذفي در ضربات پنالتي در سال 92 محاسبه شده است) و 8 تساوي را در بازيهاي رودررو به دست آورده است. 

او با استقلال در برابر سپاهان در برابر 9 شکستي که پذيرفته، پنج بار پيروز شده و 6 تساوي نيز در کارنامه او به ثبت رسيده است. عملکرد او در تيم سپاهان برابر استقلال 4 شکست، 2پيروزي و 2 تساوي مي‌باشد.
هنر تعويض و تعويض پرحرف و حديث 
او که تعويض‌هاي منحصر به‌فردش در دو ديدار دو تيم تا چندين روز زبانزد اهالي فن و رسانه‌ها بود در آخرين ديدار دو تيم دست به تعويضي جنجالي زد که در سرنوشت بازي تاثير داشت. قلعه‌نويي البته هنر تعويض خود در اين بازي بخصوص را به رخ کشيده است. 
تعويض طلايي هادي طباطبايي در خرداد 81 ديدار رفت دو تيم و درحالي که استقلال با چهار گل از سپاهان عقب بود، در نهايت منتج به نتيجه برابر پنج دو تيم و صعود استقلال به خاطر گل زده بيشتر در خانه حريف شد و استقلال را قهرمان رقابت‌هاي حذفي کرد. قلعه‌نويي در بازي بزرگ دو تيم در فصل 90_89 که استقلال در نيمه اول با سه گل از سپاهان جلو بود با تغيير تاکتيک و اضافه کردن يانوش به خط حمله نتيجه را ظرف مدت 15دقيقه سه بر سه کرد، هر چند گل به‌خودي عنايتي در نهايت شکست 4 بر 3 سپاهان را رقم زد. 
آخرين تعويض قلعه‌نويي که مي‌توانست او را زبانزد خاص و عام کند، تعويض بين دو نيمه نورافکن تک اخطاره در بازي شنبه شب بود. جنجال‌هاي اميد نورافکن با بازيکنان استقلال و وريا غفوري منجر به گرفتن اخطار دو بازيکن شد. چند دقيقه بعد آرش رضاوند با خطا روي نورافکن اخراج شد تا تيم استقلال 10 نفره شود. قلعه‌نويي که به دليل بيماري در تهران نبود دستور تعويض نورافکن به جهت جلوگيري از اخراج او را از اصفهان صادر کرد تا خط هافبک سپاهان را در برابر علي کريمي و مسعود ريگي جنگنده خلع سلاح شود .شايد قلعه نويي  به اين فکر کرده باشد که اين تعويض مي‌توانست انجام نشود تا سپاهاني‌ها جنگ فيزيکي و تاکتيکي  را به هافبک‌هاي خوب اين روزهاي استقلال نمي‌باختند. البته بداقبالي‌هاي قلعه نويي  با باخت اين تيم برابر نساجي قائم شهر تکميل شده و کار به‌جايي رسيده که بازي استقلال به منزله آخرين تير در کمان براي ژنرال فوتبال ايران تلقي مي شود.
هيس  و دلار
 مسابقه  اين دو تيم در بازي فردا شب نبرد مرگ و زندگي براي امير قلعه نويي شده است ، او که با تيمش   از روز گذشته  به تهران آمده و اردوي پيش ازبازي دوشنبه را برگزار کرده براي اعاده حيثيت و کسب سهيمه راهي جز شکست استقلال ندارد. در روبروي او مجيدي ايستاده است که براي  پيروزي برابر قلعه نويي از جيب هم به بازيکنانش پاداش مي دهد مثل کاري که در ديدار شنبه هفته قبل کرد و بعد از هيسي که به دوربين ها نشان داد در رختکن نفري 200دلار به بازيکنانش پاداش داد. 
دوشنبه داغي براي فوتبال ايران در پيش است . دوشنبه اي از جنس ناب فوتبال.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره