برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

اولین مصاحبه مفصل نویدکیا پس از 4 سال سکوت!

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
اولین مصاحبه مفصل نویدکیا پس از 4 سال سکوت!

ورزش 3/ محرم نويدکيا در يک مصاحبه مفصل به سوالات مختلفي، از دوران خداحافظي تا بازگشت به فوتبال به عنوان سرمربي پاسخ صريح داد.
برنامه ضربه آزاد شبکه اصفهان آخرين برنامه خود را به عملکرد سپاهان در بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا اختصاص داده بود و سوالي پيامکي در همين رابطه در شرايطي مطرح کرده بود که محرم نويدکيا ميهمان ويژه برنامه به شمار مي رفت.
سوال پيامي به شرح زير بود. 
به نظر شما مهمترين دستاورد کادر فني و تيم فوتبال سپاهان از بازي هاي ليگ قهرمانان آسيا چه بود؟
1-  اعتماد به بازيکنان جوان و آکادمي 
2-  احياي بازيکنان نيمکت نشين 

3-  محک جدي محرم نويدکيا و کادر فني 
4-  ميدان تداکارتي جدي براي بازيکنان و کادر فني 
5-  تمام موارد.
تيم فوتبال سپاهان در بازي هاي ليگ قهرمانان آسيا با محرم نويدکيا که در شروع کار مربيگري با قرعه سختي مواجه شده بود، کارش را با دو شکست آبرومندانه مقابل النصر آغاز کرد و سپس با العين به تساوي بدون گل رسيد و يک پيروزي روحيه بخش پايان کار طلايي پوشان در آوردگاه آسيايي مقابل السد بود.
مشروح صحبت هاي خواندني سرمربي سپاهان را در ادامه مي‌خوانيد.
ترجيح دادم استراحت کنم و فکر خوبي هم بود
نويدکيا در شروع، اينطور در مورد سال هاي دوري از فوتبال حرف‌هايش را آغاز کرد:« نزديک به 4 سال از فوتبال دور بودم. ترجيح دادم مدتي استراحت کنم و فکر مي کنم فکر خوبي بود تا به آرامش برسم. به کارهايي که مي‌خواستم انجام دهم، يکي يکي رسيدم.» 
حرف نزدم تا مشکلي براي سپاهان ايجاد نشود
او سپس ادامه داد:« شرايط من هم خاص بود. يعني اگر نقطه نظر يا پيشنهادي داشتم، شايد خيلي جذاب نبود. شايد به مذاق هوادار يا رسانه‌ها خوش مي‌آمد ولي شايد مشکلاتي براي باشگاه ايجاد مي کرد و براي همين ترجيح دادم بيشتر تماشاگر باشم. هوادار باشم و از ديدن بازي هاي تيمم لذت ببرم.» 
اين سکوت جايي به مذاقم خوش نمي‌آمد 
نويدکيا در مورد روزهايي که سپاهان در 4 سال اخير سپري کرده، اضافه کرد:« يک جاهايي به مذاقم خوش نبود و احساس مي کردم که سپاهان بايد حتما بهتر از اين ها باشد ولي در کل تصميمي بود که گرفتم و خيلي هم از اين موضوع ناراحت نيستم.» 
حس کردم 29 سال در کارم دخالت بيجا داشته‌ام 

بخش بعدي حرف هاي مجري برنامه که سعيد ساکت برادر محمدرضا ساکت مديرعامل سپاهان بود، به صورت غيرمستقيم دعوت به همکاري اميرقلعه نويي از محرم نويدکيا را نشانه گرفت و از او خواست تا در اين مورد شفاف سازي کند که آيا پيشنهادي جدي در اين زمينه مطرح بوده يا خير. نويدکيا به اين سوال اينطور واکنش نشان داد:« اگر بخواهم واقعيت را بگويم، من اواخر فوتبالم با سيستم مديريت باشگاه به مشکل خوردم و به اين نتيجه رسيديم که از هم فاصله بگيريم. يکي دو بار بحث هايي ايجاد شد که دوباره همکاري کنيم ولي به نتيجه نرسيد. آقاي کرانچار به من پيشنهاد کرد که با ايشان همکاري کنم ولي من تازه از فوتبال خداحافظي کرده بودم و حس بدي داشتم. گفتن اين مطلب سخت است. به عنوان مثال شما در يک کارخانه 29 سال کار مي کنيد و درست سال آخر کارتان به شما مي گويند، شما 29 سال دخالت کرده ايد. حس خوبي نبود، چون من با تمام وجودم در اختيار باشگاه بودم و هيچ وقت سرخود کاري نمي کردم. مديران هم اگر چيزي از من مي‌خواستند، سعي مي کردم تمام و کمال به خاطر تيم انجام دهم. سال هاي آخر به همين خاطر برايم سخت بود و دوست نداشتم اين اتفاق برايم بيفتد. براي همين ترجيح دادم تا کمي استراحت کنم و ريکاوري بشم و کمي از نظر مغزي، ذهني و هوشي به خودم برسم و بعد کار را شروع کنم.» 
نمي‌خواستم مربيگري را با سپاهان شروع کنم
نويدکيا در بخش بعدي حرف‌هايش به شروع کار از سپاهان اشاره کرد و در اين مورد توضيح داد:« اينکه مربيگري را از سپاهان شروع کنم، اصلا مطرح نبود ولي خب خوشبختانه اين اتفاق برايم افتاده و خيلي هم خوشحالم.» 
کار کردن من با قلعه‌نويي به صلاح دو طرف نبود 
سعيد ساکت پس از اتمام صحبت هاي محرم نويدکيا بار ديگر به اين موضوع اشاره کرد که آيا به طور ويژه از اميرقلعه نويي پيشنهادي براي حضور در کادر فني سپاهان دريافت کرده يا خير که او به اين سوال اينطور پاسخ داد:« بله آقاي قلعه نويي دو بار با من صحبت کردند و با اينکه مي دانستم ايشان مربي موفقي است و تيم هايش هميشه موفق بوده اند، ترجيح دادم آرامش داشته باشم و کار نکنم. خيلي محترمانه از ايشان معذرت خواهي کردم و فکر مي کنم به صلاح هر دو طرف بود.»
از ذوب‌آهن و گل گهر پيشنهاد داشتم ولي ...
محرم نويدکيا در پاسخ به اين سوال که پيش از سپاهان تيم هاي ديگري نظير ذوب آهن، ماشين سازي و گل‌گهر هم به صورت جدي براي استخدام او به عنوان سرمربي دست به کار شده اند، عنوان کرد:« در مورد باشگاه ذوب آهن صحبت هايي جزيي بود ولي خيلي جلو نرفت. چون ديدگاه ها متفاوت بود. من دوست دارم اگر قرار است با باشگاهي کار کنم، با مسئولان تراز اول آنها کار کنم. اينکه از پشت قضيه من را به مجموعه اي بچسبانند يا جايي با زد و بند کار کنم را دوست ندارم. من آقاي محمدي و کربکندي را کامل مي شناسم. با آن عزيزاني که با من صحبت کردند، گفتم مي‌توانيم به صورت رو در رو صحبت کنيم ولي اينکه قضيه مشخص نباشد  و فلان شرکت بخواهد اين کار را بکند، بهتر است قضيه ادامه پيدا نکند. در مورد گل گهر هم صحبت هايي انجام شد. من با آقاي جواهري در اين مورد صحبت کرديم ولي به سرانجام نرسيد و قسمت اين بود که من از سپاهان شروع کنم.» 
در ابتدا بحث من و ساکت در مورد مربيگري نبود 
سوال بعدي از محرم نويدکيا در مورد قبول کردن هدايت سپاهان در شرايط سخت بود و او در واکنش به اين موضوع اضافه کرد:« واقعيت بحث من و سپاهان اولش با تماس آقاي ساکت شروع شد. آقاي ساکت گفتند همديگر را ببينيم و در مورد مسائل تيم صحبت کنيم. بحث ما دوستانه بود و اصلا بحث مربيگري سپاهان نبود. من و آقاي ساکت شناخت خوبي نسبت به يکديگر داريم. ما 10 سال با هم کار کرده بوديم و جلسات متعددي با هم برگزار کرده بوديم. ايشان گاهي به عنوان کاپيتان نظر من را مي پرسيد، ولي خب در اصل تصميم نهايي را ايشان مي گرفت. با اين حال گاهي مثل مشاور با هم صحبت مي کرديم و 10 سال خيلي خوب را با هم داشتيم. وقتي ايشان از من خواست تا در مورد مسائل تيم صحبت کنيم، من با کمال ميل پذيرفتم و خيلي استقبال کردم. سه چهار مرتبه در مورد مسائل مختلف با هم صحبت کرديم. کم کم صحبت هاي آقاي ساکت به اين سمت رفت که اگر بخواهيم در مورد خودت و مربيگري‌ات صحبت کنيم، چه ديدگاهي داري؟ در اين مورد هم صحبت کرديم  و در جلسه آخر به اينجا ختم شد که در هيئت مديره صحبت کنيم. در جلسه آخر بحث بازي هاي آسيايي پيش آمد.» 

بعد از جلسه 5 ساعته قبول کردم مربي سپاهان باشم 
او سپس به دوران بازيگري اشاره کرد و افزود:« خب اين را بايد بگويم که من زماني که بازي مي کردم، خيلي از مواقع بايد در شرايط سخت مشکلات را به عنوان کاپيتان حل مي کردم. الان هم حس کردم باشگاه شرايط سختي دارد؛ حداقل چيزهايي که به گوش من رسيد. اينکه با دو سه مربي صحبت کرده بودند و آنها با اينکه گفته بودند، مي آيند ولي نتوانستند يا نيامدند. در همين حين مطمئن بودم که باشگاه دنبال يک مربي تراز اول است. من هم موافق اين موضوع بودم. ولي خب مربي خارجي نمي توانستند بياورند. ما يک شب خيلي در اين مورد حرف زديم و 5 ساعت طول کشيد. بعد از اين جلسه قبول کردم که جام باشگاه ها هم مربي تيم باشم.»  
گفتم بايد ديدگاه هاي خودم را پياده کنم 
نويدکيا با اشاره به شرايط تيم ادامه داد:« من بعد از اينکه قبول کردم تيم را در بازي هاي جام باشگاه هاي آسيا مربيگري کنم، يا بايد مي گذاشتم تيم با سبک قبلي بازي کند يا اينکه روش خودم را پياده مي کردم. با ديدگاه هاي خودم نمي توانستيم نتايج خوبي بگيريم. با اين حال اعضاي هيئت مديره از من حمايت کردند و گفتند شما ديدگاه هاي خودتان را پياده کنيد و براي سال هاي آينده برنامه ريزي کنيد و ما هم همين کار را کرديم.» 
دو بازي آخر به اين نتيجه رسيدم که محک بزنم 
سوال بعدي از محرم نويدکيا در رابطه با بازي هاي سپاهان با محرم نويدکيا در رقابت هاي آسيايي بود و او در مورد نگرش خود در اين مسابقات اينطور توضيح داد:« اول دوست داشتم اين تيم نتيجه بگيرد ولي دو بازي اول خيلي ايده آل نشد؛ با اينکه به نظرم بازي هاي خوبي انجام داديم. بازي سوم با توجه به اينکه النصر و السد قبلش با هم بازي کرده بودند، شرايطمان سخت شد و سعي کردم منطقي تر نگاه کنم. سعي کردم در دو بازي آخر به اين ديد نگاه کنم که بيشتر بچه ها را محک بزنم. 4 بازي فوق العاده براي من بود. متاسفانه تيم صعود نکرد ولي براي خود من که تازه شروع کردم و در حال هماهنگ کردن بازيکنان هستم، 4 بازي ايده آل براي من بود و خيلي چيزها از اين 4 بازي يادگرفتم که در آينده به من کمک خواهد کرد.»
نتايج ايده آلي نگرفتيم ولي ...
نويدکيا در ادامه و در واکنش به اين سوال که چه چيزهايي از اين 4 بازي دوستانه به دست آورده، اضافه کرد:« ببينيد ما قبل از اينکه از اينجا برويم، به استثناي يک بازيکن که گفت مي خواهد از تيم جدا شود، از بقيه نفرات استفاده کردم. بقيه نفراتي که استفاده نکردم آسيب ديده بودند. دو بازيکن مشکل داشتند. سه بازيکن آسيب ديده بودند. کمي هم برايم سخت بود، چون بايد بچه ها را جابجا مي کردم. مثلا اميد نورافکن را که در دوسال اخير اکثر بازي ها را هافبک بازي کرده، به دفاع چپ آوردم. محمد کريمي را يک بازي هافبک دفاعي بازي دادم. محسن الغساني را مدام بين وينگر و مهاجم جابجا کردم. سجاد شهباززاده را بين وينگر و مهاجم جابجا کردم. بچه ها را خيلي تغيير دادم. رضا ميرزايي را هم وينگرو هم دفاع راست بازي دادم. تغيير دادم تا بفهمم در کدام پست ها مي توانم با بچه ها در آينده کار کنم. از لحاظ نتيجه گيري ايده ال نبود ولي با آن چيزي که در ذهنم داشتم، خوب بود چيزهاي زيادي براي آينده يادگرفتم.» 
بازيکنان چند ميليون دلاري نبايد دليل نتيجه نگرفتن بشود 
بخش بعدي حرف هاي نويدکيا با اشاره به صحبت هاي سعيد ساکت مجري برنامه بود که معتقد بود بازيکنان تيم هاي عربي قيمت هاي ميليون دلاري و چند برابري سپاهان دارند و نتيجه نگرفتن را به اين موضوع مرتبط کرده بود. نويدکيا با رد اين موضوع اينطور توضيح داد:« اينکه آنها بازيکن چند ميليون دلاري دارند، خب اين يک واقعيت هست ولي دليل نمي شود چون آنها بازيکن چند ميليون دلاري دارند، ما بازنده باشيم. بله اين يک واقعيت هست. يادم هست ما سالي که نائب قهرمان آسيا شديم، بازيکنان تيم ما را اگر همه را با هم جمع مي کرديم، به اندازه يکي از بازيکن هاي تيم هاي حريف نمي شد و الان هم همينطور است ولي آن زمان ما تا نائب قهرماني رفتيم. اين دليل نمي شود که چون آنها بازيکن ميليون دلاري دارند، من بيايم و اينجا بگويم ما بايد مي باختيم. يا بگويم من چون تازه وارد بودم، ما بايد مي باختيم. نه. از ديد من اين ها 90 درصد توجيه است. من وقت کمي داشتم ولي شايد مي شد بهتر تصميم گرفت يا ايده آل تر برنامه ريزي کرد. من تا آنجايي که در توانم بود، سعي کردم بهترين تصميم را بگيرم.»
به پرسپوليس تبريک مي گويم/ کار خوب را بايد تقدير کرد
نويدکيا سپس به پيروزي پرسپوليس برابر السد اشاره کرد و به تمام پرسپوليسي ها و همينطور هواداران فوتبال در ايران پيروزي آنها مقابل السد را تبريک گفت و به نکته مهمي در ادامه اشاره کرد:« من مثلا امروز بازي پرسپوليس را ديدم والسد را بردند و به مرحله بعد رفتند. دوست دارم اين پيروزي را به همه پرسپوليسي ها تبريک بگويم. من اين بازي را ديدم. وقتي يک کار خوب است، بايد همه از آن تقدير کنند. خيلي هم خوب است. من نيمه دوم بازي پرسپوليس را ديدم. بازي خيلي خوبي انجام داد. من دلم مي خواهد به خودشان، به هوادارانشان و حتي همه مردم ايران تبريک بگويم. اميدوارم بهتر و بهتر رو به جلو بروند و حتي تا قهرماني آسيا پيش بروند. من هيچ وقت ديدگاهم اين نيست که چون خودم شرايط خوبي نداشته ام، ساير تيم ها هم شرايط خوبي نداشته باشند. نه. من بايد خودم را تغيير بدهم و من بايد تيم بهتري براي بازي ها درست کنم. من بايد ديدگاه ها و ايده هاي بهتري بياورم. اگر کسي بهتر از من آن کار را انجام مي دهد، بايد به او تبريک گفت.»
حرف هاي خوبي براي گفتن در ليگ داريم 
سوال بعدي از محرم نويدکيا در رابطه با دليل استفاده از اميد نورافکن در پست مدافع چپ بود و اينکه چرا اين تصميم را گرفته است. نويدکيا در واکنش به اين سوال گفت:« من شايان مصلح را نداشتم و آقاي ترکمان هم آسيب ديدگي جزئي داشت. بازي سوم که بازي کرد، دوباره آسيب ديد و شايد چند هفته اي او را نداشته باشيم. چون نورافکن قبلا در اين پست بازي کرده بود، ترجيح داديم در اين پست به او بازي بدهيم. در مورد آماري که شما ارائه کرديد، بايد اين موضوع را بگويم که تعداد پاس براي يک مدافع زياد عامل تعيين کننده اي نيست. پاس زماني اهميت دارد که شما در زمين حريف و پشت محوطه جريمه مي‌خواهيد ايجاد موقعيت کنيد. آنجا ممکن است اشتباهات زياد شود و ممکن است هافبک ها اشتباه کنند. الان در دنيا هافبک هايي تراز اول محسوب مي شوند که توپ کم لو مي دهند. خودشان را از موقعيت سخت خارج مي کنند و پاس هاي صحيح مي دهند. در کل من وقتي هر چهار بازي را نگاه مي کردم، متوجه شدم که 80 درصد پاس هاي ما صحيح است و اين براي من خوشايند بود که تيم مي تواند با تمرينات معمولي در فاز دفاعي و فاز هجومي تا 80 درصد پاس صحيح بدهد، اين شانس را داريم که روزهاي خيلي بهتري داشته باشيم. به هر حال اين واقعيت است که تيم هايي که در اصفهان بازي مي کنند، عقب تر بازي مي کنند. فضاها کمتر است و ما بايد بتوانيم در اين فضاهاي کم به هم پاس بدهيم و موقعيت سازي کنيم. فکر مي کنيم در اين بازي هاي سنگين تيم توانست خودش را نشان دهد و فکر مي کنم حرف هاي خوبي براي گفتن داشته باشيم.» 
با بچه‌ها سفت و سخت صحبت کردم 
صحبت بعدي محرم نويدکيا در مورد مبتلا شدن شايان مصلح و محمدرضا حسيني و چگونگي کنترل بازيکنان بود. او در واکنش به اين سوال بيان کرد:« يکي از آنها که اصلا نديدم. آقاي مصلح که آمدند هم تستشان مثبت بود و نتوانستند اضافه شوند. به خاطر همين من با مسئولان باشگاه و حتي خود باشگاه خيلي صحبت کردم. در روز آخر هم با بچه ها جلسه گذاشتم و سفت و محکم در اين مورد با آنها صحبت کردم، چون ما از هر بعدي که حساب کنيد در مقابل پولي که مي گيريم و کم هم نيست، وظيفه داريم که در قبال اين پول در خدمت تيم باشيم. من سوالم اين است. بازيکني که به اين مشکل مبتلا مي شود، دو هفته بايد به قرنطينه برود و 2 هفته هم زمان نياز دارد تا به شرايط بازي برسد. اين يک ماه. پس اگر يک بازيکني که رعايت نکند، ممکن است يکماه نباشد. آيا اين بازيکن حاضر است 10 درصد قراردادش را به خاطر اين موضوع بازگرداند؟ اين خيلي موضوع مهمي است. اين موضوع براي بازيکنان نيست و همه بايد رعايت کنند. اگر بچه ها رعايت نکنند، واقعا در آينده به مشکل مي خوريم.» 
حمايت از من نبايد زياد از حد باشد 
محرم نويدکيا در رابطه با حمايت بي چون و چرايي که از او درميان فوتبالدوستان اصفهاني وجود دارد، اينطور صحبت هايش را آغاز کرد و گفت:« واقعيت اين است که من يک بازيکن بودم ولي هواداران سپاهان فراتر از يک بازيکن به من محبت داشتند و براي خودم باورکردني نبود. حتي آن زماني که رفتم و خانه نشستم و حالا که مسئوليت تيم با من است. اين حمايت مسئوليت من را سنگين تر مي کند که وقت بيشتري بگذارم و بهتر و هوشمندانه تر فکر کنم تا آنها را خوشحال کنم؛ ولي واقعيت هايي را دوست دارم بگويم و اينکه دوست ندارم، چون آنها من را دوست دارند، واقعيت ها را کتمان کنند. ببينيد يک واقعيت هايي مخصوصا در چند سال گذشته پيش آمده است.  براي من سنگ تمام گذاشته ايد ولي نبايد زياد از حد شود. بايد به فکر نام سپاهان بود. محرم را دوست داريد واين جاي خودش را دارد. من هم اگر يک روزي نتوانم به تيم کمک کنم، خيلي محترمانه کنار مي روم تا فرد ديگري به تيم کمک کند. بارها اين را گفته ام. ولي اينکه اين حمايت ها زياد از حد بشود، خيلي جذابيت ندارد. تا اينجا از هواداران ممنونم. اين را مي خواهم به هواداران عزيزمان بگويم که زياد کاري به بازيکن ها نداشته باشند. ببينيد من خودم را مي شناسم. هر طوري که اين بازيکن ها بازي مي کنند، چيزي است که من از آنها خواسته ام. مطمئن باشيد اگر بازيکني چيزي غير از خواسته من را در زمين انجام دهد، به او بازي نمي دهم. اصلا آنها را کنار مي گذارم. چون آبرويم را دوست دارم و دوست دارم با ديدگاه هاي من بازي کنند. در اين 4 بازي هم با ديدگاه هاي من بازي شد. البته عيب و ايراد هم داريم و بايد حل کنيم. مي خواهم بگويم بازيکن چيزي را انجام مي دهد که من مي خواهم. اگر مشکلي پيش آمد يا کار درست پيش نرفت يا مثل بازي آخر پاس رو به عقب آنها به گل خودمان رفت، من از آنها خواسته ام. من به آنها گفته ام که با خيال راحت بازي کنند. مي خواهم بگويم اين ها خواسته هاي من است و تا جايي که مي توانيد اگر انتقادي هم هست بايد به من باشد و نبايد به بازيکنان باشد.»
هرکسي دوست ندارد با من کار کند، برود
او سپس به سال هاي حضورش در فوتبال اروپا اشاره کرد و در واکنش به اين سوال که تمام مسئوليت ها در تيم را متوجه خودش مي داند، گفت:« من در اروپا و آلمان خيلي چيزها ياد گرفتم. من آنجا ديدم که سرمربي مسئول همه چيز است. اينکه بخواهيم بهانه بياوريم، درست نيست. من بيرون از فوتبال آدم احساسي اي هستم. ولي در بحث حرفه اي بايد مطلق چيزي باشد که با مديرعامل به توافق رسيده ايم و اگر کسي نمي تواند با شرايط من کنار بيايد، خيلي راحت مي تواند از تيم جدا شود. من به همه بازيکنانم گفته ام که اگر کسي دوست ندارد براي سپاهان بازي کند، خودم به او کمک مي کند که برود. من قبلا که بازيکن بودم اين را تجربه کرده ام که اگر بازيکني دو سه سطح پايين تر از بازيکنان تراز اول تيم باشد ولي سپاهان را دوست داشته باشد، نتايجي که به دست آمد، در طي زمان خيلي بهتر خواهد شد. تا بازيکناني که دوست دارند به خاطر شهرت و مطبوعات در سپاهان نباشند. من روز اول به بازيکنان گفته ام که اگر کسي مي خواهد برود، با کمال ميل او را کمک مي کنيم.» 
از اين بخش سوالات مردمي توسط سعيد ساکت مجري برنامه براي نويدکيا خوانده شد و از او خواسته شد تا به صورت کوتاه به اين سوالات پاسخ بدهد.
*الگوي محرم نويدکيا در ميان مربيان خارجي چه کسي است و از بين سبک هاي هاي مختلف فوتبال به چه سبکي علاقمند هستند؟
نويدکيا- « من زماني که تازه فوتبال را ياد مي گرفتم، طرفدار آرسنال بوده ام و هميشه آرسن ونگر را دوست دارم. نمي گويم الگويم است، چون او را از نزديک نديده ام و بيشتر دلي است. من نمي دانم بايد شبيه چه کسي باشم و به اين موضوع فکر هم نکرده ام. من سعي مي کنم تجربياتِ مثبت خودم با مربيان مختلف را جمع کنم و سعي کنم يک مقدار حرفه اي به سرمربيگري فکر کنم. نمي توانم بگويم الگويم شخص خاصي است و در حال رفتن در مسير خودم هستم.» 
*براي برطرف کردن مشکل گلزني سپاهان چه راهکاري داريد؟ آيا قرار است بازيکني جذب شود و اگر بله چه بازيکني قرار است به تيم اضافه شود؟
نويدکيا- « واقعيت اين است که من به بازيکنانم ايمان دارم. من خيلي نمي خواهم تغييرات ايجاد کنم؛ مگر اينکه کسي دوست نداشته باشد، در تيم بماند. ما بازيکن خارجي نمي توانيم بگيريم و بازيکنان داخلي هم يا قرارداد دارند و هم اينکه مهاجم تراز اولي که بتواند به تيم کمک کند يا قرارداد دارد و خيلي کم هستند. من از تيمم راضي هستم. ما بايد کاري کنيم که وينگرهاي ما بيشتر در موقعيت گلزني قرار بگيرند. اينکه فقط مهاجم گل بزند، به نظرم من اشتباه است و بايد وينگرها در شرايط گلزني قرار بگيرند. بايد در اين شرايط راهکارهايي که داريم را تقويت کنيم.» 
*گزينه هاي احتمالي دستياري محرم نويدکيا در سپاهان چه کساني هستند؟
نويدکيا- در اين مورد تصميمات خوبي با آقاي ساکت گرفتيم. چون قطعي نيست نمي توانيم در مورد کساني که قرار است با آنها همکاري داشته باشيم، صحبت کنم ولي در دو سه روز آينده قطعا به جمع بندي مي رسيم. ولي اين را دوست دارم بگويم که محمود کريمي خيلي رضايت به کار کردن ندارد ولي اميدوارم به خاطر من که سال ها است که با هم دوست هستيم، مي خواهم اين خواهش را از او داشته باشم که در اين مسير به من کمک کند. امروز با هم صحبت کرديم. خيلي دوست ندارد کار کند ولي من از او خواهش کردم که به من کمک کند. حالا قرار بر اين شده که فکرهايش را بکند. اميدوارم فکرهايش در اين مسير مثبت باشد و به برادر کوچک‌ترش در اين مسير کمک کند تا کارهاي خوبي با هم براي سپاهان انجام بدهيم.» 
خيلي دوست دارم محمود کريمي کنارم باشد 
نويدکيا در ادامه در اين مورد و درباره دعوت صريح از محمود کريمي براي حضور در کادر فني تيمش توضيح داد:« من واقعا دلم مي خواهد که محمود بيايد. من به ايشان اعتماد دارم. از نظر فني واقعا آدم قابل اعتمادي هست و از نظر اخلاقي هم که بي نظير است. خيلي دوست دارم که ايشان کنارم باشد. افراد ديگري هم مدنظرم هستند. اميدوارم به جمع بندي برسيم و در طول دو سه روز آينده معرفي خواهند شد.» 
*براي کادر پزشکي و بدنسازي چه فکري داريد؟
نويدکيا- « سلامتي بازيکنان براي من خيلي اهميت دارد. براي اينکه يک بازي انجام بدهم و ببرم، اينطور نيست که به بازيکنان فشار بياورم. مثلا الان آقاي محبي بايد يک جراحي کوچک روي زانو داشته باشند. من حتي نمي خواستم ايشان را به جام باشگاه ها ببرم ولي به اصرار خودش و اينکه پزشکان گفتند مصدوميتش شديدتر نمي شود، او را بردم. احتمال زياد سه شنبه جراحي مي کند و 4 الي 5 هفته بعدي در اختيار تيم خواهد بود.»
محبي بايد براي کيفيت فوتبالي خودش بيشتر تلاش کند
او سپس در مورد کيفيت محبي اضافه کرد:« اين بچه براي بازي کردن آمپول مي زد. من نمي خواستم او را ببرم ولي اصرار کرد. من به خود او هم گفتم که بازيکني مثل محبي بايد فراتر از اين ها فوتبال بازي کند. با اين توانايي هايي که خدادادي دارد و خدا به او محبت کرده، بايد براي فوتبال خودش بيشتر تلاش کند و بايد کيفيت خودش را بالاتر برود و قطعا مي تواند در تيم هاي درجه يک اروپا بازي کند. او خيلي قوي است ولي اين به تنهايي کمک نمي کند و بايد نوع بازي کردنش را تغيير بدهد و نبايد با يک سبک خاص بازي کند.» 
*مورد ديگر بحث استفاده از بازيکنان آکادمي است. دليل خروج بازيکنان آکادمي از اصفهان و باشگاه سپاهان از ديدگاه شما چيست؟ آيا نظارتي نيست يا جريان از دست مديريت باشگاه خارج است؟
نويدکيا- « من خودم از آکادمي سپاهان به اينجا رسيدم. همه چيز را گردن بازيکنان نمي توانم بياندازم. سيستم مديريتي هم گاهي ضعيف عمل کرده که خيلي از بازيکناني که اينجا پرورش يافته اند و فوتبال ياد گرفته اند، الان در تيم هاي ديگر بازي مي کنند. الان اگر تمام بازيکنان آکادمي سپاهان در سراسر ايران را جمع کنيد، تيمي قوي خواهند شد که حتي مي توانند قهرمان شوند. متاسفانه يک جاهايي ما در کارهاي مديريتي ضعيف کار کرده ايم و بايد اين را قبول کنيم. از طرفي بازيکن وقتي در حال پيشرفت است، پيشنهادهايي دريافت مي کند که وسوسه کننده است و برخي از بازيکنان جوان هستند و شايد مشاوره هاي خوبي ندارند و به خاطر مبالغ ناچيز حاضر مي شوند از سپاهان بروند. اين هم يک معضل است. اميدوارم بازيکناني که از اينجا رشد مي کنند، اين را بفهمند که سپاهان براي آنها زحمت کشيده است و براي يک مقدار هوادار بيشتر نبايد زحمت ها را ناديده بگيرند. از طرفي باشگاه هم بايد طوري رفتار کند که به بازيکنان آکادمي کمتر از بازيکنان ديگر پول بدهد، چون در آکادمي بزرگ شده اند. اگر واقعا بازيکنان خوبي هستند، بايد به ديد يک بازيکن خوب به آنها نگاه شود. اين را هم البته قبول ندارم بازيکني که 5 بازي هم نکرده، پول خوبي بگيرد. بازيکن آکادمي بايد حداقل يک سال فيکس بازي کرده باشد و يکبار هم به تيم ملي دعوت شده باشد تا پول خوب بگيرد. بايد يک بالانسي وجود داشته باشد. اينکه فقط بگويند، اصفهاني است و مال آکادمي است و بايد پول بدهيم، منطقي نيست.» 
روزهايي را به ياد دارم که سپاهان پول رستوران نداشت ! 
صحنه خداحافظي محرم نويدکيا در شرايطي که دسته گل به گردن او بود و احسان حاج صفي در حال بيرون بردن او و ناتمام گذاشتن مراسم خداحافظي اش بود، ديگر صحنه منتخب برنامه بود. نويدکيا در واکنش به اين صحنه که پس از 4 سال براي او تداعي شد، گفت:« خب روز سختي بود. روز معمولي اي نبود. من از 14 سالگي در سپاهان بوده ام. از 17 سالگي به تيم بزرگسالان آمدم و روزهاي خيلي خوبي را سپري کردم. من سعي مي کنم آدم منطقي اي باشم. شما گفتيد در بازيگري آسيب هم ديديد. شايد اگر آسيب نمي ديدم، سال ها در خارج از کشور بازي مي کردم و اين اتفاقات برايم رخ نمي داد. شايد خيلي چيزها براي پيشرفت کردن را مصدوميتم از من گرفت ولي واقعا خاطرات خيلي زيبايي از سپاهان دارم؛ از جام هايي که گرفتيم و خوشحالي مردم. من از سيمان سپاهان بودم تا فولاد مبارکه سپاهان. من تنها سيمان سپاهاني هستم که در باشگاه مانده ام. من روزهاي سختي را در باشگاه به ياد دارم. روزهايي که حتي پول بليت پرواز نداشتيم. در تالش پول نداشتيم که به رستوران برويم. به خاطر همين بعضي اوقات چيزهايي از بازيکنان مي بينم که با اخلاقم همخواني ندارد. آنها بايد بدانند که الان امکانات نسبتا خوب است؛ مخصوصا در سپاهان. نمي خواهم بگويم کمبود نيست ولي به هر حال هست ولي اميدوارم مواظب خودشان و تيمشان باشند.» 
با احسان و علي کريمي و شريفي خوب برخورد نشد ! 
حرف هاي بعدي مجري در مورد احسان حاج صفي بود و اينکه آيا مي تواند دستش را مانند روز خداحافظي نويدکيا به سمت سپاهان براي کمک کردن دراز کند. نويدکيا به اين سوال اينطور واکنش نشان داد:« من احسان را خيلي دوست دارم. او واقعا پسر خوبي است. يکي از جاهايي که من مي گويم مشکل مديريتي داشتيم، سر داستان احسان بود. حتي سر ماجراي جدايي علي کريمي. حتي سر ماجراي مهدي شريفي که سوء تفاهم ايجاد شد. ما بايد مديريت مي کرديم. خب به هر حال اين ها جوان هستند و روي آنها تاثير مي گذارند. در مورد احسان من مي دانم که او يکسال ديگر با تيمش قرارداد دارد و من نمي توانم از او انتظار داشته باشم که تيمش را رها کند و بيايد. من به اصول حرفه اي پايبند هستم و او هم بازيکن حرفه اي است. حالا يک سال ديگر قرارداد دارد، اگر سال بعد دوست داشته باشد، با کمال ميل در خدمت او هستيم.»
از هواداران در مورد عقيلي گلايه دارم 
قاب بعدي هادي عقيلي و محرم نويدکيا را نشان مي داد و محرم با ديدن اين تصوير شروع به گلايه از هواداران تيم کرد و افزود:« در مورد هادي من کمي از هواداران دلخور هستم. چون واقعا بايد بيش از اين براي هادي ابراز احساسات کنند. براي من خيلي راحت اتفاق افتاد و من را دوست دارند ولي هادي خيلي براي اين تيم زحمت کشيد. با شرايطي که پيش آمد، انتظار داشتم هواداران بيشتر براي او ابراز علاقه مي کردند.»
قلعه نويي را دوست دارم وتيم خوبي به من داده است 
قاب بعدي محرم نويدکيا و اميرقلعه نويي بودند. محرم با ديدن اين عکس بيان کرد:« من واقعا آقاي قلعه نويي را دوست دارم. ايشان از من خواستند که کمک کنم ولي واقعا نمي توانستم. شرايط ايده آلي نداشتم. از ايشان معذرت خواهي کردم. از ايشان هم ممنونم، چون خيلي تيم خوبي درست کرده اند. اين تيم و اين بازيکنان الان دست من هستند و نمي توانم فرار رو به جلو کنم که بازيکن کم داريم و از اين مسائل. تيم خيلي خوبي داريم. آقاي قلعه نويي خريدهاي خوبي کرده اند واين ديگر بستگي به من دارد که چطور از اين بازيکنان استفاده کنم.» 
حرف هاي پاياني؟ 
اينکه مي گويند من زياد مخالف دارم، درست نيست. به هر حال ممکن است اختلاف سليقه باشد. درست نيست براي کساني که مخالفند و نظر مثبت به من ندارند، در فضاي مجازي حاشيه ايجاد نشود. اميدواريم منطقي باشيم و  کمک کنيم که سپاهان رو به جلو حرکت کند.
بزرگترين آرزوي محرم به عنوان سرمربي سپاهان؟
دوست دارم در جام باشگاه هاي جهان نتايج درخشاني را بگيريم.
در پايان اين برنامه نتيجه نظرسنجي به اين صورت بود که 80 درصد تمام موارد را درباره دستاورد سپاهان در بازي هاي آسيايي انتخاب کرده بودند.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره